تاریخ انتشاريکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
plusresetminus
حزب الله : رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی با نام «سحا»سال آینده در نوبت پرتاب قرار می گیرد. این ماهواره با قدرت تشخیص ۱۵ متر، در مدار ۳۶ هزار کیلومتر زمین پرتاب می شود.
۰
کد مطلب : ۱۴۱۸۴۶
نخستین ماهواره عملیاتی ایران با نام «سحا» پرتاب می شود
 

 

                       

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حسن حدادپور اظهار داشت: نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی که در سال آینده در نوبت پرتاب قرار می گیرد ، «سحا» نام دارد که ماهواره ای با قدرت تشخیص ۱۵ متر است و در مدار ۳۶ هزار کیلومتری از سطح زمین (لئو) قرار می گیرد .

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره اولویت های پرتاب ماهواره ها تاکید کرد : ماهواره دوستی به عنوان یک ماهواره سنجشی که اطلاعات سنجشی را جمع آوری و به سطح زمین  ارسال می کند، در نوبت پرتاب است و بعد از آن ماهواره «ناهید ۱ » که توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده، پرتاب می شود.

وی با اشاره به اهداف برنامه ششم در حوزه فضایی اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، تولید ماهواره های سنجشی و عملیاتی را در برنامه داریم و باید آزمایشگاه ماهواره را برای ماهواره های با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر ارتقا دهیم تا این ماهواره ها در این آزمایشگاه تستهای استاندارد لازم را بگذرانند.

حدادپور گفت: در حال حاضر آزمایشگاه پژوهشگاه فضایی، ماهواره هایی در کلاس ۲۵۰ کیلوگرم با ابعاد مشخص را پشتیبانی می کند که برای رسیدن به اهداف برنامه ششم نیاز است که این آزمایشگاه ارتقا داده شود. براین اساس به دنبال این هستیم که تجهیزات مورد نیاز این آزمایشگاه را ارتقا دهیم تا ماهواره های با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر از ماهواره های فعلی را بتواند پشتیبانی کند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، جرم ماهواره های عملیاتی مخابراتی را میان ۳ تا ۵ تن عنوان کرد و افزود: آزمایشگاههای مشابه با آزمایشگاه های ما در دنیا درحال حاضر دارای ابعاد و اندازه و تجهیزات بسیار وسیعی هستند و پیش بینی ما این است که برای رسیدن به ماهواره تمام عملیاتی که نیاز کشور است از مسیر ماهواره یک تنی عبور کنیم. در این راستا برنامه ها و سخت افزارهای لازم را توسعه می دهیم تا بتوانیم آمادگی رسیدن به این هدف را داشته باشیم.

به گفته وی، برای رسیدن به ماهواره های عملیاتی سنجشی و مخابراتی، نیازمند طراحی خود ماهواره و حامل آن به صورت موازی  هستیم و این دو کار در کنار هم، ساخت ماهواره عملیاتی را ممکن می کند. در کلاس طراحی ماهواره های سنجشی و مخابراتی خوشبختانه دانش طراحی اینگونه ماهواره ها در ایران تقریبا به بلوغ لازم رسیده است و به صورت ۱۰۰درصدی طراحی و جمع کردن این ماهواره ها درداخل کشور انجام می شود.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران افزود: اگر تعاملات بین المللی ما در حوزه فضا به حدی برسد که پرتاب های ما به صورت منظم انجام شود چه با پرتاب گر داخلی و چه پرتابگر خارجی ، جریان ساخت ماهواره هم رونق می گیرد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین