تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
plusresetminus
حزب الله : امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش بی رویه مهاجرت و به تبع آن افزایش خودروها تمام شهرها به ویژه کلانشهرهای کشور با معضل بزرگ ترافیک رو به رو هستند، بر همین اساس ضروری است تا مسئولان تدابیری برای ایجاد توسعه خدمت شهروندی متناسب با افزایش جمعیت بیاندیشند.
۰
کد مطلب : ۱۵۵۳۳۸
رنج شهروندان کرجی از ترافیک پایدار شهر
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،امروزه با گسترش شهرنشینی و افزایش بی رویه مهاجرت و به تبع آن افزایش خودروها  تمام شهرها به ویژه کلانشهرهای کشور با معضل بزرگ ترافیک رو به رو هستند، البته معضل ترافیک دارای دلایل متعددی است و موارد یاد شده تنها بخشی از این دلایل را شامل می شود.
 
سطح خیابان های کم عرض، دست فروشانی که سد معبر می کنند، فعالیت های عمرانی شهرداری در سطح شهر و ایجاد مانع در تردد خودروها، پهلو گرفتن خودروها در کنار خیابان، وجود ایستگاه های تاکسی در خیابان های کم عرض، رانندگی غیر اصولی تاکسیداران در خیابان ها، کمبود اتوبوس در سطح شهر وعدم راه اندازی مترو  درون شهری از جمله این دلایل در کلانشهر کرج به شمار می رود.
 
از معضلاتی که ترافیک منجر به آن می شود و مسئولان باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند می توان به تبعات اقتصادی و اجتماعی و تضعیف شاخص روحی و روانی مردم و ایجاد وقفه در امور روزانه شهروندان که به نظم و سازماندهی عمومی آسیب وارد می کند، اشاره کرد.
 
با توجه به اینکه معابر شهری، حلقه های ارتباطی بناها و سایر فضاهای شهری است و بیشترین کارکرد را در زندگی شهری و پویایی شهر دارد، در کاهش ترافیک شهری می توان نقش آفرینی موثری داشته باشد، طراحی و اصلاح هندسی صحیح در معابر شهری از راهکارهایی است که می توان برای رفع معضل ترافیک به آن تکیه کرد.
 
روان‌سازی جریان ترافیک و لذت بخش شدن گشت و گذار و تحرک در شهر به‌واسطه‌ طراحی هندسی می تواند ممکن شود.
 
مجتبی حاج علی، رئیس اداره نظارت بر طرح های ترافیکی در خصوص اقدامات مدیریت شهری برای کاهش ترافیک شهری گفت: مهم ترین اقدام این مجموعه در این زمینه ساماندهی سرعت کاه ها در سطح شهر بوده که درتمام مناطق 10 گانه در دستور کار قرار گرفته، در برخی مناطق به اتمام رسیده و در برخی مناطق در حال اجرا می باشد. در این اقدام سرعت کاه هایی که غیر استاندارد بودند تخریب و سرعت گیرهایی مطابق با استانداردها جایگزین آن ها شدند.
 
وی همچنین از خط کشی محوری معابر سطح شهر سخن گفت و افزود: این اقدام با هدف نظم بخشی به جریان ترافیک صورت گرفته است.
 
این مسئول به عنوان دیگر اقدام ترافیکی مجموعه مدیریت شهری کرج از اصلاح هندسی در نقاط مختلف سطح شهر یاد و خاطر نشان کرد: تعریض بلوار ماهان شرقی، ساخت دور برگردان در بلوار دانش آموز، خیابان ابن سینا و ساخت دوربرگردان در جاده محمدشهر از جمله این فعالیت ها بوده است.
 
رئیس اداره نظارت بر پروژه های ترافیکی در ادامه با اشاره به ساماندهی پایانه شهید سلطانی گفت: تحقق این مهم به منظور تسهیل در تردد وسایل نقلیه صورت گرفته است.
 
حاج علی اضافه کرد: به منظور بررسی طرح های مهم ترافیکی و تصمیم گیری در این حوزه، جلسات کمیسیون طراحی شبکه معابر و تقاطع ها به صورت منظم برگزار می شود.
 
وی با بیان اینکه کرج دچار فقر زیرساخت های ترافیکی است، تاکید کرد: توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی، ایجاد خطوط ویژه اتوبوس های تندرو، راه اندازی مترو، ساماندهی وضع فعلی خطوط اتوبوسرانی و تاکسیرانی از مباحثی است که مسئولان برای رفع معضلات باید به آن توجه کنند.
 
وی همچنین بر توسعه شهر بر اساس انسان محوری تاکید و عنوان کرد: با این اقدام می توان رویکرد مردم را در خصوص استفاده از وسایل شخصی به پیاده روی، استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی افزایش داد.
 
تحلیل کارشناسانه روند تردد عمومی در خیابان های اصلی شهر و ارائه طرح های علمی و کارشناسانه در این حوزه از دیگر راهکارهایی بود که حاج علی به آن اشاره کرد.
 
ترویج فرهنگ شهروندی و رفتار ترافیکی در کلانشهر کرج، دیگر راهکاری است که در ادامه این گزارش به آن می پردازیم.
 
رفتار ترافیکی نیز به عنوان بخشی از فرهنگ عمومی، بیان کننده میزان رعایت یا عدم رعایت قوانین ترافیکی از سوی شهروندان، همچنین هنجارهای ترافیک و معیار ضروری برای تردد افراد و وسایل نقلیه می باشد که بر جامعه حاکم است.
 
به طور کلی معضلات فرهنگ ترافیکی به عنوان بخشی از معضلات فرهنگ عمومی در ایران به ویژه کلانشهر کرج، مسئولان و شهروندان را درگیر کرده است.
 
مدیریت شهری در ارتقای فرهنگ ترافیکی نقش پررنگی دارد، در اغلب شهرها به ویژه کلانشهر کرج یکی از دلایل معضلات در تمامی سطوح را می توان در نحوه مدیریت و توزیع امکانات و سرمایه ها خلاصه کرد که تاثیر منفی آن کمتر از مشکلات ناشی از کمبود سرمایه و خدمات شهری نیست.
 
کرج از نظر زیرساخت های حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس زیر خط فقر است و این موضوع بزرگترین معضل در ترویج فرهنگ ترافیک و استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی به شمار می رود.
 
عزیز صدرنژاد، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری شهرداری کرج در این خصوص می گوید: تعداد اتوبوس های شهر کرج که در حال حاضر به خدمت رسانی مشغول هستند، حدود 600 دستگاه می باشد این در حالی است که در سال های گذشته کرج دارای هزار و دویست دستگاه اتوبوس بوده و با توجه به عدم پرداخت سهم حمل و نقل از هدفمندی رایانه ها، عدم اختصاص بودجه برای خرید اتوبوس از سوی وزارت کشور به دلیل تحریم ها  و افزایش چشمگیر قیمت اتوبوس از 100 میلیون به 500 میلیون تومان، متاسفانه اتوبوس جدیدی به ناوگان اضافه نشده و با توجه به عمر بیش از هشت سال اتوبوس ها برخی از آن ها از رده خارج و کیفیت خدمات رسانی کاهش یافته است.
 
وی همچنین به تعداد تاکسی های کرج اشاره و بیان کرد: در حال حاضر بیش از 12 هزار و 500 تاکسی در سطح شهر فعالیت می کنند که حدود هفت هزار مورد از این تعداد در خطوط و پنج هزار و 500 تاکسی به صورت گردشی فعالیت می کنند.
این مسئول اضافه کرد: متوسط سفر با تاکسی در کلانشهر کرج به صورت روزانه  900 هزار نفر و متوسط سفر با اتوبوس حدود 260 هزار نفر است.
 
وی در تشریح مسیرهای پر ازدحام از خیابان شهید بهشتی، جاده ملارد و بلوار طالقانی یاد کرد و گفت: نقطه تردد مسافران در پایانه شهید سلطانی (شاهراه)، پایانه البرز، پایانه حصارک و پایانه گلشهر است که در پایانه گلشهر به دلیل وجود مترو روزانه 150 هزار مسافر تردد می کنند.
 
صدر نژاد در ادامه به مسیرهای پرتردد اشاره کرد و گفت: چهارراه طالقانی، چهارراه حضرت امام، پایانه گلکار و میدان قدس تا سه راه رجایی شهر از جمله این مسیرهاست که باید راهکاری برای کاهش ترافیک در آن اعمال شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود از اقدامات سازمان در خصوص کاهش ترافیک سخن گفت و ادامه داد: در این زمینه ساماندهی ایستگاه تاکسی در میدان امام حسین (ع) صورت گرفته است.
 
از دیگر معضلاتی که کرج با آن دست و پنجه نرم می کند، ترافیک حاصل از سفرهای دروازه ای و سفرهای عبوری است. در این زمینه نیز راهکارهایی وجود دارد که به بررسی این راهکارها می پردازیم.
 
محمد حاجی جعفری، سرپرست مرکز مدیریت کنترل ترافیک شهرداری کرج در این خصوص به آخرین نسخه تصویب شده مطالعات جامع حمل و نقل کرج اشاره کرد و گفت: طبق این آمار 735 هزار سفر به صورت دروازه ای و عبوری صورت می گیرد که از این میزان، 278 هزار سفر دروازه ای توسط خود شهر کرج صورت می گیرد و حدود 284 هزار سفر نیز به این کلانشهر جذب می شود.
 
این مسئول اضافه کرد: 173 هزار نفر نیز به صورت عبوری بوده به گونه ای که مبدا و مقصد سفر، خارج از شهر است.
 
وی در خصوص تشریح راهکارهای رفع این معضل گفت: با ساخت سریع کمربندهای شمالی جنوبی ترافیک های حاصل از جذب سفرهای دروازه ای کاهش قابل توجهی می یابد.
 
حاجی جعفری همچنین به ساخت کمربند غرب به جنوب که از آبیک به سمت ورامین در دست ساخت است اشاره و بیان کرد: تحقق این مهم، تاثیر بسزایی در کاهش ترافیک تهران کرج دارد.
 
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به معضل ترافیک درون شهری پرداخت و عنوان کرد: در این زمینه تنها مدیریت هوشمند ترافیک نقش آفرینی می کند و کاهش ترافیک واژه ای دور از واقعیت است.
 
وی، محدودیت ترافیک، دریافت عوارض، اعمال جرائم، اجرای سیستم های پیاده وری و تمایل افراد به استفاده از دوچرخه کاهش تمایل افراد از استفاده از خودروهای شخصی را از جمله موارد مدیریت هوشمند ترافیک نام برد.
 
حاجی جعفری در پایان گفت: ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی انبوه بر نیز نقش موثری در مدیریت هوشمند ترافیک دارد.
 
مبحث ترافیک در کلانشهر کرج، موضوع پیچیده ای است که شاخه های بسیاری دارد و در این گزارش تنها به تعدادی از مهم ترین آن ها اشاره شد.
 
امید است این گزارش تلنگری برای بیداری مسئولان ارشد مربوطه برای تخصیص بودجه به ناوگان حمل و نقل بار و مسافر و حمل و نقل ریلی در این کلانشهر باشد و اغلب معضلات پیش رو در زمینه ترافیک در روند تدریجی از میان برداشته شود.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین