تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
plusresetminus
سردار همدانی معتقد بود، دشمن در آسیای میانه پایگاه نظامی علیه اسلام به وجود آورد و می‌خواست ایران را با محاصره طولانی از پا درآورد، اما خیزش‌های منطقه نشان داد، هر جرقه‌ای که آمریکا زد تا دامن ایران را بگیرد، دامن خودش را گرفت.
۰
کد مطلب : ۹۵۸۳۸
هشداری که سردار درباره آمریکا داد
 
«در آسیای میانه پایگاه نظامی علیه اسلام به وجود آورند. می‌خواستند ایران را با محاصره طولانی (هم محاصره اقتصادی، هم نظامی) از پا درآورند اما خیزش‌های منطقه نشان داد هر جرقه‌ای که آمریکا زد تا دامن ایران را بگیرد، به آتش مهیبی تبدیل شده و دامن خودشان را گرفت...» اینها بخشی از گفته‌های شهید سردار حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران در گفت‌وگو با نشریه «همشهری دیپلماتیک» است. 
 
گروه مجلات همشهری در پنجاه و چهارمین شماره مجله دیپلماتیک خود، به بازخوانی رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره «بیداری اسلامی» پرداخته است. این ویژه‌نامه که با نام «ساحت بیداری» منتشر شده، شامل مجموعه‌ای از گزیده بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در رابطه با بیداری اسلامی به همراه تحلیل کارشناسان و صاحب‌نظران در همین زمینه است.
 
در ادامه مشروح گفت‌و‌گو با سردار حسین همدانی را می‌خوانید:
 
  تحلیل شما در مورد تحولات منطقه و خیزش‌های بیداری اسلامی چیست و به طور خاص بفرمایید ریشه بیداری اسلامی در منطقه را چه می‌بینید؟
 
سردار همدانی: بر بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی، معمار کبیر انقلابمان، ابرمرد قرن بیستم، متحولگر عصر حاضر امام خمینی(ره) درود می‌فرستیم. برای درک زمینه‌های بیداری اسلامی، لازم است مقدمه‌ای عرض کنم. یک روز به برکت فداکاری و ایثار زنان و مردان ایران‌زمین، رژیم پهلوی را برای همیشه دفن کردیم. انقلاب ما به دلیل اینکه از ابتدا بر اساس مبانی قرآنی بنا شد و سکاندارش یک عالم ربانی بود، جهان‌بینی جامعی ارائه کرد. هدف را متعالی دید. راهبرد ما مبارزه تا رفع فتنه بود. در این مبارزه، اولین گام و مانع، رژیم پهلوی بود. بعد از سقوط رژیم پهلوی، بلافاصله امام(ره) هدف بعدی را اعلام کردند. آن زمان افرادی در دولت موقت با این نوع دیپلماسی حضرت امام(ره) مخالف بودند.
 
آنها می‌گفتند ما به سختی، تازه مزه پیروزی را چشیده‌ایم. الان ولو که نظر امام(ره) درست باشد، زمان ارائه آن نیست. ‌اصلا این تفکر امام(ره) قابل هضم نبود.
 
مگر می‌شود ملتی بخواهد از استعمار یک ابرقدرت خارج شود و به ابرقدرت دیگری تکیه نکند؟ امام(ره) مبارزه با استکبار و استبداد را در تمامی وجوه خواستار بود و ‌چنین جهان‌بینی و هدفی برای نظام‌ طراحی کرد و بحق مردم و ملت نیز تا به امروز به اهداف لبیک گفته‌اند. ما آن زمان نه‌‌تنها به مبارزه با آمریکا پرداختیم بلکه حمایت از برادران مجاهدمان در افغانستان که مورد حمله ارتش شوروی قرار داشت در دستور کار انقلاب ما بود. این ایدئولوژی امام خمینی (ره) بود. او بعد از تشکیل بسیج 20میلیونی در ایران از بسیج 100 میلیونی جهان اسلام رونمایی می‌کند.
 
دیگر جبهه حق و باطل، بدون مرز جغرافیایی در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. جبهه باطل سردمداران و حاکمان و نظام سرمایه‌داری بودند و در جبهه حق، تمام ملت‌های مستضعف قرار داشتند.
 
امام(ره) ادبیاتش را به قدری ساده انتخاب کرده بود که برای تمام ملت‌ها قابل فهم باشد. به طوری که هیچ ملتی احساس نکرد چون مسلمان نیست، چون ملیت ایرانی ندارد، رهنمودهای امام(ره) برای او نیست. امام(ره) حرف توده مظلوم آن زمان را می‌گفت.
 
تمام اینها دلایلی است برای اینکه بگویم ریشه بیداری اسلامی منطقه از انقلاب اسلامی ما و تأثیر رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب است.
 
حزب‌الله لبنان دستاورد همان تفکر حضرت امام(ره) است. می‌خواهم بگویم نمی‌شود در تحول امروز جهان اسلام، کسی جز امام خمینی(ره) را مبنا و محور قرار داد. 30 سال قبل امام(ره) فرموده‌اند: «ملت‌های غرب بیدار شوند، ملت‌های مستضعف بیدار شوند.» بحق بیداری اسلامی ابتکار آن روزهای امام(ره) بود. اصلا ما انقلاب را صادر نمی‌کنیم. انقلاب خودش صادر می‌شود. مردم تشنه عدالت هستند. مردم استقلال می‌خواهند لذا از آن زمان کم‌کم جرقه‌هایی برای خیزش‌های منطقه شروع می‌شود.
 
شما به پیام‌های حضرت امام خمینی(ره) توجه کنید. دقیقا می‌توان هدف جهانی امام(ره) را دید.
 
روزی که عملیات خیبر ( اولین عملیاتی که در خاک عراق انجام شد) را شروع کردیم، امام(ره) به ملت عراق پیام داد که «مردم عراق ما برای نجات شما آمده‌ایم.» چقدر زیباست. ما با کشور عراق در جنگ هستیم ولی امام(ره) می‌گوید که برای نجات مردم آمده‌ایم و با حزب بعث در جنگیم.
 
آمریکا هم با همین پیام به خاک عراق وارد شد اما ملت عراق کدام پیام را پذیرفت؟ قطعا پیام امام خمینی(ره) را. امروز ملت عراق با ایران است.
 
بنابراین‌ نباید بر بیداری امروز ملت‌ها، جز بیداری اسلامی نامی نهاد. اگر هم امروز کسی بگوید که این بیداری، اسلامی نیست، آینده اشتباهش را به او ثابت خواهد کرد.
 
امروز می‌بینیم کشورهای مصر، یمن، لیبی و تونس حتی مدل خاصی را برای انقلاب ارائه نکرده‌اند. آنها از انقلاب اسلامی ما الگوبرداری کرده‌اند. حتی حرکت ملت ایران و مبارزه‌اش با طاغوت را در قالب ویدئو تحلیل می‌کنند که ما چطور حرکت کردیم، چطور شعار دادیم، آنها یاد گرفتند با وجود شعار علیه سردمداران خود، علیه شیطان بزرگ هم شعار دهند.
 
 به محض اینکه یک نفر شهید می‌شود، متفرق نمی‌شوند و همچون انقلاب ما شهیدشان را روی دست می‌گیرند؛ دقیقا همچون روزهای بهمن سال 57.
 
ملت اروپا هنوز چنین مدلی را ندارند. به محض اینکه پلیس به آنها حمله می‌کند، متفرق می‌شوند. آنها هنوز همچون ملت مسلمان، الگوی مناسبی را برای مبارزه انتخاب نکرده‌اند.
 
برای اسلامی بودن انقلاب‌ها امروز هم دلایل روشنی وجود دارد. رهبران گذشته مصر که تا دیروز در مقابل شیعیان موضع‌گیری داشتند، امروز حامی شیعه هستند و برای هر کس که به مقدسات شیعه توهین کند، حکم اعدام صادر می‌کنند.
 
امروز این‌قدر آشکار است که این بیداری اسلامی است که هر کس در هر گوشه از جهان می‌تواند این را تشخیص دهد. کشورهای غیرمسلمان هم همین‌طورند.
 
مگر اسلامی بودن بیداری چیست‌؟ گاندی می‌گوید: «آنچه من یاد گرفته‌ام، از حسین بن علی است.» ملت‌های غیرمسلمان می‌گویند: «ما از شما مردم مسلمان یاد گرفته‌ایم و الگو برداشته‌ایم.» حالا ظلم نیست ما آن را بیداری اسلامی ندانیم؟
 
  رفتار و واکنش آمریکا در جریان بیداری اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
سردار همدانی: آمریکا و هم‌پیمانانش چنان زخم خورده‌اند که ممکن است برخی کشورها را دچار مشکل کنند اما ملت‌های منطقه اگر همچون ملت ایران، ثابت‌قدم بایستند و رهبرانی که روحیه ضداستکباری دارند و حاضرند مثل امام(ره) و رهبر ما شجاع باشند را به عنوان رهبر انتخاب و مقاومت کنند، حتما خدا فتح را نصیبشان خواهد کرد. آنچه ما دیده‌ایم به‌هم‌ریختگی و آشفتگی سردمداران کاخ سفید است.
 
 آنها آمده بودند عراق را به عنوان پادگان نظامی افغانستان را به عنوان پایگاه نظامی در جوار ما برقرار کنند. آمده بودند در آسیای میانه، پایگاه نظامی علیه اسلام به وجود آورند. می‌خواستند ایران را با محاصره طولانی (هم محاصره اقتصادی و هم نظامی) از پا درآورند اما خیزش‌های منطقه نشان داد هر جرقه‌ای که آمریکا زد تا دامن ایران را بگیرد، به آتش مهیبی تبدیل شده و دامن خودشان را گرفته است. بیداری اسلامی آمریکا را می‌سوزاند.
 
به نظر من تمام وعده‌های امام(ره) به وقوع خواهد پیوست. یک روز ما گرفتار جنگ تحمیلی بودیم و امید نداشتیم حتی بتوانیم خرمشهر را آزاد کنیم. امام(ره) فرمودند: «شما بنا بر تکلیف می‌جنگید و با نتیجه کاری ندارید، مقاومت کنید اگر جنگ 20 سال هم طول بکشد.»
 
 امروز بیداری اسلامی نتیجه مقاومت هشت‌ساله ما در جنگ تحمیلی و مقاومت 20 ساله ما در مقابل جنگ نرم است. خداوند به ما مژده داده است که استکباری که آمده بود عرصه مقاومت را برای شما تنگ کند، چنان زمینگیر خواهد شد که نمی‌تواند امور داخلی خود را سامان دهد.
 
امروز ما نه‌تنها از تمام ملت‌های مسلمان در مواضعشان در تشکیل نظام دینی حمایت می‌کنیم بلکه از ملت‌های اروپا ،آفریقا و آمریکا نیز حمایت می‌کنیم. به خصوص ملت آمریکا که زیر فشار سردمداران کاخ سفید قرار دارند.
 
 در مورد ملت آمریکا باید بگویم نظام سرمایه‌داری تمام عزت و سرمایه آنها را لگدمال کرده است.
 
 پیام ما به ملت آمریکا بر اساس رهنمودهای اسلام، این است که مقاومت کنید و بدانید پیروزی نزدیک است. اگر حرکتی مثل ملت مسلمان منطقه خاورمیانه را دنبال کنید، مطمئنا آینده اداره کشور شما در دست خودتان خواهد بود. باید بدانید فرصت طلایی در اختیار شماست، همانند ملت ایران باید قدر آن را بدانید. یک شب راحت برای سردمداران نگذارید و بدانید خداوند به واسطه حضرت مسیح به شما وعده پیروزی داده است.
 
بدانید اگر بر اساس دستورات صریح حضرت مسیح(ع) حرکت کنید، به پیروزی خواهید رسید. امروز ملت آمریکا جزو مستضعفان است و وظیفه دینی ما حمایت از آنهاست. در مقابل کسانی که شاید بگویند ملت ایران چرا چنین هزینه سنگینی را متقبل می‌شود، می‌گویم ما طبق حکم الهی حرکت می‌کنیم و یقین می‌دانیم که وعده الهی حق است و روزی به عینیت خواهد رسید.
 
  تاثیر مواضع و روشنگری‌های مقام معظم رهبری در این خصوص را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 
سردار همدانی: ما در قیام ملت رشید و انقلابی مصر دیدیم آنها بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری حرکت کرده‌اند؛ این را خود آنها می‌گویند. بخش عربی خطبه مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران در سرتاسر مصر تکثیر شد. اطلاع دارم به پاس این پیام، اندیشمندان مصر پاسخ کتبی دادند. نه یک پاسخ بلکه ده‌ها پاسخ دادند. یاد گرفتند باید جاسوس خانه رژیم صهیونیستی یا آنچه به نام سفارت این رژیم بوده را از سرزمین‌شان پاک کنند تا انقلابشان ثمر دهد. 13 آبان روز استکبارستیزی ما یک خواهر مسلمان از استادان دانشگاه مصر به ایران آمده بود‌ و مقابل لانه جاسوسی آمریکا، ملت همیشه بیدار ایران را دید. می‌گفت: «با اینکه پایان‌نامه من در سال‌های گذشته ولایت فقیه بوده است اما ولایت فقیه را بعینه در ایران دیدم. می‌خواهم به مصر برگردم و بگویم ما هنوز با ملت ایران فاصله داریم.
 
برای رسیدن به پیروزی باید به این جایگاه از پذیرش ولایت فقیه برسیم»؛ این نقش مقام معظم رهبری ما در بیداری اسلامی است.  امروز هم رهنمودهای رهبر انقلاب ما و هم رفتار مردم و ملت ما را الگو قرار داده‌اند.
 
  به نظرتان خیزش های بیداری اسلامی منطقه ممکن است در آینده به عنوان چالشی برای جمهوری اسلامی ایران مطرح شود؟
 
سردار همدانی:اصلا امکان ندارد بیداری اسلامی چالشی برای ما محسوب شود.ما بیداری اسلامی را توسعه انقلاب اسلامی ایران و افزایش قدرت انقلابیون می‌دانیم. این یک فرصت طلایی است یا بالاتر؛ یک مژده از جانب خدا برای ملت ماست که با آن به سوی اتحاد جماهیر اسلامی خواهیم رفت.
 
  تجربه ما در تشکیل نهادهای مردمی مثل بسیج و جهاد سازندگی را در مصادره نشدن انقلاب‌ها توسط استعمارگران، چقدر مؤثر می‌بینید؟
 
سردار همدانی: ما جلساتی با هسته‌های بسیج جهان داریم که طی آن تلاش خواهیم کرد اولین آسیب این انقلاب‌ها  که رهبری توسط نااهلان است را گوشزد کنیم. تجربه به ما نشان می‌دهد در محقق شدن این مهم، حضور نهادهای مردمی مثل بسیج، بسیار مهم است. البته ما در این مورد نگران نیستیم چون ممکن است برخی از این انقلاب‌ها با چالش‌هایی مواجه شوند و گرفتار بمانند و جهان استکبار پایگاهش در آنجا را جمع نکند اما مطمئنا همه این حرکت‌ها دچار انحراف نخواهند شد چون جبهه دشمن را می‌شناسیم. ‌امروز نظام سرمایه‌داری نمی‌تواند امنیت سرمایه‌گذاری در منطقه را برای سرمایه‌گذاران خود تأمین کند. هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست با این وضعیت در کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری کند. این یعنی شروع فروپاشی نظام سرمایه‌داری. در آینده به واسطه بیکاری حتما با فشار مردم به سردمداران کاخ سفید مواجه خواهیم شد. مطمئنا مردم عربستان در مقابل نظام سرمایه‌داری به جوشش خواهند آمد. به نظرم هر تغییر در منطقه، اگرچه مطلوب نباشد اما یک گام به جلوست.
 
 سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در طول سال‌های گذشته که نقش تعیین کننده‌ای در حفظ و حراست حرم حضرت زینب (س) و کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ تروریستی سوریه داشت، در حین انجام ماموریت‌های مستشاری در حومه شهر حلب به دست تروریست‌های داعشی به شهادت رسید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین