تاریخ انتشارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
plusresetminus
حزب الله: وزیر خارجه ایران در اظهاراتی کنایه‌آمیز که به توافق هسته‌ای دولت ترامپ با کره شمالی اشاره داشت گفت که توافق هسته‌ای ایران حاصل ۱۳ سال مذاکره است.
۰
کد مطلب : ۱۹۰۴۹۲
کنایه ظریف به ترامپ درباره توافق با کره شمالی
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز»، بخش‌های دیگری از مصاحبه تفصیلی با «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرد.
 
این شبکه پیشتر، بخش‌هایی از این مصاحبه را به صورت خلاصه منتشر کرده بود. (اینجا بخوانید.) در ادامه متن تکمیل‌شده این مصاحبه را بخوانید.
 
جنگ با ایران خودکشی است
 
ظریف در این مصاحبه به آمریکا و متحدانش درباره آغاز جنگ با ایران هشدار داد، اما گفت: جنگ‌طلبی با ایران، دیدگاهی فراگیر در دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیست و فقط عده‌ای آن را دنبال می‌کنند.
 
ظریف گفت: «: «من نمی‌گویم دولت ترامپ [به دنبال جنگ با ایران است]. می‌گویم که عده‌ای به دنبال رقم زدن همان سناریو هستند و باورم این است که شکست خواهند خورد.»
 
ظریف در ادامه گفت: «ایران با بقیه کشور‌ها متفاوت است. ایالات متحده، به حسب عادت با کشور‌هایی سر و کار دارد که برای منبع قدرت خود به بیرون از کشور متکی هستند. برای ما، این مردممان هستند که منبع مشروعیت و قدرت محسوب می‌شوند.»
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران علی‌رغم ابراز امیدواری از اینکه «نوعی عقلانیت حاکم خواهد شد» هشدار داد «[جنگ‌طلب‌ها]متوجه خواهند شد که وارد شدن به جنگ با ایران، در حکم خودکشی خواهد بود.»
 
کنایه ظریف به ترامپ
 
وزیر خارجه ایران در این مصاحبه، هر گونه مذاکره مجدد با آمریکا بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام را رد کرد و با لحنی کنایه‌آمیز از توافق ترامپ با کره شمالی انتقاد کرد.
 
او در پاسخ به این سوال که «دونالد ترامپ» برای دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران و مذاکره مجدد بر سر برجام ابراز تمایل کرده، گفت: «چرا باید بر سر توافقی مذاکره مجدد کنیم که فقط از طریق یک جلسه دو ساعته به دست نیامده بلکه برای آن ۱۳ سال صرف مذاکره کرده‌ایم؟ ضمن آنکه ما با ایالات متحده هم مذاکره کردیم.»
 
ظریف در پاسخ به این سوال که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران و مذاکره مجدد بر سر برجام ابراز تمایل کرده، گفت: «چرا باید بر سر توافقی مذاکره مجدد کنیم که فقط از طریق یک جلسه دو ساعته به دست نیامده بلکه برای آن ۱۳ سال صرف مذاکره کرده‌ایم؟ ضمن آنکه ما با ایالات متحده هم مذاکره کردیم.»
 
ظریف با کنایه یه توافق هسته‌ای ترامپ با کره شمالی گفت: «این توافق حاصل ۱۳ سال مذاکره بود. حاصل کار ما، سندی دو صفحه‌ای مانند آنکه ترامپ با رهبر کره شمالی امضا کرد، نبود بلکه سندی ۱۵۰ صفحه‌ای بود.»
 
ظریف در ادامه گفت: «ما چرا باید به رئیس‌جمهور ترامپ و اینکه به امضایش پایبند می‌ماند اعتماد کنیم؟»
 
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد.
 
«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد.
 
وزیر خارجه ایران با اشاره به خروج دولت آمریکا از چندین توافقنامه، معاهده و سازمان بین‌المللی از جمله «پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای» (با روسیه)، یونسکو، شورای حقوق بشر و پیمان «نفتا» اضافه کرد: «ما از کشوری حرف می‌زنیم که از تمام معاهده‌های شناخته‌شده، از جمله INF، یونسکو، شورای حقوق بشر، نفتا و هر توافقی که نام ببرید، خارج شده است.»
 
 واکنش به ادعا‌ها درباره عملیات خرابکارانه آمریکا
 
ظریف درباره ادعای اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز که مدعی شده بود آمریکا با خرابکاری در برنامه موشکی ایران توانسته باعث شکست در پرتاب ماهواره‌های ساخت ایران شود اظهار نظر کرد.
 
«ان‌بی‌سی‌نیوز» ادعا کرده ظریف این موضوع را که ایران ظرف دو ماه گذشته دو بار پرتاب ناموفق ماهواره داشته، تأیید کرده است. طبق این گزارش، ظریف گفته که ایران از قبل هم مشغول انجام تحقیقات درباره دلایل شکست این آزمایش‌ها بوده، اما اکنون به دلیل مقاله نیویورک‌تایمز، در حال «بررسی مسائل جزئی‌تر» است.
 
روزنامه نیویورک‌تایمز اخیراً گزارش داده کاخ سفید برنامه مخفیانه‌ای که هدف آن خرابکاری در موشک‌ها و راکت‌های ایران است را سرعت بخشیده است. این روزنامه ادعا کرده ممکن است این برنامه مخفیانه یکی از عوامل شکست دو پروژه پرتاب ماهواره‌بر‌های ساخت ایران به فضا باشد. (جزئیات بیشتر.)
 
ظریف در پاسخ به سوالی درباره این گزارش و طرح آمریکا برای خرابکاری در برنامه موشکی ایران گفت: «کاملاً ممکن است. ما هنوز نمی‌دانیم. لازم است آن را به دقت بررسی کنیم.»
 
شکست عظیم در ورشو
 
اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی ایران یک روز بعد از برگزاری یک نشست ضدایرانی در «ورشو»، پایتخت لهستان مطرح می‌شود.
 
ظریف، نشست ورشو را «شکستی عظیم» برای آمریکا توصیف کرد، زیرا این نشست نشان داد که آمریکا «تا چه اندازه در بحث ایران کاملاً منزوی شده است.»
 
وزیر خارجه ایران ادعا‌های کشور‌های اروپایی را که در ماه‌های گذشته ایران مدعی شده‌اند ایران قصد ترور برخی نفرات در خاک این کشور‌ها داشته، رد کرد و آن را «پرچم عوضی» توصیف کرد.
 
ظریف در پاسخ به سوالی درباره ادعا‌های کشور‌های اروپایی گفت: «اگر شما به این ادعا‌ها نگاه کنید می‌بینید که تماماً پرچم عوضی هستند.»
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین