تاریخ انتشارچهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
plusresetminus
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج:

رشد حوزه های قرآنی کرج در بین استان‌های سراسر کشور

حزب الله : رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج گفت: وامی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک شهر گرفتیم ولی چون شرکت پیمانکار قطار شهری تعهد ادامه کار را نپذیرفت عملا استفاده‌ای از این وام نمی‌شود.
۰
کد مطلب : ۱۳۲۸۵۵
رشد حوزه های قرآنی کرج در بین استان‌های سراسر کشور

 

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله به نقل از تسنیم ، با نزدیک شدن به انتخابات شوراهای شهر و روستا، عملکرد این نهاد انتخابی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و میزان رضایت‌مندی مردم از عملکرد نمایندگان‌شان در پارلمان شهری بیشتر سنجیده می‌شود.

 

وی در این گفت‌وگو وضعیت تولید محتوی در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌های استان، اقدامات کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در مورد حمایت از فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی، وضعیت فرهنگسراها در کرج، پروژه‌های عمرانی و اقدامات انجام شده در شورای شهر و شهرداری را بیان کرد.

آنچه می‌خوانید گفتگوی تسنیم با محمدصادق باغستانی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج است.

 نظرتان را در مورد رسانه‌های استان بفرمایید.

باغستانی:فضای مجازی و رسانه‌ای رشد قابل توجهی در استان داشته و رقابتی را از لحاظ شفاف‌سازی بین رسانه‌های مختلف ایجاد کرده است. جشنوار‌ه‌های ارشاد با حضور داوری‌های تخصصی که در این حوزه  برگزار می‌شود به رشد فضای رسانه‌ای در استان کمک کرده است. اما در حوزه رسانه‌‌‌ای نیاز است که مطالب به سمت مطالب کارشناسی‌تر و عمیق‌تری رفته و  بهتر است رسانه‌ها پیشینه تاریخی و سوابق یک موضوع را پیدا و به وسیله آینده‌پژوهی آن موضوع را ریشه‌یابی کنند که این شیوه می‌تواند مورد وثوق و اعتبار خوانندگان قرار گیرد.

مجموعه خبرگزاری‌ها در استان در واقع یک فرصت و اعتبار مناسبی هستند که می‌تواند یک نوع تهدید هم محسوب شود، یعنی اگر عده‌‌ای چشم طمع به این ظرفیت‌ها داشته باشند ممکن است آسیب آن به این رسانه‌ها برسد در این حوزه باید خیلی دقت شود به‌ویژه در فضای سیاسی که در حال حاضر وجود دارد، امانت‌داری و انصاف شرط اصلی است که دین اسلام هم به آن توجه دارد و رسانه‌ها نیز لازم است به این مورد توجه و اهتمام داشته باشند.

 با توجه به اینکه شما رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج هستید تحلیل‌تان درباره مسائل فرهنگی شهر کرج چیست؟

باغستانی: دستگاه‌های متعددی در حوزه  فرهنگ در کرج فعالیت می‌کنند، حوزه‌های قرآنی کرج رشد قابل توجهی داشته و در کشور در رده‌های بالای استانها قرار گرفته، این موفقیت به برکت تلاش  همه‌ دستگاه‌های دخیل در این امر حاصل شده است. از طرفی معاونت قرآن و عترت در سازمان فرهنگی شهرداری کرج تشکیل شده که فعالیت‌های قرآنی را مورد حمایت قرار می‌دهد و بودجه‌های آن از طریق شورای شهر مصوب می‌شود.

ما تمام کانون‌های فرهنگی و مساجد، موسسات فرهنگی، مدارس، هیئات، مساجد و کارهای فرهنگی‌شان را  مورد حمایت قرار دادیم و مبالغی هم برای کارهای عمرانی مساجد در نظر گرفته شده است. تلاش می‌کنیم که بتوانیم باورهای دینی و ارزشهای اسلامی را تقویت کنیم و با گسترش "مسجدمحوری" نه تنها از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم بلکه در حوزه موضوعات دینی از لحاظ آداب و اعمال دینی، مسجد مورد توجه قرار دارد، در راستای فرهنگ‌سازی، مساجد ما از ظرفیت‌های بالایی برخوردارند که لازم است توجه ویژه‌ای به این ظرفیت‌ها شود و در این‌باره کلاس‌های سبک زندگی در 110 مسجد در کرج برگزار شده و هنوز هم ادامه دارد.

در ماه مبارک رمضان مساجد در بسیاری از پارک‌ها افطاری‌های ساده و جشن‌هایی را برگزار کردند و همکاری خوبی با بسیج در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی صورت گرفت.

 محوریت مساجد به عنوان قرارگاه‌های فرهنگی چگونه قابل اجرا است؟

 باغستانی: در هر حال مساجد می‌توانند کانون محله‌محوری و قرار‌‌گاه فرهنگی در هر منطقه‌ای  باشند. در واقع باید درباره مساجد برنامه‌هایی را تدوین کنیم که مسئول فرهنگسرای محله، امام جماعت مسجد، مسئول کانون فرهنگی مسجد و بسیج، مسئول کلانتری و مسئولان مجموعه‌های مختلفی که در یک محله ایفای نقش می‌کنند با همکاری هم برنامه‌ریزی و کمک به مشکلات مردم آن محله داشته باشند.

 در حوزه توسعه فعالیت‌های ورزشی در محله‌های مختلف  چه اقداماتی از سوی شهرداری و شورای شهر انجام شد؟

باغستانی: ورزش محلات در رویکرد "محله‌محوری"  شکل گرفت؛ در سال اول 3000 نفر در مسابقات ورزش محلات شرکت کردند در سال بعد این تعداد به 12 هزار نفر رسید و در سال گذشته تعداد شرکت‌کنندگان به 20 هزار نفر رسید؛ در سال‌جاری تعداد شرکت‌کنندگان به 40 هزار نفر در ورزش محلات رسیده که این نویدی برای کاهش بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی است که در جامعه در حال حاضر رواج یافته است.

استان البرز در موضوع  استعدادیابی هم که در این حوزه شکل می‌گیرد، در کشور حرفی برای گفتن دارد و می‌تواند یکی از رتبه‌های مهم  را داشته باشد؛ همچنین در پارک‌ها وسایل ورزشی و برنامه‌های متنوع فرهنگی برای توسعه ورزش محلات وجود دارد.

  شورای‌‌شهر جایی است که هر نهاد و ارگانی که نیازمند کمک است به سراغ آن می‌رود و کمک می‌گیرد؛ در استان کارهای فرهنگی نظم خاصی ندارد موازی کاری دیده می‌شود هر نهاد نظر و فکر خود را برتر می‌داند نظر شما در این زمینه چیست؟

باغستانی: در کل کشور در بسیاری از حوزه‌ها و نه فقط بحث فرهنگی یک بخشی از این موضوع وجود دارد؛ در واقع بخشی مربوط به این است که ما اطلاع نداریم، یعنی وقتی وارد مجموعه دستگاه‌های مختلف می‌شویم شاهد فعالیت‌هایی هستیم که گاها این بی‌اطلاعی ممکن است سبب قضاوت‌هایی شود.ما در حوزه‌ فعالیت‌های فرهنگی ورزشی، با دانشگاه علوم‌پزشکی بحث سفیران سلامت را در سال گذشته برگزار کردیم، که بسیاری از معلم‌های آموزش‌ و‌پرورش در این حوزه فعالیت داشتند، دفترچه‌ها و کتابچه‌های بسیاری راجع به بحث سلامت چاپ و انتقال داده شد و حتی در حوزه‌های اجتماعی کار شد.

معضل متکدیان یکی از مورادی است که سبب آسیب‌رسانی به چهره شهر شده است آیا شما در مورد جمع‌آوری متکدیان برنامه خاصی دارید؟

باغستانی: از دی ماه سال قبل که عده‌ای از متکدیان سبب تکدر خاطر مردم شده بودند، جمع‌آوری و سازماندهی شدند.در این‌باره همکاری خوبی بین نیروی انتظامی و معاونت پیشگیری دادگستری، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تبلیغات‌اسلامی، مجموعه شهرداری، سازمان زیباسازی و خدمات شهری و سایر دستگاه‌های مربوطه انجام شد.                                                                

 ما با سازمان بهزیستی استان البرز مشارکت خوبی برقرار کردیم به‌ویژه بخشی از فرهنگسراها به معلولین کم‌توان اختصاص داده شد، دستگاه‌های متولی انجمن معلولین استان و انجمن‌های مرتبط در ستاد آسیب‌های اجتماعی شرکت کردند و به بحث مناسب‌سازی معابر به طور جدی پرداخته شده است. تلاش ما این بوده که معابر از هرگونه وسایلی که برای تردد این عزیزان  مشکلاتی را بوجود آورده‌اند تا حد امکان پاک‌سازی شود.

 و فعالیت‌های فرهنگی دیگر؟

باغستانی: با اداره کل ورزش و جوانان کلینیک کنترل خشم را افتتاح کردیم در فرهنگسرای غدیر برنامه‌هایی را دارند و مشارکت‌های خوبی با هیئات ورزشی داشته‌ایم؛ علاوه بر آن اجرای آیین‌نامه حمایت از قهرمانان بود که امسال از خانم کیمیا علیزاده تقدیر و مبلغ نقدی به ایشان پرداخت شد، حتی با وجود اینکه ایشان مقام سوم المپیک را داشتند ولی به جهت تشویق و ترغیب به وی هدیه مدال طلا را دادیم و کمیسیون فرهنگی اولین دستگاهی بود که آمادگی خود را در این‌باره اعلام کرد و به طور جدی وارد عمل شد؛ با همه قول‌هایی که بعضی از دستگاهها داده بودند. شاید هنوز تاخیر دارند، سعی ما این بوده که با دستگاه‌های مختلف کارهای مشارکتی خوبی انجام شود شورای شهر و شهرداری درباره همکاری با دیگر سازمان‌ها  کارهای زیادی انجام داده‌اند.

آیا نهادهایی هستند که شورای شهر را حمایت کنند؟

باغستانی: اگر دستگاه‌های دیگر عنوان کنند کجا شورای شهر را حمایت کردند ما ممنون می‌شویم.گاها اتفاق افتاده نهادهایی بودجه‌هایی از شورا و شهرداری دریافت می‌کنند، آنهایی که بودجه گرفته و کار انجام داده‌اند اما در کارهای بعدی و در مباحث مدیریتی و مشورت‌ها همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.هر چند این بودجه عمومی است، هر کسی همکاری لازم را به عمل آورد سبب خوشنودی ما است، اما بعضی‌ها‌ نگاهشان به شهرداری و شورا فقط به عنوان قلک است، ما نگاه مشارکتی با تمام ارگان‌ها داریم و نتایج این کار برای مردم  خیلی خوب است.

موضوع قلیان سراها و ساماندهی آنها یکی از مواردی است که نیازمند توجه است اقداماتی در این زمینه انجام شده که کافی به نظر نمی‌رسد.

باغستانی: اینها دارای یک سازوکار و قوانینی است که ما متولی قانونی نیستیم، یعنی ما قانونا مسئولیت این کار را نداریم ولی می‌توانیم تذکرات و پیشنهادهایی را عنوان کنیم. قطعا بین آ‌‌‌‌‌نها، افراد قدیمی هستند که قوانین را رعایت می‌کنند ولی گاهی گزارش می‌شود که از فلسفه وجودی این قلیان‌سراها دور شده؛ در زمان قدیم در چایخانه‌ها شاهنامه‌ای خوانده می‌شد و مردم برای گفت‌وگو و حل مشکلات یکدیگر دور هم جمع  می‌شدند که در حال حاضر از مسیر منحرف شده و این اقدامات در حال حاضر کمرنگ و گاهی به پایان رسیده است.

 تحلیل شما از عملکرد شورای فعلی چیست؟

باغستانی: در واقع نمره‌ خوب یا بد را باید مردم به شورا بدهند، اما من فکر می‌کنم یکی از کارهای خوبی که در دوره چهارم شورا انجام شد همکاری خوب با دانشگاه علوم پزشکی و حوزه‌ بهداشت و درمان بود،در واقع بالغ بر 24 هزار متر حق انتفاع به  دانشگاه علوم پزشکی واگذار شد که  سرانه‌های درمانی را افزایش دهد و  با توجه به طرح تحول سلامت و تلاشی که ریاست و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی انجام دادند این اتفاق خوب رخ داد که بالغ بر 1200 تخت درمانی به سرانه 950  تخت بیمارستانی در کرج اضافه شد. با آماده سازی این فضا برای افزایش سرانه درمان در شهرستان کرج، دانشگاه علوم پزشکی 70 هزار متر مربع در بیمارستان‌هایی که وجود داشت بدون  بروکراسی ساخت وساز انجام داد. این اقدامات در حالی صورت گرفت که شهرداری با کمبود منابع مواجه است.

فقر سرانه درمان در کدام بخش‌ها در کرج بیشتر احساس می‌شود؟      

باغستانی: مشکلاتی در زمینه سوختگی، مسمومیت و روانپزشکی در کرج وجود دارد و  شورای شهر هم تاکید داشت که در  سه رشته  سوختگی، مسمومیت و روانپزشکی که شهر کرج واقعا  از این حیث فقیر است اقداماتی انجام شود؛ اگر خدای ناکرده حادثه اورژانسی در زمینه سوختگی و مسمومیت رخ دهد با توجه به وضعیت ترافیکی انتقال مصدوم با تاخیر صورت می‌گیرد و شاید تبعات جبران ناپذیری متوجه مصدوم شود، دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه  قول‌هایی داده که باید جدی‌تر از این هم وارد شود، متاسفانه به نظر می‌آید دانشگاه در این‌باره کوتاهی می‌کند.

درباره کارهای عمرانی، شورا چه حمایت‌هایی از شهرداری  انجام داده است؟

باغستانی: در حوزه کارهای عمرانی به‌ویژه معابر شهری اقدامات خوبی از جمله پل شهدای حصارک، پل سوم خرداد، پل فردیس و پل حامی که تقریبا گلوگاه‌های ترافیکی بودند انجام شده‌ است، تقاطع‌های غیر همسطح خوبی در راستای کمتر شدن ترافیک در معابر عمومی انجام شد که از وظایف شهرداری نبود و وظیفه دولت بود ولی برای حل مشکلات ترافیکی و راحتی مردم این اقدامات توسط مدیریت شهری انجام شد.

 بزرگراه شمالی به عنوان یکی از کارهای خوبی است که توسط مجموعه مدیریت شهری راه‌اندازی می‌شود؛ نمایندگان مجلس، استاندار و شورای شهر همه در این‌باره همکاریهای خوبی انجام  دادند هر چند برخی  بهتر از این توانایی انجام کار داشتند.

مردم منتظر راه‌اندازی قطار شهری هستند مدت زمان زیادی از زمان قول داده شده برای راه اندازی اولین خط از قطار شهری کرج می‌گذرد به نظر شما ایراد کار کجاست؟

باغستانی: درباره قطار شهری باید اقدامات جدی‌تری انجام می‌شد هر چند متاسفانه وقتی وارد فضاهای غیر چارچوبی می‌شویم معذوریت‌ها و تعارفات سبب می‌شود که مقداری با ملاحظات غیر کارشناسی روبه‌رو شویم که این معذوریت‌ها سبب خسارت‌های زیانباری برای شهرمان می‌شود. در حضور استاندار که رئیس شورای قطار شهری است در صحن شورا اعلام کردم که بابت عدم راه‌اندازی مترو روزانه یک میلیارد تومان خسارت تاخیر این پروژه عظیم و جدی است که امیدواریم این موضوع زودتر تعیین تکلیف شده و سرانجام به بهره‌برداری برسد.

 درباره آلودگی هوا و چالش‌هایی که مدارس و شهروندان با آن روبه‌رو هستند چه تدابیری در شورا انجام شده است؟

باغستانی: تعطیلی مدارس خسارات زیادی دارد باید اقدامات و جلسات به سمتی باشد که سبب کاهش آلودگی هوا شده و خروجی این جلسات در راستای رفع چالش و معضل آلودگی هوا در کلانشهر کرج باشد؛ تعطیلی مدارس افتخار نیست باید راهکاری بهتر از تعطیلی مدارس داشته باشیم، اگر قطار شهری بود قطعا مشکلات آلودگی هوا به این شدت وجود نداشت و اگر تحرک نداشته باشیم در آینده نزدیک با چالش‌های بسیار جدی‌تری مواجه می‌شویم.

به هر دلیلی  پروژه  ده ساله در مقاطع مختلف دارای فراز و نشیبی بوده و در طول این مدت هم به صورت جدی این موضوع جمع نشده است و از تعداد زیادی از خطوط که تعریف کرده بودند در همین دوره شورا به 6 خط محدود شد و خط 2 در اولویت راه‌اندازی قرار گرفت که حداقل بتوان بخشی را به ثمر رساند، مردم و افکار عمومی انتظار دارند که این پروژه هرچه زودتر به سرانجام برسد به نظر می‌رسد اختلافات موجود بر سر ادامه همکاری برای راه‌اندازی قطار شهری رفع شده تا این پروژه به سرانجام برسد.

یکی از همکاران شما در یک مصاحبه اعلام کرد که احتمال ریزش تونل‌های قطار شهری وجود دارد تاخیر در راه‌اندازی قطار شهری چه تبعاتی برای شهر دارد؟

باغستانی: تاخیر در راه‌اندازی این پروژه قطعا دارای آسیب‌هایی است و لازم است که مشکلات بر سر راه این پروژه برداشته شود مشکل کمبود منابع دولت و تعریف منابع به صورت تهاتری و غیرنقد مشکلاتی بود که بر سر راه قطاری شهری مشکلاتی را ایجاد کرد به عنوان مثال زمین‌هایی که به عنوان ایستگاه تحویل پیمانکار شده به عنوان آورده شهرداری محاسبه کردند که پروژه به این وسعت با این کار پیش نمی‌رود.

 تسنیم: مشخصا موقعیت این زمین‌ها در کدام مناطق و با چه میزان مبلغ برای ادامه همکاری پیشنهاد شد؟

 باغستانی: زمینی ورزشی در میدان جمهوری با بارگزاری بیش از حد یک زمین ورزشی را در 25 طبقه بالغ بر 220 میلیارد تومان کارشناسی و برآورد کردند که شرکت پیمانکار نصف آ ن را قبول کرد و گفت من نصف آن را می‌توانم تهاتر کنم و نصف دیگرش را نمی‌توانم قبول کنم.

 بهتر نبود که به صورت نقدی این همکاری ادامه می یافت؟

باغستانی: اگر این زمین واقعا ارزش داشت، می‌توانستند این را با یک مبلغ 5 درصد کم و زیاد به بخش خصوصی بفروشند و ابهامات در این  زمینه است که هر دوطرف می‌خواهند ادعای خودشان را ثابت کنند؛ واگذاری زمین با 25 طبقه در میدان جمهوری، نه عرف است نه در شرایط بقیه ساختمانها است این نشان می‌دهد این طرف هم می‌توانست همکاریهای بهتری برای ادامه پروژه داشته باشد. وامی به مبلغ 100 میلیارد تومان از بانک شهر گرفتیم که چون شرکت پیمانکار قطار شهری تعهد ادامه کار را نپذیرفت عملا استفاده‌ای از این وام نمی‌شود.

 طرح جامع ترافیک کرج چه وضعیتی دارد؟

باغستانی: طرح جامع ترافیک کرج به صورت ناقص در سال‌جاری مصوب شد و لازم بود خیلی زودتر از این زمان به صورت دقیق و کامل مصوب می‌شد،گاهی اوقات همه چیز بستگی به این طرح‌ها و برنامه‌ها دارد،گاهی در سطح شهر  هزینه‌هایی انجام می‌شود که به خاطر عدم وجود طرح جامع است، مثلا بلوار پونه هزینه‌های زیادی بر مجموعه مدیریت شهری تحمیل کرده و هنوز هم بازگشایی نشده و اگر طرح جامع ترافیک تهیه شده بود شاید شاهد این مشکلات نبودیم.

شورای شهر در مورد راه‌اندازی تخت‌های بیمارستانی تلاش زیادی داشت ولی به نظر می‌رسید در مراسم افتتاح این تخت‌ها تلاش‌های شورا و شهرداری کمتر بروز و نمود داشت نظر شما در این باره چیست؟

باغستانی: در بسیاری از حوزه‌ها در کشور نیز مسائل اینچنینی وجود دارد و عنوان کردن این موضوعات برای اینکه برای مردم بود به صلاح نیست و قطعا تقدیر و تشکر واقعی به‌دور از موارد زاید انگیزه‌ها را تقویت می‌کند و سبب همکاری بیشتری می‌شود، همه دستگاه‌ها به جز دانشگاه در این زمینه تلاش کردند و لازم است که موضوع اخلاق مداری مورد توجه همه قرار گیرد.

جامعه امروز به مدیرانی نیاز دارد که صدق در گفتار و عمل به تعهدات داشته باشند و مورد اعتماد باشند، باید تلاش کنیم افراد صادق مورد وثوق و پاکدست در مسندهای مدیریتی به کار گرفته شوند. نظام مقدس اسلامی با شعار عدالت، مساوات و دفاع از محرومین آمده باید مدیران کاری نکنند که اعتماد عمومی به نظام خدشه‌دار شود، شهدای عزیز و جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس انقلاب حق بزرگی بر گردن ما دارند، امیدواریم بتوانیم در مقابل خونهای پاکی که از شهیدان وطن ریخته شده  جلوی این عزیزان سربلند باشیم، گاهی اوقات ما شرمنده خانواده‌های شهدای مدافع حرم هستیم که با دو فرزند و مسکن استیجاری و شرایط عدم رسیدگی روزگار می‌گذراند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین