تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
plusresetminus
حزب الله: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نقض آتش بس موقت و از سرگیری حملات علیه ساکنان بی دفاع غزه و شهادت زنان و کودکان را محکوم می کنیم.
۰
کد مطلب : ۶۱۲۲۲
محکومیت نقض آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی/ اشتون و ظریف اوایل سپتامبر دیدار می کنند
 

به گزارش شبکه خبری حزب الله ،مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره نقض آتش بس در غزه از سوی رژیم صهیونیستی از شب گذشته گفت: ما نقض آتش بس موقت، از سرگیری حملات علیه ساکنان بی دفاع غزه، بمباران منازل و شهادت کودکان و زنان را محکوم می کنیم.

وی افزود: سریال جدید در باریکه غزه حاکی از عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به هر نوع توافق و همچنین روح وحشی گیری این رژیم نسبت به مقاومت و مردم پرافتخار فلسطین است. جمهوری اسلامی ایران با حمایت از ایستادگی مردم غزه در مقابل رژیم صهیونیستی از کشورها و مسئولان بین المللی درخواست کرد اقدامات جدی نشان دهند و اکنون نیز بر این درخواست پافشاری داریم و امیدواریم اقدامات عملی برای توقف حملات به ساکنان غزه صورت گیرد.

افخم درباره مذاکرات آتی ایران و 1+5 نیز گفت: پیش بینی شده در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات ایران و 1+5 انجام شود. هنوز زمان قطعی که چه روزی در آن ایام باشد مشخص نیست. پیش از آن آقای ظریف و خانم اشتون در اوایل سپتامبر دیدار دو جانبه خواهند داشت، در خصوص سایر گفتگوها و سطح آنها با تک تک اعضا نیز رایزنی ها وجود دارد و مذاکرات انجام می‌شود البته به غیر از آمریکا در صورتی که نیاز به مذاکره در سطح کارشناسی یا سطح دیگری باشد نیز اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای جلسه با اشاره به سالروز کودتای 28 مرداد گفت: این کودتا برای همه ما حاکی از دخالت های آمریکا و انگلیس در داخل ایران بود که منجر به سرنگونی دولت مردم ایران و بازگشت شاه دیکتاتور بود و نمونه بارزی از دخالت آشکار کشورهای آمریکا و انگلیس در امور داخلی ایران و نقض صریح قوانین بین المللی بود.

افخم گفت: به طور قطع همه عواقب این کودتا در ابعاد مختلف متوجه عاملان کودتا و خشم و بی اعتمادی عمیق ملت ایران نسبت به دولت آمریکا ناشی از همین رویکردهای خصمانه و مداخله گرایانه و تمسک به اقدامات غیرقانونی است و این رویکرد متاسفانه تداوم داشته و در صحنه های مختلف شاهد این دخالت ها برای تخریب روندهای مردمی بوده ایم.

وی ادامه داد: دولت یازدهم در چارچوب سیاست تنش زدایی و تعامل سازنده با جهان و در مسیر خطوط کلی سیاست ها و جهت گیری سیاست خارجی، موضوع مدیریت اختلافات از طریق ترغیب طرف مقابل به احترام ملت ایران را دنبال می‌کند و بر همین اساس مبانی اصلی سیاست خارجی کشور تنظیم شده است و امیدوار هستیم که جهان نسبت به روندهای واقعی ایران هرچه بیشتر آگاهانه قدم بردارند و شاهد سیاست های واقع بینانه و مبتنی بر احترام به ایران باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ناآرامی های اخیر یمن گفت: از روند های سیاسی حمایت می کنیم و امیدواریم ساز و کارها پاسخگوی مطالبات مشروع مردم باشد و امیدواریم که آینده سیاسی یمن در جهت مشارکت همه گروه ها و جناح های سیاسی باشد.

وی همچنین درباره وضعیت دیپلمات ربوده شده ایران در یمن گفت: در مورد آقای نیکبخت اطلاعات و ملاقات ها با مسئولین یمن از سوی سفارت ایران وجود دارد که ایشان در سلامتی به سر می برند و پیگیری ها برای آزادی وی وجود دارد و کمیته ای تشکیل شده که پیگیری ها را به صورت مستمر در ملاقات با مسئولین یمن انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ماحصل سفر آمانو و مذاکرات با مقامات ایرانی گفت: همکاری های بین ایران و آژانس رو به جلو است و مسیر پیشرفت را طی می‌کند. تفاهماتی بین ایران و آژانس شکل گرفت و بر آن اساس گفتگو ها برای رفع برخی ابهامات ادامه دارد.

وی افزود: ایران مصمم است که با آژانس همکاری کند و این سفر در همین چارچوب بوده است و باید بگوییم این مسیر سازنده است و طرفین گفتگوها را در ابعاد فنی و حقوقی انجام می‌دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در عین حال امیدوار هستیم گفتگوها در مسیر فنی و حقوقی پیش رود و آژانس از تاثیر امور سیاسی در این علم ممانعت کند و مذاکرات کاملاً در یک فضای حرفه ای و تخصصی پیگیری شود. به طور خلاصه این سفر، سفر سازنده ای بود.

خبرنگار لس آنجلس تایمز سوال کرد آیا جمهوری اسلامی ایران به درخواست آمریکا برای بمباران داعش به تقاضای کردها استقبال می‌کند و این که چرا این تقاضا علیه داعش در سوریه صورت نمی گیرد و همچنین این که چرا اگر ایران و آمریکا دشمن مشترکی به نام داعش دارند با هم مذاکره نمی‌کنند؟ افخم پاسخ داد: ما از ابتدای بحران تروریستی در عراق اعلام کردیم که مخالف دخالت نظامی کشورها در عراق هستیم و این موضع صریح و روشن ما بوده است.

وی افزود: در عین حال منافع و تصمیمات و مصالح دولت عراق و تصمیم آنها برای حل و فصل این معضل با سایر کشورها مبتنی بر خواست مسئولین عراقی است. آنها کشور مستقلی هستند و بر اساس مصالح و منافع خود برای حل این معضل تصمیم می گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری با آمریکا در مورد داعش بیان کرد: اقدام جدی برای مقابله با تروریسم، اعلام نظر و اقدام صریح آمریکا باید صورت گیرد. اقداماتی که مغایر با رفتار واقعی  است و تناقض بین آنها متاسفانه بسیار زیاد صورت می گیرد. حمایت آمریکا از کشورهایی که تامین کننده منابع مالی و حمایت های سیاسی از تروریست ها هستند کاملاً مشخص است، دولت آمریکا باید مواضع صریح و به دور از دوگانگی و روشن نسبت به مساله تروریست اتخاذ کند و چنانچه بعضی رفتار و گفتار متناقض نباشد شرایط برای ارزیابی های دیگر فراهم می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقاد مبنی بر این که موضع گیری قاطعانه از سوی دستگاه سیاست خارجی در مقابل دولتمردان غربی و آمریکایی صورت نمی گیرد بیان کرد: منتقدان انتظارات و توقعات خاص خود را مطرح می‌کنند، مواضع اعلامی و مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران کاملا صریح و شفاف است و این نقد که مطرح شد دقیق نیست.

افخم ادامه داد: موضع جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی با همه کشورها از جمله آمریکا مبتنی بر اصول و خطوط نظام است، رویکرد ما گفتگو و تعامل سازنده و احترام متقابل است. طبعاً بعضی ها معتقد هستند این رویکرد مناسب نیست و آن را نمی پذیرند اما نقدها باید منصفانه باشد و مبتنی بر اطلاعات دقیق. فضاسازی های بدون دقت کمکی به تنویر افکار عمومی نمی کند و منتقدان هم بر اساس مستندات واقع بینانه باید نقد کنند.

وی درباره ارسال کمک های انسان دوستانه ایران به غزه گفت: پیگیری ها با مسئولین مصری ادامه دارد. هنوز شرایط برای ارسال کمک های انسان دوستانه فراهم نشده و در عین حال دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره موضوع را پیگیری می‌کند و به محض این که آخرین وضعیت از سوی مصر اعلام شود کمکها آماده برای ارسال است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست ورود کردها به ایران گفت: هنوز به شکل رسمی برای ورود به خاک ایران خبری مشاهده نشده است و در داخل خاک ایران تردد و حضور جدید نداشته اند چنانچه مسئولین عراق درخواستی داشته باشند پیگیری می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که در پی اظهارات سخنگو در خصوص فرگوسن سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که این مساله داخلی است و ایران حق دخالت ندارد، بیان کرد: نظرات صریح را نسبت به عدم پایبندی آمریکا به کنوانسیون های منع تبعیض نژادی اعلام کردیم. بحث های تبعیض نژادی به عنوان مطالبات جدی مطرح است و نه تنها جمهوری اسلامی ایران بلکه کشورهای مختلف دنیا شاهد اخبار و موضع گیری ها در این زمینه بوده اند.

افخم ادامه داد: حتی طبق اخباری که منابع آمریکایی نیز منتشر کرده اند یک سیاه پوست نیز کشته شده و این گونه اخبار نشان می‌دهد که مطالبات جدی مطرح است و برای کشوری که مدعی حقوق بشر است و گزارش های متعددی در این باره منتشر می‌کند و کشورهای مستقل را نسبت به عدم رعایت حقوق بشر متهم می‌کند جای سوال جدی وجود دارد که چرا چنین مسایل تلخی در این جوامع رخ می‌دهد؟

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا واکنش نسبت به اقدام ضد حقوق بشری در آمریکا از سوی ایران دیر صورت گرفته و توصیه ای مطرح نشده است، بیان کرد: توصیه ما روشن است. به عنوان عضو کنوانسیون مفاد کنوانسیون و رعایت بحث های درباره منع اشکال تبعیض نژادی توصیه ای است که خواسته ایم دولت آمریکا به عنوان یک عضو رعایت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در مورد ارزیابی شما در مورد اینکه چه واکنشی باید در چه زمانی صورت گیرد در وزارت امور خارجه تیم کارشناسی وجود دارد، تحولات را بررسی می‌کند، زمان بندی های رسانه ای مقداری با زمان بندی های کارشناسان متفاوت است. خیلی هم طبیعی است که حوزه رسانه اخبار را دنبال می‌کند، به نظر من این طور نیست که نسبت برخی از تحولات واکنش ها کند بوده و به موقع انجام نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در این باره که گفته شده است از طرف دولت یمن درخواست میانجیگری به دولت ایران داده شده است، گف: ما این اخبار را شنیده ایم، گمانه زنی رسانه ای بود و منبع مستندی نداشت.

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره گسترش روابط ایران و عربستان با توجه به حضور سفیر ایران در این کشور، بیان کرد: هرگونه گفتگو و همکاری برای حل مشکلات منطقه به عنوان راهکار مهم و موثر شناخته شده، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و تحولات به عنوان یک کشور موثر همیشه مطرح بوده است . طبعاً هر گونه زمینه برای ارتباط نزدیکتر و بیشتر فراهم شود می تواند کمک کند که مشکلات رفع شود. در حوزه عربستان نیز جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورهای منطقه برای همکاری اعلام آمادگی کرده است.

وی تاکید کرد: آقای صادقی سفیر جدید ایران نیز در ریاض مستقر شده اند و کار خود را در ریاض شروع کرده. در هر حال نقش دو کشور در تحولات منطقه مورد توجه بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان است. امیدوار هستیم همه کشورهای منطقه از طریق گفتگو، افزایش همگرایی در منطقه و کمک به حل و فصل مشکلات ثبات داشته باشند. به هر حال گفتگو و همکاری برای حل معضلات منطقه ای اثبات شده است و چنانچه چارچوب همکاری ها بیشتر شود امکان حل و فصل مسایل نیز بیشتر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در این باره که بر اساس توافق ژنو که 8 ماه از آن می گذرد راستی آزمایی از اقدامات ایران صورت گرفته اما در مورد طرف مقابل این راستی آزمایی وجود نداشته است و کمیته ای که قرار بود در این باره شکل بگیرد شکل نگرفته است، گفت: ساز و کاری که اشاره کرده اید در مورد نحوه اجرای توافقات از سوی طرف مقابل بین سازمان ها و دستگاه ها تشکیل شده و دبیرخانه ای در وزارت امور خارجه وجود دارد که تمام بخش های ذیربط در آن فعال هستند، جلسات مستمری دارند. برخی مشکلاتی که در پیشرفت کار وجود دارد مشخص می‌شود و از طریق این کمیته به 1+5 منتقل می‌شود لذا ساز و کاری که بر اساس برنامه اقدام مشترک پیش بینی شده در حال کار است.

وی ادامه داد: خیلی از موارد در مورد برخی از مسایل مانند کندی کار، توقف یا عم اجرا در زمان بندی پیش بینی شده اعلام شده و در مواردی نیز به صورت رسمی اعلام کردیم که عدم اجرا با روح توافق ژنو سازگار نیست و اعتراضات و پیگیری ها نیز صورت گرفت. در عین حال از طرف مقابل خواسته ایم نسبت به زمان بندی تعیین شده و چارچوب های اجرایی آن متعهد باشد.

افخم ادامه داد: آژانس نیز در مورد ایران خیلی صریح و روشن نسبت به همکاری ایران و اجرای تعهدات اعلام نظر کرده. ما بر همین اساس به طرف مقابل هر بار نسبت به اجرای این تعهدات تاکید داشته ایم.

وی همچنین درباره اجلاس شانگهای و همچنین این که در پیش نویس اجلاس اخیر که قرار است برگزار شود گفته می‌شود ایران و چند کشور دیگر که به عنوان عضو ناظر بوده اند قرار است به عنوان عضو دایم معرفی شوند، بیان کرد: اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری های شانگهای تشکیل شد و متعاقب آن اخباری در این زمینه منتشر شد. گفتگو در خصوص تغییر وضعیت کشورهای ناظر یک بحث درون گروهی است، اطلاع رسانی هایی انجام شده است اما اطلاع رسانی رسمی بین خود اعضای سازمان است و هنوز خبر رسمی دریافت نشده. باید صبر کنیم تا زمانی که دستور کار اصلی اجلاس سران تعیین شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره اشکالی که در روند فعالیت برخی شرکت های ایرانی که نتوانستند تحریم ها را بردارند پیش آمده، اظهار داشت: باید بخش های اداری و اجرایی اتحادیه اروپا نسبت به رایی که دادگاه های اروپایی داده اند تناقض رفتاری را رفع کنند و شرکت های ما توانسته اند رای دادگاه های اروپایی را بگیرند. اکنون باید اتحادیه اروپا نسبت به رعایت رای دادگاه ها پاسخگو باشد و آنها باید متعهد شوند که رای دادگاه های خود را اجرا کنند.

وی در این باره که چقدر احتمال دستیابی به توافق در ظرف مدت 4 ماه وجود دارد گفت: این که بتوانیم درصدی را اعلام کنیم برخی از مسئولین دو طرف قبلاً درصد را اعلام کرده اند اما بنده معتقدم اگر 1+5 حسن نیت داشته باشد مذاکرات می تواند به نتیجه برسد و حصول توافق در زمان بندی پیش بینی شده علیرغم مشکلات و مسایل موجود امکان پذیر است.

افخم ادامه داد: در مورد تحریم ها نیز بخش هایی از تحریم ها بر اساس برنامه اقدام مشترک در حوزه های توافق شده لغو شده است، از جمله در بخش پتروشیمی و بیمه ای قدمهایی برداشته شده است و چنانچه به توافق جامع برسیم بحث تحریم های یک جانبه و چند جانبه و تحریم های شورای امنیت در دستور کار است که در توافق نهایی تیم مذاکره کننده ما لغو کامل تحریم ها را دنبال می‌کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اختلاف کنگره آمریکا و دولت اوباما و تاثیر اختلافات درونی آمریکا بر مذاکرات هسته ای گفت: این موضوعات داخلی مربوط به خود آنها است. این که طرف های مذاکره کننده در داخل کشور خود چه مشکلاتی دارند مربوط به خودشان است؛ اما باید نسبت به توافقات جمع بندی داشته باشند. طبیعی است که کشورهای مختلف بحث های مختلف و ساز و کارهای گوناگونی داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از ابتدا جریان های افراطی با انجام مذاکرات در آمریکا مخالف بودند و شاهد فشارهایی بودیم مبنی بر این که چنین مذاکراتی نباید صورت بگیرد یا خواستار تغییر روند و انحراف مسیر مذاکرات بودند اما در نهایت مسئولیت تیم مذاکراتی آمریکا است که جمع بندی مورد نظر را متناسب با شرایط داخلی خود که برای میز مذاکره تنظیم کند ما هم تحولات و اخبار و اظهار نظرها را در ایران دنبال می کنیم. کما این که در داخل کشور ما نیز دیدگاه های مختلفی نسبت به اصل روند جزئیات کار وجود دارد که بخشی از آن طبیعی است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین