تاریخ انتشاردوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
plusresetminus
حزب الله: رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، در نامه ای به معاون سیمای رسانه ملی، خواستار جلوگیری از خدشه دار شدن جایگاه جامعه پزشکی در پخش برنامه های طنز شد.
۰
کد مطلب : ۷۱۸۳۴
اعتراض نظام پزشکی به سریال مدیری
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،دکتر علی رضا زالي طي نامه ای به علی اصغر پورمحمدی، خواستار دقت نظر بيشتر در ساخت برنامه هاي طنز در مورد جامعه پزشکي به ويژه سريال 90 قسمتي شد تا اعتماد و نگرش مردم به جامعه پزشکي خدشه دار نشود. 
  
در این نامه آمده است: سازمان نظام پزشکي جمهوري اسلامي ايران به عنوان بزرگترين سازمان صنفي کشور، با بيش از 200 هزار عضو، يکي از تاثيرگذارترين نهادهايي است که طي ده ها سال جايگاه خود را به عنوان نهادي مرجع در حوزه سلامت کشور حفظ نموده و در عين حال همواره با توجه به حقوق اعضاي خود، حمايت از حقوق بيماران را به عنوان اصلي ترين هدف خويش دنبال کرده است، چرا که تنها در صورت رعايت حقوق متقابل صاحبان حرفه هاي پزشکي از يک سو و بيماران از سوي ديگر است که به هدف نهايي نظام سلامت که فراهم کردن سلامت کامل جسمي، رواني و اجتماعي همه آحاد جامعه است، دست مي يابيم و زمينه براي ارتقاي سلامت معنوي جامعه نيز فراهم مي شود. در اين راستا و با عنايت به ظرفيت بي بديل صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران به عنوان رسانه ملي در ارتقاي سطح اخلاقي ارائه خدمات سلامت به ويژه با تحکيم اعتماد جامعه به نظام سلامت و اعضاي جامعه پزشکي کشور، اميدواريم با مشارکت سازمان صدا و سيما به خصوص در معاونت سيما شاهد تعامل مناسبي با محوريت موضوع اخلاق پزشکي باشيم. 
  
در همين راستا و با عنايت به اينکه در حال حاضر شبکه پنج سيماي جمهوري اسلامي ايران در حال ساخت سريال طنزي در حوزه پزشکي به کارگرداني هنرمند برجسته جناب آقاي مهران مديري است و از سوي ديگر "طرح تحول نظام سلامت" با محوريت وزارت بهداشت، و همکاري تنگاتنگ جامعه پزشکي در حال طي کردن مراحل بسيار مهم و حساس خود است؛ به نظر مي رسد توجه به دغدغه هاي ذيل در مورد ساخت سريال فوق الذکر بسيار ضروري باشد؛ 
  
1- مهم ترين سرمايه مشترک جامعه پزشکي و مردم «اعتماد» في ما بين است. اين اعتماد در عين اينکه مورد نياز شاغلين حرفه هاي پزشکي است؛ يکي از ضروري ترين نيازهاي مردم براي دريافت خدمات سلامت نيز به شمار مي رود. به اين مفهوم که بيمار بيش از هر چيز نياز دارد که به فردي به عنوان پزشک، موسسه اي مانند بيمارستان و يا گروهي به عنوان جامعه پزشکي اعتماد کند تا با خيال راحت به توصيه هاي بهداشتي و درماني عمل نمايد و از مراجعات مکرر به پزشکان متعدد بپرهيزد. به علاوه واضح است که ايجاد چنين اعتمادي تاثير مثبتي در کاهش بار کاري نظام سلامت کشور در بر خواهد داشت بنابراين تقويت اعتماد مذکور، مي بايست محور هر برنامه مرتبط با حوزه سلامت به ويژه برنامه هاي پر مخاطب و به خصوص برنامه هاي رسانه ملي باشد. 
  
2- در حال حاضر طرح تحول نظام سلامت در کشور به عنوان يکي از مهم ترين سياست ها و برنامه هاي دولت در حوزه داخل در حال اجرا است و مي توان گفت که به مراحل حساس خود رسيده است. بدون شک موفقيت اين طرح و تداوم انجام آن در آينده، در عين اينکه مستلزم نقد منطقي و نظارت عمومي از جمله حساسيت رسانه ها و به ويژه رسانه ملي است؛ منوط به همدلي و همکاري همه اجزاي حاکميت و تلاش براي فرهنگ سازي مناسب در اين حوزه است و همين واقعيت، حساسيت ساختن هرگونه برنامه در حوزه پزشکي را در شرايط فعلي دو چندان مي کند و لزوم بالا بردن سطح دقت در ساختن چنين برنامه هايي را گوشزد مي نمايد. 
  
3- برنامه هاي طنزي که تاکنون از رسانه ملي در حوزه هاي مختلف به نمايش در آمده اند، به ويژه سريال هاي طنزي که توسط هنرمند محترم جناب آقاي مديري کارگرداني شده اند، داراي مخاطبين بسيار زياد بوده اند و تصويرهاي کلي و ماندگار اجتماعي در ذهن مخاطب ايجاد کرده اند. قطعاً جناب عالي تاييد مي فرماييد که مديريت برداشت هاي اجتماعي پيرامون حوزه اي مثل حوزه سلامت که پس از پخش چنين برنامه پر مخاطبي ايجاد مي شود، بسيار پيچيده است؛ اينکه اين سريال در نهايت چه تصويري از نظام سلامت به عنوان يک نهاد اجتماعي ارائه مي نمايد، بسيار حائز اهميت است؛ اينکه مخاطب رسانه ملي پس از پخش اين سريال، بيمارستان و ساير موسسات پزشکي را با چه ديدي مي نگرد، در ارتباط آينده وي با اين نهادها و نيز شاغلين حرفه هاي پزشکي بسيار تاثيرگزار خواهد بود. لذا نگراني عمده در اينجا اين است که تصوير کلي حاصل از اين سريال از بيمارستان، پزشک ، پرستار و ساير اجزاي نظام سلامت در ذهن مخاطب، نمايي غير قابل اعتماد، نااميد کننده و آکنده با انواع ناهنجاري ها و فسادها باشد. اين درحالي است که عليرغم همه اشکالات موجود، بدون شک نظام سلامت و جامعه پزشکي ايران يکي از موفق ترين نظام هاي سلامت در منطقه و حتي جهان است. 
  
4- واضح است که نظام سلامت و جامعه پزشکي ايران مشکلاتي دارد که مي بايست برطرف شود و قطعاً رسانه ها نقش مهمي در اصلاح سيستم ها از جمله نظام هاي سلامت دارند و از سوي ديگر طنز، ابزار بسيار جذابي براي نقد منصفانه است و لذا از اين حيث ساخت سريال مذکور مي تواند فرصتي مهم براي کمک به ارتقاي سطح فني و اخلاقي خدمات سلامت در کشور تلقي شود. اما به عنوان مثال در کشوري مانند ايران که احتمال فعاليت يک نفر غيرپزشک به عنوان پزشک در موسسات درمان مانند بيمارستانها به دلايل متعدد و وجود لايه هاي مختلف نظارتي و فني نزديک به صفر است (اگرچه ممکن است افرادي با جعل عناويني مانند پزشک به صورت انفرادي به فعاليت غيرقانوني بپردازند). نمايش دادن بيمارستاني که اغلب افرادش جعل کننده عناوين پزشکي، پرستاري و ... هستند به عنوان بستري که يک سريال 90 قسمتي در آن اتفاق مي افتد، به هيچ عنوان با دنياي واقعي ارتباطي ندارد و نتيجه اش جز شکل گرفتن تصويري غيرواقعي و غيرمنصفانه از نظام سلامت و جامعه پزشکي کشور نيست از اين رو ضروري به نظر مي رسد مسائل مطرح شده در قالب طنز سريال مذکور، مسائلي باشد که حداقل مبتلا به جامعه شناخته مي شوند، و نه آن چيزي که در رسانه هاي زرد به آن اشاره مي شود. 
  
در پايان سازمان نظام پزشکي جمهوري اسلامي ايران آمادگي خود را جهت همکاری و مشاوره در تهيه محتواي مناسب براي برنامه هاي مشابه اعلام مي دارد و در عين حال مصرانه تقاضا دارد در مورد ساخت سريال مذکور نهايت دقت و صلاح انديشي صورت پذيرد تا خداي ناکرده تصويري غيرواقعي و غيرمنصفانه از جامعه پزشکي و نظام سلامت در ذهن مردم ايجاد نگردد و موجب ناامني ذهني جامعه را فراهم نکند. 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین