تاریخ انتشاردوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
plusresetminus
حزب الله : رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تراکم فعالیت‌های صنعتی و جمیعتی استان البرز بر مبنای مساحت آن ۱۰ برابر مابقی کشور است.
۰
کد مطلب : ۱۴۳۵۴۷
نیروگاه‌ها از سوخت سنگین استفاده نمی‌کنند/ تراکم فعالیت‌های صنعتی و جمیعتی البرز بر مبنای مساحت ۱۰ برابر کشور است

 

 

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،  معصومه ابتکار در حاشیه کارگروه تخصصی محیط زیست  استان البرز که ظهر امروز در استانداری البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه برای ششمین مرتبه به استان البرز در دولت یازدهم سفر کرده است، اظهار داشت: استان البرز نزدیک به 3 میلیون نفر جمعیت دارد و تراکم فعالیت‌های صنعتی و جمیعتی آن بر مبنای مساحت آن چندین برابر مابقی کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه این تراکم 10 برابر است، ادامه داد: این تراکم سبب بالا رفتن شکنندگی طبیعت و محیط زیست می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه ضرورت دارد که برنامه‌های زیست محیطی در زمینه‌های هوا، پسماند، پسآب، وضیعت رودخانه کرج و مسائل گرد و غبار به خوبی مدیریت شود، بیان کرد: در جلسه امروز بخشهای مختلف گزارش کار دادند.

ابتکار با بیان اینکه در ارتباط با وضعیت هوا در شهر کرج با اجرای برنامه جامع آلودگی هوا و برنامه‌های جامع شهر کرج، بهبود کیفیت هوا از 92 الی 95 را مشاهده می‌کنیم، اضافه کرد: اما هنوز کارهای بسیاری باقی است و تکمیل طرح کهاب باید در سطح استان البرز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید توزیع بنزین یورو 4 به تمام نواحی و بخش‌ها براساس برنامه ملی به صورت تدریجی تکمیل شود، عنوان کرد: در مسئله آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی را انتظار داریم و امیدواریم شهرداری اقدامات لازم در زمینه توسعه مترو و حمل و نقل عمومی را انجام دهد.

ابتکار با بیان اینکه بحث فعالیت‌های صنعتی در استان مسئله مهم است، افزود: گسترده فعالیت‌های صنعتی ایجاب می‌کند که صنایع از سوخت‌های سنگین استفاده نکنند.

وی با اشاره به اینکه با اتخاذ سیاست‌های دولت یازدهم نیروگاه‌ها از سوخت سنگین استفاده نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیروگاه منتظرالقائم و شهید رجایی که به صورت مستقیم با کیفیت هوای شهر کرج مربوط است، از گاز طبیعی استفاده می‌کنند. 

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه در مورد صنایع پیگیری‌ها و هماهنگی‌هایی در حال انجام است تا صنایع هم از گاز طبیعی استفاده کنند، ادامه داد: سهم آلودگی منابع ساکن مانند صنایع در آلودگی هوای شهر کرج قابل توجه است.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه آلودگی هوای ناشی از تردد و عبور خودرو از جاده‌های خارج از شهر را باید در نظر گرفت، بیان کرد:  مقرر شد این امر در بررسی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

ابتکار با بیان اینکه در مورد سطح و گستره پایش صنایع در این جلسه گزارش خوبی ارائه شد، اضافه کرد: پایش را افزایش می‌دهیم و به صورت گسترده در تمام واحدها این پایش انجام و مبادله اطلاعات با بخش صنعت برقرار می‌شود تا به صورت کامل وضعیت واحدهای صنعتی استان از نظر هوا، پسماند و پسآب پایش شود. 

وی با اشاره ضرورت مدیریت صحیح در زمینه پسماند در استان، عنوان کرد: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است اما کفایت نمی‌کند و شهرداری باید حتما در این زمینه برنامه‌های تکمیلی انجام دهد و باید از مبدا، آموزش در زمینه بازیافت انجام شود.

ابتکار با بیان اینکه باید با استفاده از فناوری های نوین مدیریت صحیح انواع پسماندها که شامل نخاله‌ها هم می‌شود، مدیریت شود، افزود: البرز علاوه بر پسماند شهری دارای پسماند صنعتی هم است که باید برنامه‌های آن با جدیت بیشتر پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در بخش صنعت به ساماندهی باید توجه شود، گفت: در حال حاضر 6 ناحیه صنعتی البرز سیستم تصفیه پسآب صنعتی دارد اما کافی نیست و بسیاری از شهرک‌ها نیازمند سیستم تصفیه کامل و بازچرخانی آب هستند.

ابتکار با بیان اینکه در مورد رودخانه کرج و مخاطرات زیست محیطی استان 2 مطالعه بسیار خوب در حال انجام است و گزارش میان کار آن ارائه شده است، افزود: با این مطالعات می‌توان به ساماندهی و مدیریت رودخانه کرج رسید.

وی با اشاره به اینکه کانونهای گرد و غبار شناسایی شده، گفت: گروه استانی با کمک ستاد ملی برنامه مدیریت مقابله با گرد و غبار استان را تدوین و در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شود. 

ابتکار با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد توانمندی در استان وجود دارد، افزود: این سازمانها در آموزش و کمک در اجرای طرحها می‌توانند تاثیرگذار باشند.

وی با اشاره به اینکه برای "حلقه‌دره" بررسی‌هایی انجام شده  و در حال گذراندن مراحل خود است، عنوان کرد: مکانهای جدید پیشنهاد شده و در دست بررسی است.

ابتکار ادامه داد: جوانب زیست محیطی انتقال آب در نظر گرفته شده و استاندار البرز گزارش داده است که بخشی از پسآب تصفیه شده را برای استان البرز بگیرند.

وی اضافه کرد: تعطیلی روزهای پنجشنبه در استان البرز به قانون نیاز دارد و با مصوبه دولت به تنهایی حل نمی‌شود. 

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین