تاریخ انتشارجمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
plusresetminus
حزب الله :با توجه به شادی های مردم به مناسبت پایان مذاکرات هسته‌ای اصلا قرار نبود مطلبی را در فضای رسانه‌ای منتشر کنم، چون لذت شاد بودن مردم را باید نظاره کرد و از آن لذت برد اما در همین زمینه یادآوری چند نکته را خالی از لطف ندانستم و راغب شدم تا از زاویه‌ای دیگر به این شادی‌ها نگاه کنم که شاید کمتر کسی به آن توجه داشته است.
۰
کد مطلب : ۸۸۶۸۳
تجلی همدلی و همزبانی در جشن هسته ای
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،  با توجه به شادی های مردم به مناسبت پایان مذاکرات هسته‌ای اصلا قرار نبود مطلبی را در فضای رسانه‌ای منتشر کنم، چون لذت شاد بودن مردم را باید نظاره کرد و از آن لذت برد اما در همین زمینه یادآوری چند نکته را خالی از لطف ندانستم و راغب شدم تا از زاویه‌ای دیگر به این شادی‌ها نگاه کنم که شاید کمتر کسی به آن توجه داشته است.


جشن‌های‌خیابانی که فارغ از مسائل سیاسی برگزار می‌شود


همه یاد داریم که مردم کشور ایران به مناسبت‌های مختلف در خیابان‌ها به صورت عمومی جشن‌های خود جوشی را بر پا می‌دارند و از جمله این جشن‌ها که بسیار پر طمطراق برگزار می‌شود می‌توان به جشن نیمه شعبان اشاره کرد. در این جشن همه مردم از همه اقشار و از هر نسلی با شور و شوق به برگزاری این جشن می‌پردازند و از آن لذت می‌برند.

امّا از شایع‌ترین جشن‌های دیگر نیز که مردم در خیابان‌ها به صورت گسترده و در سراسر کشور برگزار می‌کنند، می‌توان به جشن‌هایی اشاره کرد که مردم پس از توفیقات ورزشی نمایندگان ایران در عرصه‌های جهانی به دست می‌آورند؛ مانند جشن و پایکوبی مردم به مناسبت افتخار آفرینی‌ والیبالیست‌ها و صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و...


با نگاهی به جشن‌هایی که از نظر گذشت ، می‌توان دریافت که رد پایی از سیاست در جشن‌های فوق‌الذکر نیست ، اگرچه بعضا عده‌ای به دنبال مصادره آن‌ها هستند ولی منشا آن‌ جشن‌ها اصولا ربطی به سیاست پیدا نمی‌کند و مردم به صورت کاملا مستقل در این جشن‌ها شرکت می‌کنند.

حضور مردم در جشن‌هایی که منشأ سیاسی دارند

با توجه به آنچه تاکنون در این متن گفته شد ، در این متن می‌خواهیم به جشن‌هایی که مرتبط با وقایع سیاسی است ، نگاهی گذرا داشته باشیم. در حقیقت‌ می‌توان گفت تاکنون جشن‌ها و خوشحالی‌های مردمی که مرتبط با موضوعات سیاسی بوده‌اند ، تنها منحصر به خوشحالی هواداران کاندیداهای پیروز در انتخابات ریاست جمهوری بوده که آن‌هم همه مردم را شامل نمی‌شد و تنها طرفداران کاندیدای پیروز مدتی را به برگزاری جشن و خوشحالی خیابانی می‌پرداختند که البته شادی‌ آن‌ها با رعایت شئون لازم قابل احترام است.

البته که نفس حضور گسترده مردم در انتخابات‌هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده خود نوعی جشن و شادمانی مردم است و این مهم برای هواداران کاندیداهای پیروز قدری خوشایندتر است.

با در نظر گرفتن تمام مطالب مطرح شده در این متن به موضوع مذاکرات هسته‌ای و برخورد مردم با آن و پیگیری اخبار مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و 5+1 می‌توان به دیده‌ی تامل نگریست.

هیچ کس نمی‌تواند منکر این شود که قاطبه مردم به اخبار این مذاکرات چشم دوخته بودند و حتی بسیاری از مردم با توجه به مصادف شدن این مذاکرات و ماه مبارک رمضان تیم مذاکره کننده هسته‌ای را در شب‌های قدر به صورت ویژه دعا کردند.

جالب ترین نکته‌ای که شاید بتوان به آن اشاره کرد این است که با وجود تخصصی بودن مباحث و مذاکرات هسته‌ای ولی همواره مردم از ابتدای مذاکرات تاکنون به صورت ویژه اخبار مذاکرات را دنبال می‌کنند.

جشن و ‌پایکوبی مردم به مناسبت پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای

آنچه پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای رخ داد و مردم به صورت خودجوش در فضای مجازی و پس از آن در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند فارغ از هر قضاوت و برداشت سیاسی می‌توان از جهاتی مورد بررسی قرار داد.

نکته مهم و ابتدایی که باید به آن توجه داشت ، مردمی بودن و خودجوش برگزار شدن این جشن‌ها است. اگر چه نهادهای حاکمیتی همچون وزارت کشور و نیروی انتظامی به لحاظ امنیتی اعلام آمادگی کرده‌اند تا این جشن‌های مردمی در شرایط بهتری برگزار شود اما در خودجوش بودن این جشن‌ها که در بسیاری از نقاط کشور برگزار شد نمی‌توان شک کرد.

از جهت دیگری که می‌توان این جشن را متفاوت از جشنِ هوادارانِ کاندیدای پیروز در انتخابات ریاست جمهوری دانست ، این است که جشن به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای به صورت فراجناحی و به دور از هر دسته‌بندی حزبی برگزار شد. البته مردم در پیگیری اخبار مذاکرات هسته‌ای و آرزوی موفقیت کردن برای تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز نگاه حزبی و جناحی نداشتند و حتی افرادی که به آقای حسن روحانی در انتخابات 24 خرداد رای نداده‌ بودند به دنبال سربلندی ایران در این مذاکرات بودند.

همانطور که انتظار است ، کاندیدایی که در انتخابات ریاست جمهوری اعتماد مردم را از طریق آراء عموم مردم احراز می‌کند و سپس توسط مقام معظم رهبری تنفیذ می‌شود دولت تمام مردم به شمار می‌آید و دولت یازدهم نیز از این قاعده مستثنی نیست و دولت تمام مردم ایران است.


دولت فعلی که ماراتن مذاکرات هسته‌ای را پس از فراز و نشیب‌های بسیار، به سرانجامی رسانده در حال حاضر دولت منتخب تمام مردم است و قطعا می‌توان گفت افراد بسیاری نیز در این جشن‌ها حاضر هستند در حالی که ممکن است به آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته رای نداده باشند. این موضوع همدلی و همزبانی میان دولت و ملت را نشان می‌دهد که انتظار هم از مردم ولایتمدار همین است تا در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گام بردارند.


همانطور که می‌دانیم ممکن است بخشی از مردم از شرایط اقتصادی و مسائل دیگر کشور گلایه‌هایی را داشته باشند و در برخی عرصه‌ها این گلایه‌ها را نمایان سازند اما به نظر نگارنده تاکنون مردم در هیچ عرصه‌ای تا این اندازه با دولت هم صدا نبوده‌اند و همصدایی آن‌ها با دولت را می‌توان در جشن‌های خیابانی دید و فعالیت‌های آن‌ها در فضای مجازی نیز بر این مهم صحه می‌گذارد.



جان کلام اینکه مردم پس از پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای بی‌نظیرترین جلوه از همدلی و همزبانی خود با دولت را به نمایش گذاردند و‌ نمی‌توان مشابه این جشن را حداقل در سه دهه اخیر یافت؛ چون با توجه به آنچه از نظر گذاشت به لحاظ سیاسی بودن و همه‌گیر بودن، جشن‌هایی که اخیرا برپا شد بی‌نظیر بود.

احمد خزایی -کارشناس حقوق

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
خوب بود
آخرین عناوین