تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
plusresetminus
حزب الله : برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای خدمت‌رسانی به نابینایان و کم‌بینایان تشریح شد.
۰
کد مطلب : ۱۸۰۶۷۳
برنامه‌های کتابخانه ملی برای نابینایان کتابخانه ملی

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هانیه گراییلی، مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ضمن گرامیداشت روز عصای سفیدگفت: ۱۵ اکتبر روز جهانی نابینایان یا عصای سفید است. شاید نامدارترین فرد نابینا در میان ایرانیان رودکی پدر شعر فارسی باشد. این موضوع موید آن است که معلولیت محدودیت نیست.
 
او در ادامه با بیان این‌که تالار رودکی سازمان اسناد وکتابخانه ملی برای خدمت‌رسانی به نابینایان و کم‌بینایان درنظر گرفته شده است اظهار کرد: هدف از تاسیس این کتابخانه تامین نیازهای فرهنگی و اطلاعات آن دسته از افراد جامعه اعم از نابینایان و کم‌بینایان فاقد امکان استفاده از کتاب‌های چاپی و یاهرگونه مواد دیداری است.
 
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی افزود: برای تحقق این هدف، امکانات و خدمات ویژه‌ای برای مراجعه‌کنندگان در این بخش درنظر گرفته شده است. این کتابخانه تلاش می‌کند تا با فراهم‌آوری مجموعه‌ای از منابع اطلاعاتی مناسب و مفید در قالب ظرفیت‌های مختلف که برای نابینایان و کم‌بینایان قابل استفاده باشد، نیازهای اطلاعاتی این گروه از جامعه را تامین کند.
 
گراییلی در ادامه به برنامه‌های سازمان اسناد وکتابخانه ملی به مناسبت گرامیداشت روز عصای سفید اشاره کرد و گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مثابه یک مرجع فرهنگی و نیز به جهت ارائه خدمات به افراد با آسیب بینایی و داشتن بخش نابینایان در راه گرامیداشت این روز برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است.
 
او در ادامه در تشریح این برنامه‌ها گفت: رونمایی از «تابلو نخبگان نابینا» در بخش نابینایان سازمان یکی از موضوعاتی است که برای آن برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.  این کار با شناخت نخبگان نابینای سراسر کشور از طریق تعیین شاخص، طراحی فرم‏‌های دقیق و... و با غربالگری چندمرحله‌ای صورت خواهد گرفت و در نهایت تابلو تصویر پنج نخبه نابینا همراه با رزومه کوتاه فارسی و انگلیسی آن‏‌ها طراحی و در بخش نابینایان نصب خواهد شد.
 
او گفت: این کار می‌تواند علاوه بر ارتقای سطح آگاهی اجتماعی درباره افراد نابینا و توانمندی آن‏‌ها و فرهنگ‏سازی در جامعه، به عنوان الگو برای سایر نابینایان قرار گیرد.
 
گراییلی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از برنامه‌های تدوین‌شده، عضویت رایگان تمام دانشجویان نابینای جدیدالورود دانشگاه‌های کشور در کتابخانه ملی است که این موضوع هم در ایجاد بستری تعاملی بین افراد با آسیب بینایی با سازمان و استفاده بیشتر از خدمات کتابخانه ملی در این زمینه مؤثر خواهد بود.
 
او در ‌ادامه به برنامه‌ریزی برای حضور رییس سازمان در یک مدرسه نابینایان و کم‌بینایان اشاره کرد و گفت: این دست اقدامات نمادین در کشورهای مختلف، برای ارتقای آگاهی مردم و فرهنگ‏سازی و ایجاد خودباوری در نابینایان برای حضور مستقل، آزادانه و برابر در اجتماع صورت می‌گیرد.
 
مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی سپس به برگزاری نشست‌های تخصصی مختلف در این مجموعه اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا هم برگزاری نشست «بررسی وجوه آسیب بینایی در ایران براساس پارادایم پزشکی» برنامه‌ریزی شده است که دربرگیرنده بررسی ابعاد مختلف پزشکی آسیب بینایی (نابینایی و کم‌بینایی) در ایران خواهد بود.
 
او ‌افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای ایجاد راه برجسته، یکی از مهمترین اقدامات در این حوزه خواهد بود تا دسترس‌پذیری تمام اماکن به‌ویژه اماکن فرهنگی برای نابینایان به وجود آید.
 
این مقام مسئول‌ در ادامه به برگزاری تورهای مختلف از نهادهای مختلف داخل کشور و بین‌المللی برای بازدید از سازمان اسناد و کتابخانه ملی اشاره کرد و گفت: ایجاد بازدید تخصصی و دسترس‌پذیرسازی تور بازدید سازمان برای افراد با آسیب بینایی در دستورکار قرار گرفته است که امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته هرچه زودتر این موضوع هم عملیاتی شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین