تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
plusresetminus
حزب الله : معاون مالی اقتصادی شهرداری کرج گفت: یکی از سرمایه‌های مهم هر شهر که از مولفه‌های اساسی و مؤثر در توسعه و ثبات، پویایی و سرزندگی آن شهر محسوب می‌شود، سرمایه اجتماعی است؛ سرمایه‌ای که زیر بنای توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی یک کلانشهر و حتی یک کشور است.
۰
کد مطلب : ۱۴۱۲۴۲
سرمایه های اجتماعی زیر بنای توسعه فرهنگی و اقتصادی شهر هستند



به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمد رضا رضاپور این خبر را در گفتگو با خبرنگار عنوان کرد و گفت: . اهمیت سرمایه های اجتماعی، به میزانی است که از آن به‌عنوان ثروت نامرئی یک جامعه یاد می‌کنند. هر گونه کاهش دراین سرمایه، منجر به کاهش مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهروندان می‌شود و همچنین رشد آسیب‌ها و جرائم اجتماعی، بی‌اعتمادی، یأس و ناامیدی و احساس محرومیت نسبی و بسیاری از ناهنجاری‌ها نتیجه تقلیل سرمایه اجتماعی در بین شهروندان یک کلانشهرمی باشد.

معاون مالی اقتصادی شهرداری کرج اظهار داشت: از سرمایه اجتماعی، به‌عنوان زیربنای توسعه اقتصادی هر جامعه و شهری یاد می‌کنند. اهمیت سرمایه اجتماعی در توسعه اقتصادی یک جامعه، تا حدی است که می‌توان آن را در شکوفایی اقتصاد تمام جوامع توسعه و شهرهایی که در صدر جدول توسعه یافتگی قرار دارند، به‌طور آشکاری مشاهده کرد؛ سرمایه اجتماعی را در اقتصاد هر شهری می‌توان در اعتماد پذیری و روحیه همکاری میان نیروهای انسانی برای رسیدن به اهداف اقتصادی جامعه تعریف کرد.

رضاپور ادامه داد: سرمایه اجتماعی ضمن شکل‌دهی به مجموعه قواعد و قوانین اخلاقی و رفتاری هر جامعه، به رفتار افراد نیز شکل می‌دهد و کمک می‌کند تا سرمایه انسانی و سرمایه مادی و اقتصادی بتوانند با هم و در تعامل با یکدیگر، به رشد و پویایی دست یابند؛ در واقع سرمایه اجتماعی با استفاده از همانندی‌ها و همسانی‌های افراد جامعه از جهات گوناگون، باعث ایجاد روحیه اعتماد متقابل می‌شود و در خدمت منافع اقتصادی قرار می‌گیرد و بستر و فضایی ایجاد می‌کند که ضمن کاهش هزینه‌های استفاده از نیروهای انسانی، تعامل بین آنها نیز افزایش یابد.

این مسئول گفت: می‌توان از خلاقیت و نوآوری توسط نیروهای انسانی، به‌عنوان یک سرمایه مهم اجتماعی دیگر، یاد کرد. رشد و توسعه اقتصادی، نیازمند خلاقیت بوده و مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد که بخش اعظمی از رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه و کلانشهری، با استفاده از این ثروت نهفته، شکل گرفته است. رشد ابداعات، خلاقیت و نوآوری در بهره‌وری اقتصادی، نقش دارد و باعث می‌شود از سرمایه‌های دیگر شهر در حوزه اقتصاد، به نحو مطلوب و مؤثرتری استفاده شود.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری کرج طی چهار سال گذشته بر آن بوده است تا سرمایه اجتماعی در سطح شهر جایگاه شایسته خود را در حوزه اقتصاد پیدا کند و بتواند میزان تاثیرگذاری سرمایه های اجتماعی و تحولات آن را در یک شهر به شهروندان نشان دهد. محمد رضا رضاپور با بیان اینکه سرمایه اجتماعی، یک متغیر چندوجهی است و لازم است که این عامل مهم و زیربنایی در حوزه اقتصاد، هر چه بیشتر شناخته و اندازه‌گیری شود گفت: مسئولان باید زیرساخت های لازم را برای مشارکت سرمایه های اجتماعی در اداره شهر بیش از پیش فراهم کنند و شهروندان نیز بعنوان بخش خصوصی در اجرای پروژه های شهری همکاری قابل توجهی را داشته باشند.

منبع : پایگاه خبری مدیریت شهری کرج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین