تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
plusresetminus
حزب الله : اکبر کارگرجم از بهترین مدافعان مرکزی فوتبال ایران و یکی از وفادارترین در عرصه فوتبال باشگاهی است، کسی که طبق روال آن سال‌ها از زمین خاکی‌های محلات تهران تا قهرمانی ایران و آسیا پیش رفت. او از معدود مدافعانی بود که به عنوان ارزشمند مرد سال فوتبال ایران دست یافت.
۰
کد مطلب : ۱۸۵۵۵۰
شش‌تایی‌ها دلیل برتری پرسپولیس نیست، بایرن هم ۶ تا از ما خورد!
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، اکبر کارگرجم متولد ۱۳۲۳ (تهران) فرزند دوم خانواده پنج نفره کارگرجم، فوتبال را از نوجوانی در زمین‌های خاکی محل زندگی‌اش (بهجت آباد) آغاز کرد و به سبب نزدیکی باشگاه تاج به محل سکونتش، به اتفاق سایر بچه محل‌ها به باشگاه رفته و آنجا تیم خردسالان تاج را تشکیل دادند. بچه محل‌هایی که هر کدام، خود آینده‌ای بس روشن پیش رو داشتند، محمدرضا عادلخانی، حسین فرزامی، عباس کردنوری و ... اکبر کارگر جم.
 
او با قهرمانی با استقلال در جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی با ایران در جام ملت‌های آسیا در زمره بهترین‌های فوتبال ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ قرار می‌گیرد.
 
از مهم‌ترین افتخارات این بازیکن بزرگ صعود به همراه تیم ملی ایران به بازی‌های المپیک مونیخ و شرکت در سه بازی رسمی با کره شمالی که به طوفان زرد آسیا ملقب شده بود، است؛ سه دیداری که در نهایت با پیروزی ایران و شگفتی فوتبال آسیا همراه شد.
 
اکبر کارگر جم به واسطه هوش بالا و تکنیکی سرشار، قابلیت حضور در هر یک از پست‌های خط دفاعی تیمش را داشت. سال ۵۲ و با آغاز مسابقات جام تخت جمشید او به حد کمال درخشید، چنان که از سوی کارشناسان به عنوان مرد سال فوتبال ایران معرفی شد. او همچنین این موفقیت خود را با کسب عنوان بهترین مدافع ایران (با اختلاف بسیار نسبت به سایر مدعیان) کامل‌تر کرد و سالی سرشار از موفقیت‌های فوتبالی را پشت سر گذاشت .
 
گروه خبری ایسنا با یکی از بزرگان فوتبال ایران هم‌کلام شد تا حقایقی از گذشته را از زبان این بازیکن پرافتخار ثبت کند.
 
* آقای کارگر جم، یک شاخصه بزرگ درباه شما وجود دارد، آن هم اینکه به طور کلی مدافعان کمی توانسته‌اند عنوان بهترین بازیکن را در هر تورنمنتی کسب کنند اما شما در سال ۱۳۵۲ این عنوان را در کنار بهترین مدافع سال ایران از آن خود کردید.
 
این نظر مربیان و کارشناسان بود که به من رای دادند و من را به عنوان مرد سال فوتبال ایران انتخاب کردند.
 
* در کنار قهرمانی‌های متعدد، شما توانستید با تاج اولین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را نیز به دست بیاورید.
 
بله، با استقلال در تهران قهرمان آسیا شدیم. در فینال با تیم هاپوئل اسرائیل بازی کردیم و ۲ بر یک بردیم. بازی بسیار سختی بود که به نفع ما تمام شد.
 
* محمود خوردبین اخیرا عنوان کرده قهرمانی تاج در حالی در آسیا رقم خورد که چندین یار کمکی به این تیم پیوسته بود.
 
درسته، ما چند یار تقویتی گرفتیم. فریدون معینی، محمود خوردبین و چند بازیکن دیگر در کنار ما بودند و توانستیم قهرمان آسیا شویم.
 
در بازی با پرسپولیس، سه تا در نیمه اول و سه تا در نیمه دوم خوردیم. تیم خوب بازی نکرد و روز ما نبود. توپ‌هایی که به دروازه ما رفت، غیر قابل تصور بود. شاکله تیم از هم پاشیده بود.
 
* این روزها در بین هواداران، پرسپولیسی‌ها معتقدند قهرمانی تاج در شرایطی رقم خورده که این تیم با تیم‌های نه چندان قدرتمند و البته کمی رقابت کرده است.
 
اتفاقا تیم‌های خوبی حضور داشتند. پرسپولیسی‌ها هم زحمت کشیدند و تا فینال رفتند اما نباید تیم‌های قدرتمند آن دوران مثل کره جنوبی، کره شمالی، کویت، عراق و اسرائیل را کوچک کنند. این‌ها تیم‌هایی بودند که از قدرت زیادی برخوردار بودند و ما در عرصه ملی و باشگاهی به سختی به پیروزی رسیدیم.
 
* در آن سال‌ها فقط تاج توانسته قهرمان شود. آیا تیم‌های دیگر مانند پرسپولیس نمی‌توانستند به این رقابت‌ها بروند؟
 
تیم‌های قهرمان هر کشور معمولا شرکت می‌کردند. درست در خاطرم نیست که دقیق بگویم ولی ما به عنوان قهرمان ایران به این مسابقات رفتیم.
 
* شما از حاضران در بازی معروف تاج و پرسپولیس هستید که با پیروزی ۶ بر صفر رقیب تمام شد. چه اتفاقی افتاد که آن شکست سنگین رقم خورد؟
 
دو گل بد خوردیم و تیم از هم پاشید. دلیلش همین است.
 
*چطور قافیه را به پرسپولیس باختید؟
 
سه تا در نیمه اول و سه تا در نیمه دوم خوردیم. تیم خوب بازی نکرد و روز ما نبود. توپ‌هایی که به دروازه ما رفت، غیر قابل تصور بود. شاکله تیم از هم پاشیده بود.
 
* بعد از بازی معروف شش تایی‌ها، جواد الله‌وردی به پرسپولیس رفت و ظاهرا با تیمسار خسروانی هم بگومگو داشت و جو منفی علیه او وجود داشت.
 
من اطلاعی از این موضوع ندارم.
 
* چه کسانی مقصر بودند؟
 
همه بازیکنان مقصر بودند. تیم بایرن مونیخ هم همان سال‌ها به ایران آمد و با حساب ۶ بر ۳ شکست خورد. (اشاره به دیدار بایرن مونیخ و تیم ملی ب ایران) آیا بایرن مونیخ تیم ضعیفی بود که شش گل خورد؟ این طور نیست. آن‌ها قدرتمند بودند ولی روزشان نبود. حدود سال ۱۹۷۴ که آلمان غربی به تازگی قهرمان جهان شده بود، بایرن مونیخ به ایران آمد. نباید بگوییم که ما برتر از بایرن مونیخ هستیم. نه این فوتبال است. هر نتیجه‌ای نشان دهنده کیفیت تیم بهتر نیست.
 
تیم بایرن مونیخ هم همان سال‌ها به ایران آمد و با حساب ۶ بر ۳ شکست خورد. آیا بایرن مونیخ تیم ضعیفی بود که ۶ گل خورد؟ نه این طور نیست. آن‌ها قدرتمند بودند ولی روزشان نبود.
* چرا کمتر از بایرن مونیخ گفته شده است؟ همه بازیکنان بایرن حضور داشتند؟
 
همه ستاره‌ها بودند. بکن باوئر، برتی فوکتس، گرد مولر و ... به ایران آمده بودند. بازی دوستانه بود. ما در نیمه اول سه گل خوردیم و در نیمه دوم شش گل زدیم. منظورم این است که فوتبال همین است؛ بهترین تیم‌ها هم می‌بازند.
 
* در هر حال، واکنش هواداران بعد از دریافت شش گل از پرسپولیس چطور بود؟
 
بالاخره باخت روی همه اثر می‌گذارد. روی هواداران و بازیکنان اثر گذاشت و اثر بدی داشت.
 
* چطور تاجی‌ها فراموش کردند؟
 
بالاخره فوتبال است و همه چیز قابل فراموشی است. بازی پرسپولیس و استقلال یک خرده از نظر نتیجه برای بازیکنان و تماشاگران مهم است و مردم حساس می‌شوند.
 
* تیم ملی ایران تا چندی بعد به جام ملت‌های آسیا می‌رود. شما بازیکنان ایران را می‌شناسید. چطور عمل می‌کنند؟
 
بکن باوئر، برتی فوکتس، گرد مولر و ... به ایران آمده بودند. بازی دوستانه بود. ما در نیمه اول سه گل خوردیم و در نیمه دوم شش گل زدیم. منظورم این است که فوتبال همین است؛ بهترین تیم‌ها هم می‌بازند.​
 
ما بازیکنان خیلی خوبی داریم و می‌توانیم خیلی خوب نتیجه بگیریم.
 
* سرمربی تیم ملی چطور است؟
 
سرمربی تیم ملی؟ نمی توانم قضاوت کنم چون با او کار نکردم. او در جام جهانی با تیم ملی کار کرد  اما هر دفعه همین نتایج را گرفتیم.
 
* به نظرتان تفاوتی وجود نداشت؟
 
به نظرم چیزی تغییر نکرده است.
 
* در آستانه این رقابت‌های مهم، اختلاف شخصی کی‌روش  و برانکو چقدر به تیم ملی صدمه می‌زند؟
 
باید اختلاف را کنار بگذارند. اینجا مساله مملکت و حیثیت ملی است. همه باید یک‌پارچه شوند و تیم ملی با بیشترین آمادگی در جام ملت‌های آسیا شرکت کند.
 
* به طور کلی تفاوت نسل فعلی و نسل خودتان را در چه چیزی می‌بینید؟
 
نسل عوض شده است. الان بازی‌ها ظریف‌تر شده‌اند. آن موقع بازیکنان جنگنده بودند و تعصب داشتند. الان پول حرف اول را می‌زند. زمان ما بازیکنان پیراهن خود را نمی‌فروختند و نسبت به تیم ملی و باشگاه خود تعصب داشتند. از فوتبالیست‌های آینده هم همین انتظار را دارم که قدر پیراهن تیم ملی را بدانند و با جان و دل بازی کنند.
 
* به عنوان یک تاجی، الان استقلال این طور است؟
 
فرقی نمی‌کند. همه تیم ها باید این طور باشند.
 
* ممنون از شما.
 
خواهش می‌کنم، سلامت باشید.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین