تاریخ انتشاردوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
plusresetminus
اتمام حجت بطحایی درباره تخلفات مدارس

گرو نگه داشتن کارنامه برای پول جای عذرخواهی دارد

حزب الله : وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که مدارس دولتی نمی‌توانند برای دریافت کمک‌های مردمی عدد و رقم تعیین کنند، گفت: در ماجرای حقوق مردم با هیچ یک از مدارس غیردولتی تعارف نداریم.
۰
کد مطلب : ۱۷۳۸۵۱
گرو نگه داشتن کارنامه برای پول جای عذرخواهی دارد
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در خصوص مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان و کمبود مدارس دولتی اظهار کرد: کمبود مدارس دولتی به ویژه در مراکز شهرها و خصوصاً مناطق با تراکم جمعیت مشهود است و واحدهای آموزشی متناسب با رشد جمعیت توسعه نیافته است.
 
بازدید تیم 60 نفره تیم وزارت آموزش و پرورش به صورت نامحسوس از روند ثبت نام مدارس
 
وی افزود: هم اکنون خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندان‌شان در پایه‌های ورودی دوره‌های تحصیلی مختلف اذیت می‌شوند و در این رابطه علاوه بر گروه‌های نظارتی مناطق تیم 60 نفره از کارشناسان حوزه ستادی برای نظارت بر حقوق خانواده‌ها و دانش‌آموزان به صورت نامحسوس از ستادهای ثبت نام و مدارس بازدید می‌کنند تا اجحافی در حق خانواده‌ها نشود.
 
بطحایی گفت: البته می‌پذیرم که هم اکنون شرایط مدارس دولتی برای مدیران دشوار است و در برخی موارد آنها با متقاضیان زیادی مواجه هستند و ظرفیت مدرسه محدود است. از سوی دیگر در برخی موارد نیز ممکن است اجحافی در حق مردم انجام شود و در نظارت‌ها تلاش می‌کنیم با تخلفاتی که منجر به ضایع حقوق مردم می‌شود، برخورد کرده و تا لغو ابلاغ مدیران مدارس پیش برویم.
 
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا 60 بازرش برای نظارت نامحسوس بر تخلفات مدارس در فصل ثبت‌نام کافی است؟ عنوان کرد: این بازرسان از سوی وزارت آموزش و پرورش اعزام می‌شوند که در کنار آنها بازرسان ادارات آموزش و پرورش استانها و مناطق نیز فعالیت می‌کنند و طبیعی است که نمی‌توان 105 هزار مدرسه کشور را با یک گروه 60 نفره نظارت کرد.
 
بر سر حقوق مردم با هیچ یک از مدارس غیردولتی تعارف نداریم
 
وی درباره شهریه بالای برخی مدارس غیردولتی که گاه به اندازه شهریه تحصیل در دوره دکترا است، گفت: شهریه مدارس غیردولتی با متغیرهای مختلف و حضور نمایندگان مدارس تعیین شده است و در این رابطه اقلام مختلف هزینه‌ای در نظر گرفته شده است تا بتوان میزان شهریه را به طور دقیق تخمین شد. بر این اساس شهریه مدارس به نحوی در نظر گرفته شده است که امکان ادامه فعالیت موسسات مدارس وجود داشته باشد و در حق خانواده‌ها نیز اجحاف نشود. همچنین سامانه نظارتی در کنار گزارش‌هایی که به ما می‌رسد برای رصد میزان شهریه دریافتی مدارس غیر دولتی از خانواده‌ها فعال است و امیدواریم همکاران ما در مدارس غیر دولتی بیشتر از رقم تعیین شده دریافت نکنند، چرا که بر سر حقوق مردم با هیچ یک از آنها تعارف نداریم و اگر اثبات شود بالاتر از رقم تعیین شده از خانواده‌ها پول دریافت کرده‌اند برخورد جدی خواهد شد.
 
مدارس غیردولتی حق تحمیل هزینه‌های جانبی را به خانواده‌ها ندارند
 
بطحایی ادامه داد: مدارس غیردولتی در شرایط اقتصادی دشوار هم‌اکنون نباید به خانواده‌ها هزینه‌های دیگری تحمیل کنند. در این رابطه منظور هزینه‌هایی است که اگر نباشد هم در کیفیت آموزش مدرس خللی ایجاد نمی‌شود، اما ممکن است موسس مدرسه برای ایجاد وجهه مثبت فعالیت‌هایی را تعریف و بابت آن هزینه اضافی از خانواده‌ها دریافت کند که به هیچ عنوان مدارس حق این کار را ندارند، حتی اگر خانواده نسبت به آن رضایت داشته باشد و بگوید ما که 10 میلیون شهریه پرداخت کردیم 2 میلیون دیگر هم اضافه‌تر پرداخت خواهیم کرد. 
 
عذرخواهی بابت گرو نگهداشتن کارنامه دانش‌آموزان در مدارس دولتی
 
وزیر آموزش و پرورش در خصوص کمک‌های مردمی در مدارس دولتی که در برخی مواقع جنبه‌های اجباری به خود می‌گیرد و باعث گرو نگهداشتن کارنامه دانش‌آموز می‌شود، تصریح کرد: بنده باید از خانواده‌هایی که این مطلب را بیان می‌کنند عذرخواهی کنم، چرا که وظیفه ما تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است و گرو نگهداشتن کارنامه برای این که خانواده‌ای پول پرداخت نکرده است، جای عذرخواهی از سوی بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش دارد.
 
وی گفت: چالش قدیمی در بحث دریافت کمک‌های مردمی توسط مدارس دولتی از آنجایی ایجاد شده است که دولت به دلیل تنگناهای بودجه نتوانسته سرانه‌ای که برای اداره مدارس دولتی نیاز است در اختیار مدیران قرار دهد. ای کاش بتوانیم اعتبارات مورد نیاز برای اداره مدرسه را در اختیار مدیران قرار دهیم و آن روز می‌توانیم بگوییم اگر یک ریال از خانواده‌ها دریافت کنند ابلاغ آنها را لغو خواهیم کرد. اما هم اکنون دربرابر سوال مدیران مدارس که می‌گویند اگر از خانواده‌ها پول نگیریم هزینه‌های مدرسه را چگونه تامین کنیم، پاسخی ندارم.
 
مدارس نمی‌توانند برای کمک‌های مردمی خانواده‌ها عدد و رقم تعیین کنند
 
بطحایی ادامه داد: به خانواده‌ها می‌گوییم که کمک‌های مردمی به مدارس یک ضرورت است و مدرسه نیازمند آن است تا آنها در حد مقدورات خود کمک کنند. البته مدارس نباید برای دریافت کمک‌های مردمی رقم تعیین کنند. چرا که ممکن است هزینه 500 هزار تومانی برای یک خانواده که چند فرزند دانش‌آموز دارد بسیار سنگین باشد، اما این خانواده بتواند 20 هزار یا 50 هزار تومان به مدرسه کمک مالی داشته باشد. از خانواده‌ها می‌خواهم با درک شرایط مدرسه برای ادامه فعالیت کمک کنند و از مدیران مدارس که از سوی خانواده‌ها و آموزش و پرورش تحت فشار هستند تقاضا دارم با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها هزینه‌ها را کاهش دهند.
 
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ما به عنوان دولت تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم سرانه را در اختیار مدارس قرار دهیم تا محیط مدرسه با فشارهایی که به اولیا برای پرداخت کمک‌های مردمی می‌آید، تلخ نشود. همچنین در قانون بودجه امسال رایگان شدن هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس پیش‌بینی شده است که آئین‌نامه اجرایی آن به زودی ابلاغ می‌شود و 100 میلیارد تومان از این محل به آموزش و پرورش کمک خواهد شد که می‌تواند به مدارس کم برخوردار اختصاص یابد.
 
توضیحات بطحایی در خصوص تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 98
 
وی در خصوص تاثیر معدل در کنکور 98 عنوان کرد: براساس قانون مصوب مجلس باید سوابق تحصیلی به تدریج جایگزین کنکور شود اما در سال‌های گذشته به دلایل موجه این مسئله به تاخیر افتاد و مجلس شورای اسلامی چندین بار از بنده و وزیر علوم در خصوص چرایی عدم اجرای قانون حذف کنکور سوال پرسید، بنابراین در گام نخست تلاش کردیم سوابق تحصیلی را به تدریج جایگزین کنکور کنیم. البته تا پیش از این سهم سوابق تحصیلی معادل 25 درصد و به صورت مثبت بود، اما شورای برنامه‌ریزی کنکور تصمیم گرفت تا برای سال 98 سهم سوابق تحصیلی به 30 درصد و قطعی تبدیل شود.
 
بطحایی ادامه داد: تاثیر قطعی سوابق تحصیلی یعنی دانش‌آموزان کم کم به جای آن که انرژی خود را برای آمادگی در کنکور صرف کنند و از طریق دوپینگ بدون توجه به دوران تحصیل در دوره متوسطه و فقط تمرکز بر پایه دوازدهم و یادگیری روش‌های تست‌زنی در کنکور پذیرفته شوند، به دروس مدرسه متمرکز شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: در سال آینده دروس امتحانات نهایی پایه دوازدهم در سوابق تحصیلی محاسبه می‌شوند و به تدریجی به سمتی می‌رویم که در پایه دهم و یازدهم نیز امتحانات نهایی را برای تاثیر در سوابق تحصیلی داشته باشیم، تا سهم کنکور به تدریج کاهش یافته و سوابق تحصیلی جایگزین آن شوتد.
 
وی در خصوص مدارس سمپاد و آزمون سنجش هوش، تصریح کرد: هدف ما از حذف آزمون مدارس سمپاد در پایه هفتم، رها ساختن دانش‌آموزان دوره ابتدایی از فضای کتاب‌های کمک‌آموزشی و کلاس‌های آمادگی آزمون مدارس سمپاد و نمونه دولتی بود و بر این اساس مدارس سمپاد، نمونه‌دولتی و غیردولتی برای پذیرش دانش‌آموز در پایه هفتم آزمون نخواهند داشت و امسال مدارس سمپاد در پایه هفتم آزمون پیشرفت تحصیلی ندارند و فقط آزمون هوش و استعداد تحصیلی برگزار می‌شود، که نیاز به تست و کلاس‌های کمک‌ آموزشی نخواهد داشت.
 
اعلام نتایج آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد تا آخر هفته
 
بطحایی گفت: گزارش‌هایی به ما رسیده که برخی مدارس غیردولتی مصوبه آموزش و پرورش مبنی بر عدم برگزاری آزمون ورودی پایه هفتم را زیر پا گذاشته‌اند که با آنها برخورد خواهیم کرد. همچنین نتایج آزمون ورودی پایه دهم مدارس نمونه دولتی و سمپاد تا آخر هفته اعلام خواهد شد.
 
شایعاتی که آرامش معلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد
 
وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت معیشت معلمان و این که آیا قطع حقوق تابستان آنها جدی است؟ بیان کرد: هیچ عقل سلیمی باور نمی‌کند که حقوق معلمان در تابستان قطع خواهد شد و افرادی که به این شایعات دامن می‌زنند اگر نیت‌شان طنز نباشد آرامش معلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
 
وی در خصوص حذف سختی کار از فیش حقوقی معلمان عنوان کرد: در دولت دهم مصوبه‌ای اجرا شد که در آموزش و پرورش دوستان وقت آن را شامل تمام معلمان کردند در حالی که سختی کار مختص برخی مشاغل است، دیوان محاسبات که جزو دستگاه‌های نظارتی در حوزه مالی است به این موضوع ورود کرد و 3 سال قبل به آموزش و پرورش گفتند سختی کار که برای تمام کارکنان زده‌اید غیر قانونی بوده و باید لغو شود، که ما دائم در این باره با آنها صحبت کردیم اما دیوان محاسبات می‌گفت براساس قانون این بند باید حذف شود و از ابتدای سال 97 کار به مرحله تهدید رسید.
 
جلسه با دیوان محاسبات برای پیگیری سختی کار معلمان
 
بطحایی گفت: در نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست کردم با توجه به شرایط خاص امروز معلمان که می‌گویند همین مقدار ناچیز را هم از حقوق ما حذف کردند، مشکل بررسی شود، همچنین از رئیس دیوان محاسبات درخواست جلسه‌ای داشتم که مقرر شد با حضور مقامات قضایی دیوان این جلسه برگزار شود تا راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم که این موضوع حل شود. همچنین قرار نیست ردیف‌های دیگری از حقوق معلمان کسر شود.
 
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: برای پرداخت حق‌التدریس معلمان رسمی در تلاش هستیم تا این پرداخت‌ها به صورت ماهانه باشد و حق‌التدریس معوقی که از فروردین سالجاری به آنها بدهکاریم در تخصیص آینده پرداخت خواهد شد.
 
وی درباره بیمه تکمیلی معلمان افزود: به دلیل افزایش تعرفه‌های خدمات پزشکی بخشی از محاسبات ما در دریافت حق سرانه بیمه تکمیلی از بیمه‌شده و دولت با مشکل مواجه شده است و حق بیمه‌های اخذ شده متناسب با پرداخت‌ها نیست، به همین دلیل با تاخیرهایی مواجه هستیم، البته از مهر ماه که قرارداد جدید منعقد می‌شود اعتبارات دولتی را برای این موضوع واقع‌بینانه‌تر در نظر خواهیم گرفت.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین