تاریخ انتشارپنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
plusresetminus
حزب الله : کنگره آمریکا برای تمدید ممنوعیت خروج پنج رهبر طالبان که پس از معاوضه با یک افسر آمریکایی به قطر رفتند با مقامات «دوحه» تلاش می‌کنند.
۰
کد مطلب : ۸۴۶۵۹
رایزنی کنگره آمریکا برای تمدید ممنوعیت خروج رهبران طالبان از قطر
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،ممنوعیت خروج یک ساله پنج تن از رهبران طالبان که در قطر زندگی ‌می‌کنند، دوشنبه آینده پایان خواهد یافت.

این پنج رهبر طالبان «نور الله نوری»، «عبدالحق وثیق»، «محمد نبی عمری»، «خیرالله خیرخواه» و «محمد فاضل آخند» هستند.

این رهبران طالبان سال گذشته با یک افسر آمریکایی به نام «بوبرگدال» که در اسارت گروه طالبان بود معاوضه شدند.

پس از آزادی این افسر آمریکایی، مقامات کاخ سفید از دولت قطر خواستند تا رهبران آزاد شده طالبان از این کشور خارج نشوند.

با این وجود اسوشیتدپرس گزارش داد که مقامات آمریکایی با حکومت قطر برای تمدید ممنوعیت خروج این پنج رهبر طالبان از دوحه که در اول ژوئن سال جاری به پایان می‌رسد مذاکره کرده‌اند، اما تاکنون واشنگتن هیچ واکنشی در این باره نشان نداده است.

بر اساس این گزارش، یکی از رهبران ممنوع الخروج طالبان در قطر در سال گذشته به صورت پنهانی با دیگر اعضای این گروه در تماس بوده است بنابراین کاخ سفید نیز برای زیر نظر گرفتن این رهبران طالبان بیشتر تلاش خواهد کرد.

چندی پیش نیز «جان مک‌کین» رئیس کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا در این باره گفت: رهبران گروه طالبان که در قطر به سر می‌برند، حداقل یکی از آن‌ها با دیگر اعضای این گروه در تماس بوده‌اند.

 سال گذشته کنگره آمریکا با تمرکز در مورد رهبران طالبان در قطر، بارها از مقامات دوحه خواستند، نظارت بر آنها را افزایش دهند.

مولوی «شهزاده شاهد» سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان نیز اظهار داشت: تلاش‌ها برای آغاز روند مذاکرات صلح ادامه دارد و اگر ممنوعیت خروج پنج رهبر طالبان از قطر تمدید شود، احتمال تأثیر منفی بر این روند وجود دارد.

گفته می‌شود که از پنج رهبر طالبان که در حال حاضر در قطر مستقر هستند، چهار نفر در لیست سیاه سازمان ملل متحد می‌باشند که براساس قوانین موجود، حق خروج از محل استقرار و یا مسافرت ندارند.

اوایل ماه می سال جاری میلادی 13 نفر از اعضای حزب جمهوری‌خواه در کمیته اطلاعات کنگره آمریکا در یک درخواست رسمی از باراک اوباما رئیس جمهور این کشور خواستند تا از حکومت قطر بخواهد؛ ممنوعیت خروج پنج رهبر گروه طالبان را از این کشور تمدید کند.

منبع : خبرگزاری تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین