تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
plusresetminus
حزب الله : در فضای كنونی، جشنواره‌ها تئاتر واقعا می‌توانند تاثیرگذار باشند، به شرطی كه شرایط و امكانات لازم را فراهم آورند.
۰
کد مطلب : ۸۱۳۶۴
رشد تئاتر استان‌ها، نمایش‌های بومی را از خطر نابودی حفظ می‌كند

 
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،امیركاووس بالازاده گفت: جشنواره‌ها باید زیربنای كار خود را قوی ‌كنند؛ در غیر این صورت، امیدی به تاثیرگذاری نداشته باشند.


 امیر کاووس بالازاده؛ مدرس و پژوهشگر هنرهای نمایشی؛ در خصوص برگزاری جشنواره‌ها تئاتری به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: در فضای كنونی، جشنواره‌ها تئاتر واقعا می‌توانند تاثیرگذار باشند، به شرطی كه شرایط و امكانات لازم را فراهم آورند.


وی ادامه داد: جشنواره‌هایی كه زیربنای خود را برای كارهای تاثیرگذار هنری در حوزه تئاتر آماده كرده باشند نیاز جامعه تئاتر ما هستند و می‌تواند شرایط مناسبی را برای خلق و تولید آثار فخیم رقم بزنند. اما اگر جشنواره‌ها چنین زیربنا و برنامه‌ریزی نداشته باشند به نظرم نه تنها مفید نیستند بلكه بیشتر كارشان هدر دادن هزینه و بودجه فرهنگی كشور است.


این استاد دانشگاه با بیان اینكه كار زیربنایی و برنامه‌ریزی بلندمدت از ملزومات جشنواره‌ها است، افزود: متاسفانه گاهی كارهای ضعیف و متوسطی در جشنواره‌های ما تولید و اجرا می‌شود و این‌ها نشانگر این حقیقت است كه برنامه‌ریزی و كار بنیادی خاصی برای جشنواره‌های ما صورت نمی‌گیرد.


وی در پاسخ به این پرسش كه «چگونه باید این كار زیربنایی در قالب جشنواره‌ها انجام گیرد؟» گفت: به نظر من باید از صاحب‌نظران و كارشناسان فرهنگی و تئاتری دعوت شود و این‌ها دور هم بنشینند و برای جشنواره‌ها برنامه‌ریزی كنند و برای مثال طرح بلندمدتی برای چند جشنواره خوب بریزند و در برگزاری آن‌ها هم نظارت ویژه‌ای اعمال كنند.


بالازاده با اشاره به جشنواره تئاتر سوره ماه اظهار كرد: زمانی كه جشنواره‌های ما در قالب استانی  برگزار می‌شوند نیاز به این برنامه‌ریزی و كار زیربنایی بیشتر از جشنواره‌های دیگر احساس می‌شود. زیرا در استان‌ها علی‌رغم پیشرفت‌هایی كه برخی از هنرمندان آن داشته‌اند، اما به طور كلی سطح تئاترها چندان مناسب نیست. از استان‌ها بیشتر كارهای ضعیف دیده‌ایم و حتی نمی‌توانیم به برخی از آثار آن‌ها عنوان «متوسط» را هم بدهیم.


وی با تاكید بر اهمیت تئاتر استانی و تلاش برای رشد آن، گفت: مدیران و كارگزاران تئاتری چه در قالب جشنواره سوره ماه و چه در جاهای دیگر باید برای تئاتر استانی برنامه‌ریزی دقیق و خوبی انجام دهند، زیرا رشد تئاتر استانی ما منجر به حفظ و ارتقای تئاتر بومی كشور خواهد شد كه از اهمیت تاریخی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.


امیر کاووس بالازاده وجود كارگاه‌های آموزشی، جلسات نقد و نشست‌های تخصصی تئاتر در قالب جشنواره‌ها را كار بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری خواند و اظهار كرد: آنچه متاسفانه در فضای تئاتر كشور شاهد هستیم نشان ضعف مسائل نظری در این حوزه است. هنرمندان تئاتری ما چندان اهل مطالعه نیستند و به كارهای بزرگ و فخیم در تاریخ تئاتر توجه ندارند. این نشست‌ها و نقد و بررسی‌ها می‌تواند تا حدی این كمبود را جبران كند.


گفتنی است هنرمندان برای شركت در بیست و چهارمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه تا 10اردیبهشت 1394 فرصت دارند متون نمایشنامه‌های پیشنهادی خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران، خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، طبقه همكف، دبیرخانه مركزی جشنواره‌های حوزه هنری ارسال كنند.

منبع : صحنه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین