تاریخ انتشارسه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
plusresetminus
حزب الله : ساخت پل طبیعت شاید انقلابی در ساخت پل های هوایی عابر پیاده در کشور بود که نمای زیبا و جذابیت امکانات آن، استقبال بسیار مردم را به همراه داشت. اتفاقی که نشان داد مدیریت شهری اگر بخواهد می تواند با طرحی ابتکاری و با بهره برداری از فضایی نه چندان گسترده، تحول و جذابیتی ویژه در شهر ایجاد کند.
۰
کد مطلب : ۱۵۵۷۷۹
جذابیت سازه های شهری مساوی با گسترش گردشگری
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،سازه های شهری، همان قدر که می توانند اشغال کننده فضا و موجب درهم ریختگی و پریشانی محیط شوند، همان اندازه و شاید حتی بیشتر از آن قادر هستند به زیبایی و جذابیت شهر بیافزایند؛ چنان که ساختمان ها به رغم جلوه آهنی و خشک خود اگر با نمایی مناسب و الگویی شایسته ساخته شوند، به نمودی از یک سازه موفق و ارزشمند دست بشر تبدیل می شوند که قادرند حیرت و تحسین همگان را در حال و آینده برانگیزانند.
 
در عمده کشورهای پیشرفته، سازه های شهری در خدمت افزایش زیبایی و جلوه های دیداری شهر هستند و اتفاقا از تجهیزات و گیرایی های گردشگری و جذب توریست محسوب می شوند. این در حالی است که عکس این فرایند علاوه بر زشت کردن چهره شهر، مایه پریشانی و تشتت اعصاب شهروندان و رهگذران را فراهم می کند.
 
اگرچه نمی توان ایران را جزو کشورهای دسته دوم به شمار آورد اما کج سلیقه گی و بی برنامه گی در طراحی و ساخت سازه های شهری در برخی شهرها به شدت محسوس است به گونه ای که برای طراحی و اجرای این سازه ها از هیچ اسلوب و الگویی پیروی نشده و هر یک سازی جداگانه می زنند.
 
شهری که از ریخت افتاده است
 
اگرچه نمی خواهیم کرج را از این جرگه به شمار آوریم اما با نگاهی به فضای شهر، بی سلیقه گی و عدم بکارگیری ابتکار و نوآوری در طراحی سازه ها را به شدت محسوس خواهیم یافت. این ضعف در کنار رعایت نشدن سایر شاخص های زیباسازی، مرکز استان البرز را به میزان بسیار زیادی از ریخت انداخته است؛ شهری که روزگاری نه چندان دور، به دلیل گیرایی و سرسبزی، محل مراجعه و تفریح جمع زیادی از مردم بود.
 
کرج، شهری است با برخورداری از 40 پل عابر پیاده که هر یک از نظر طراحی و سبک، سازی جداگانه می زنند: یکی ساده و دیگری مکانیزه، طراحی یکی معمولی و دیگری با شکل و شمایلی متفاوت.
 
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج، برای ایمنی این کلانشهر به تعداد بیشتری پل عابر پیاده نیاز است.  به طوری که تاکنون مجوز ساخت 14 پل از شورای اسلامی شهر گرفته شده و فراخوان جذب سرمایه گذار، توسط سازمان مشارکت ها منتشر شده است.
 
احمد افضلی، علاوه بر این پل های مصوب، از در حال احداث بودن هفت پل نیز خبر داد.
 
وجود معارض عامل تکمیل نشدن پل ها
 
وی، در عین حال مشکلات مربوط به رفع معارض تعدادی از پل ها را عامل اصلی صرف زمان بسیار از هنگام اعلام طرح تا تکمیل آنها ذکر کرد.
 
طبق اعلام این معاونت، پل های در حال احداث در خیابان رجایی شهر بلوار مطهری، جاده محمدشهر روبروی شهرک نهال و بذر، جاده ملارد و سرحدآباد روبروی اداره دارایی، بلوار گلزار غربی روبروی تالار رضا، بلوار شهید بهشتی روبروی سرم سازی، بلوار شهید مدرس روبروی مجتمع عقیق و بلوار شهید بهشتی سه راه رجایی شهر جانمایی شده اند که تعداد قابل توجهی از آنها از جمله پل رجایی شهر به دلیل بر خوردن با مشکلات قضایی و وجود معارض، روندی بسیار کند را تا راه اندازی طی می کنند.
 
طبق مصوبه شورای اسلامی شهر، تاسیس 10 پل عابر پیاده روی مسیر حرکت اتوبوس های تندروی شهری که احداث آن نیز طبق برنامه باید به زودی انجام گیرد، پیش بینی شده است. اما همه این طرح ها هم اکنون در مرحله تصویب باقی مانده و در صف جذب سرمایه گذار قرار دارد.
 
ولی اینها تنها بخش ترافیکی موضوع است و مسئله زیباسازی و طراحی سازه های مذکور دغدغه ای است که گویی کمتر به آن اندیشیده یا توجه شده است.
 
طراحی مناسب حلقه مفقوده در ساخت پل ها
 
طبق روال جاری، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج مسئولیت ساخت سازه و تحویل آن به سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری را به منظور نگهداری و حفاظت پس از نصب به عهده دارد. همچنین تعریف یک الگو یا پیشنهاد برای طراحی پل ها به عهده این سازمان است.
 
اما وضعیت موجود شاهد این مدعاست که سازمان ذکر شده تاکنون گام بلندی در این خصوص برنداشته و چنان که افضلی عنوان می کند" برای پل های در حال احداث یا مصوب نیز مدل خاصی بر اساس اسلوب و طرح هدفمند در نظر گرفته نشده است."
 
این در حالی است که با اندکی به کارگیری خلاقیت و تنوع در ساخت پل ها و سایر امکانات و سازه های عمرانی و شهری، می توان به زیبایی های شهر افزود و کیفیت بیشتری را در نمای دیداری کرج شاهد باشیم. امید است با حضور دکتر اصغر نصیری به عنوان شهردار کرج، به تحولاتی در این عرصه دست یافته و رضایت بیشتر شهروندان را به همراه داشته باشیم.
منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین