تاریخ انتشارچهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱
plusresetminus
حزب الله : وزیر دفاع آمریکا که روز سه شنبه (دیروز) با مسعود بارزانی در اربیل دیدار کرده از او خواسته تا برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق را به وقت دیگری موکول کند.
۰
کد مطلب : ۱۴۸۷۹۵
آمریکا بازهم خواستار تعویق برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق شد

 

                        
                       
                                                

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از مسئولان اقلیم کردستان خواست تا موعد برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق را به تعویق بیاندازند.

متیس که روز گذشته در سفری از پیش تعیین نشده وارد بغداد شده بود، بعد از دیدار با «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور راهی اربیل شد و با «مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد.

ریاست منطقه کردستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا به مسئولان کردستان گفته که واشنگتن اعلام برگزاری همه پرسی جدایی کردستان را پیش بینی نکرده بود و آمریکا معتقد است که این اقدام می تواند در جنگ علیه داعش چالش هایی ایجاد کرده و در همکاری مشترک آمریکا و کُردها علیه تروریسم مشکل زا باشد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین مذاکره و گفتگو میان بغداد و اربیل را اقدامی مثبت دانسته و تأکید کرده که واشنگتن از گفتگوی مستمر میان دو طرف حمایت می کند.

بارزانی هم همه پرسی منطقه کردستان را راه حل توصیف کرده و مدعی شده که رنج های ملت کُرد با دولت مرکزی عراق از نقض قانون اساسی و مبدأ شراکت و توافق سرچمشه گرفته است.

وی به وزیر دفاع آمریکا اطمینان خاطر داده که برگزاری همه پرسی قرار نیست در نبرد علیه تروریسم خللی ایجاد کند. بارزانی قبل از ورود متیس برای اعمال فشار بر بغداد گفته بود که هر گونه درخواستی برای به تعویق انداختن همه پرسی باید جایگزینی داشته باشد و این جایگزین از ساز و کار برگزاری همه پرسی قویتر باشد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز در حالی که عراق در حال مبارزه با داعش است، دعوت متیس از اربیل برای به تعویق انداختن همه پرسی نشان دهنده نگرانی های واشنگتن از جدایی کردستان از عراق است که ممکن است تنش های سیاسی در عراق را تشدید کند.

پیشتر نیز آمریکا در تماس تلفنی رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور با مسئولان کردستان از آنها خواسته بود موعد برگزاری همه پرسی را به تعویق بیاندازند.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین