تاریخ انتشاردوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
plusresetminus
حزب الله : رئیس پلیس پیشگیری استان البرز با بیان اینکه 11 هزار و 215 طرح پاکسازی نقاط آلوده در مدت زمان 7 ماهه نخست سال جاری در البرز انجام شده است، گفت: این ‌طرح‌ها به منظور ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با مظاهر علنی فساد بکارگیری شده است.
۰
کد مطلب : ۱۰۰۳۲۹
اجرای بیش از 11 هزار طرح پاکسازی نقاط آلوده در استان البرز

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از تسنیم ، در راستای تخصصی شدن خدمات پلیسی و به منظور سازماندهی پلیس‌های تخصصی، پلیس پیشگیری ناجا پس از هماهنگی‌های به عمل آمده با ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل شد. اصلاح و بازنگری ساختارهای سازمانی و آمایش سرزمینی رده‌های انتظامی، حفاظت از اماکن طبقه‌بندی شده و ارائه خدمات انتظامی همچنین هدایت و نظارت ستادی بر فعالیت کلانتری‌ها و پاسگا‌ه‌های انتظامی از جمله وظایف این پلیس تخصصی به شمار می‌آید.

مهم‌ترین محورهای صحبت سرهنگ رضا مظلومی رئیس پلیس پیشگیری البرز در این گفت‌وگو از این قرار است:

- 70 درصد پرسنل کل ناجا تحت نظر  پلیس پیشگیری قرار دارد.

- طرح ویژه‌ پاکسازی مناطق جرم‌خیز در البرز اجرا می‌شود.

- مجموع سرقت در  استان البرز 5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

- ناجا از صحت آماری بالایی برخوردار است.

آن‌چه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو با سرهنگ رضا مظلومی رئیس پلیس پیشگیری البرز است.

در رابطه با حوزه فعالیت‌های پلیس پیشگیری توضیحاتی را ارائه می‌دهید؟

مظلومی: وظیفه پلیس پیشگیری، پیشگیری از کلیه جرائم از جمله در حوزه سرزمینی کلانتری‌ها است، این پلیس در اصل یک رده تخصصی است و در بحث کاری 70 درصد پرسنل کل ناجا و استانی زیر نظر این پلیس قرار دارد. این پلیس سیاست‌های کلی را از طریق ناجا به کلانتری‌ها ابلاغ و خواسته‌های فرماندهان استان و ناجا از افراد در صف و کلانتری‌ها را پیگیری می‌کند.

 مهم‌ترین وظیفه پلیس پیشگیری چیست؟

مظلومی: یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های پلیس پیشگیری در کشور از جمله استان البرز پیشگیری از وقوع جرائم است. یکی از موارد شایع در استان که سبب ناراحتی مردم می‌شود، موضوع سرقت است، هر چند در موضوعاتی نظیر نزاع دسته جمعی و مفاسد اجتماعی نیز پلیس پیشگیری حضوری فعال دارد اما مبحث سرقت از جمله عواملی است که سبب ایجاد تنش و نگرانی مردم می‌شود.

در این راستا به منظور افزایش احساس امنیت چه اقدامات شاخصی در استان صورت گرفته است؟

مظلومی: از زمان منصوب شدن فرماندهی جدید استان البرز طرح ویژه‌ پاکسازی مناطق جرم‌خیز ابلاغ شد که از طریق پلیس پیشگیری و رده‌های ستادی دیگر مورد پیگیری قرار گرفت، هر چند کلانتری‌های ما به صورت میدانی و با توجه به موضوعات روز همواره در میدان و حوزه فعالیتی خود حضور دارند اما در این طرح به صورت ویژه هر کلانتری مناطق جرم‌خیز خود را به صورت روزانه مورد ارزیابی قرار می‌دهد. کلیه کلانتری‌های مناطق جرم‌خیز استان موظف شدند هر روز  این طرح را اجرا کنند.

 نحوه اجرایی شدن این طرح در مناطق جرم‌خیر به چه نحوی است؟

مظلومی: حضور پرسنل در محل و استفاده از احکام قضایی برای دستگیری اراذل و اوباش، توزیع‌ و مصرف‌کنندگان مواد مخدر، موتوسیکلت‌های مزاحم و مزاحمان خیابانی از جمله اقداماتی است که در این طرح‌های ویژه انجام می‌شود.

 شناسایی این نقاط جرم‌خیز چطور صورت می‌گیرد؟

مظلومی: برخی از این اطلاعات و گلایه‌مندی‌ها از طریق تماس‌های مردمی با سامانه 197 به کلانتری‌ها ارائه می‌شود از طرفی به صورت هفتگی توسط 4 یا 5 کلانتری طرح‌های نقطه‌ای با استفاده از توان و ظرفیت پلیس تخصصی نظیر آگاهی، مواد مخدر، پلیس امنیت و اطلاعات در محله‌ها به مرحله اجرا در می‌آید.

پلیس پیشگیری اقدامات اجرایی انجام نمی‌دهد؟

مظلومی: اقدامات تخصصی توسط این پلیس نیز انجام می‌گیرد اما این پلیس بیشتر در بخش موضوعات پیشگیری وارد عمل می‌شود. پلیس پیشگیری هم در ستاد و هم در صف به صورت میدانی در محل حاضر می‌شود.

 

 در هفت ماهه نخست امسال چه تعداد طرح پاکسازی در استان البرز صورت گرفته است؟

مظلومی: 11 هزار و 215 طرح در مدت زمان 7 ماهه نخست سال جاری در استان البرز انجام شده است که اغلب این ‌طرح‌ها به منظور ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با مظاهر علنی فساد در موضوعات کشف مواد مخدر بکارگیری شده است.

7 هزار و 350 طرح پاکسازی نقاط آلوده در کرج اجرا شد

 آمار اجرای طرح‌های پاکسازی نقاط جرم‌خیز به تفکیک شهرستان‌ها به چه نحوی است؟

مظلومی: بیشترین طرح پاکسازی اجرا شده به تعداد 7 هزار و 350 مورد در شهرستان کرج، در شهرستان فردیس به عنوان اولویت دوم استان هزار و 326 طرح و هزار و 288 طرح در ساوجبلاغ انجام شده است. به سبب اینکه شهرستان‌هایی نظیر طالقان و اشتهارد از جمعیت کمتری برخوردارند به طور قطع طرح‌های کمتری در این مناطق به مرحله اجرا رسیده است. علی رغم اینکه افزایش جمعیت و مهاجرت دو عامل مهم افزایش جرم وسرقت به شمار می‌آید اما خوشبختانه استان البرز در این بخش با کاهش مجموع سرقت‌ها رو‌به‌رو بوده‌ است.

 صحت آماری ناجا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مظلومی: ما همیشه خودمان را به ملت بدهکار محسوب می‌کنیم، به احتمال زیاد دقیق‌ترین آماری که در سطح ادارات وجود دارد مربوط به ناجا است به گونه‌ای که صحت آماری در هر زمینه مرتبط با بخش نیروی انتظامی تقریبا 100 درصدی است. از طرفی البرز یکی از استان‌های برتر در ناجا محسوب می‌شود که از صحت آماری بالایی برخوردار است. با توجه به تمامی این موضوعات، آمار مجموع سرقت در  استان البرز 5 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

عوامل مهم وقوع سرقت در استان البرز از دیدگاه شما جیست؟

مظلومی: نبود پارکینگ‌های مناسب در سطح شهر و ساختمان‌های مسکونی، حفاظت فیزیکی و مواردی از این دست از جمله عواملی است که سبب افزایش سرقت به خصوص سرقت‌های درون خودرو می‌شود.

در استان البرز بحث حاشیه‌نشینی سبب بروز مشکلاتی شده این مهم چه میزان در افزایش جرایم نقش دارد؟

مظلومی: یکی از معضلات شهرستان کرج وجود 4 زندان بزرگ است، وجود این زندان‌ها سبب شده خانواده و اقوام زندانیان برای ملاقات این افراد در حواشی این مناطق اسکان پیدا کنند، با ادامه این روند و عدم توجه به این موضوع مهم خواه ناخواه شاهد افزایش جرایم در حاشیه شهرها هستیم.

نیروی انتظامی برای رفع این مشکل اقداماتی انجام داده است؟

مظلومی: ناجا به تنهایی نمی‌تواند در این راستا اقداماتی انجام دهد علی رغم اینکه طرح‌های پاکسازی ویژه‌ای در این نقاط صورت گرفته اما رفع این معضل به همکاری و هماهنگی همگانی دستگاه‌های مربوطه نیاز دارد.

تذکر لسانی نیروی انتظامی البرز در برخورد با افراد بدحجاب

 نیروی انتظامی برخوردی با خانم‌هایی که در ماشین کشف حجاب می‌کنند، انجام می‌دهد؟

مظلومی: در  استان البرز تیم های مختلفی داریم که به صورت لسانی به این افراد تذکر می‌دهند چرا که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دینی ماست. اگر برخی اقدامات و حرکات داخل خودرو غیرمتعارف باشد از مصادیق جرائم مشهود به شمار می‌آید که در این حوزه قانون اجازه ورود داده است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین