تاریخ انتشارپنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
plusresetminus
حزب الله: سعدالله زارعی معتقد است که غرب به بهانه مذاکرات هسته‌ای به دنبال محدود کردن توان موشکی ایران است. توانی که موجبات پیروزی گروه‌های مقاومت در مقابل رژیم کودک‌کش و اشغالگر صهیونیستی را فراهم کرده است.
۰
کد مطلب : ۶۹۷۸۲
هسته‌ای بهانه است؛ می‌خواهند توانایی موشکی ایران را محدود کنند

 

 به گزارش شبکه خبری حزب الله به نقل از تسنیم،پیشرفت‌های بی‌نظیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه موشکی، ایران را به یکی از چند قدرت اول در این حوزه در دنیا مبدل کرده است. این رشد و خودکفایی در عرصه مذکور که از سال 63 و در کوران دفاع مقدس و به‌همت بزرگ‌مردانی چون دانشمند برجسته، شهید طهرانی‌مقدم، آغاز و به انجام رسید، علاوه بر تأثیرگذاری فزاینده در روند جنگ تحمیلی هشت‌ساله رژیم صدام علیه کشورمان و ضربات سنگینی که به مواضع دشمن بعثی وارد کرد، پس از جنگ تحمیلی نیز به یکی از ابزارهای اصلی ایران اسلامی برای تحقیر قدرت آمریکا و رژیم جعلی تحت‌الحمایه وی در منطقه (رژیم صهیونیستی) تبدیل شد.

آمریکا که پس از فروپاشی شوروی، خود را تک ابرقدرت هژمون در جهان می‌دانست، پس از تزلزل درونی در نظام ارزشی لیبرال دموکراسی و عرضه شدن الگویی جدید به جهانیان با بروز انقلاب اسلامی و معرفی ارزش‌های ناب اسلامی به دنیا، اینک یکی دیگر از پایه‌های ابرقدرتی خود، یعنی پایه نظامی ــ سیاسی را نیز به‌شدت متزلزل می‌بیند.
آمریکا که روزگاری با کمترین تحرکی، معادلات سیاسی و تحولات سیاسی امنیتی در جهان و به‌خصوص منطقه خاورمیانه را به‌سود دیدگاه خود هدایت می‌کرد، اینک با مشکل بزرگی روبه‌روست. ایران اسلامی و کنار آن هسته‌های مقاومت شکل‌گرفته در منطقه کنار مجهز بودن به الگوی زیست اسلام ناب و معرفی آن به‌عنوان مابه‌ازایی برتر در مقابل لیبرالیسم، اینک ابزار مهمی نیز برای تحقیر ابهت سیاسی و نظامی آمریکا و نماینده جعلی وی در منطقه (رژیم صهیونیستی) در اختیار دارند: "موشـــــک".

موشک‌های ایرانی امروز بنا به اقتضا، در اختیار گروه‌های مختلف مقاومت در منطقه که علیه رژیم غاصب صهیونیستی در حال نبرد هستند، قرار گرفته و همین امر موجب شده است که رژیمی که در 6 روز ارتش‌های چند کشور مهم عربی را شکست داد، اینک در مقابل گروه‌های کوچک مقاومت کاملاً مستأصل شده و چندین جنگ پیاپی (33روزه، 22روزه، 51روزه و ...) را به حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین واگذار کند.

آنچه در ذیل می‌آید، گفت‌وگوی مفصل ویژه‌نامه سی‌سال اقتدار موشکی ایران، با سعدالله زارعی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل است که در زمینه موشکی نیز از معلومات بالایی برخوردار است:

* آقای دکتر، سوالی که ممکن است برای عده‌ای در از افکار عمومی پیش آید آن  است که آیا واقعاً موشک‌ها از نظر توانمندی و قابلیت در نبردها، برای کشورمان در موقعیت بهتری نسبت به سایر ادوات قرار دارند؟ و آیا بهتر نبود به جای موشک، روی جنگنده‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردیم؟

قدرت‌های موشکی در مقایسه با جنگنده‌های پروازی از الویت و اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا پدافند و آفند موشکی از نظر توان هدف گیری از درجه  بالاتری برخورد است. از طرفی اتاق شلیک موشک در شرایط آرام تری می تواند هدف گیری کند ولی در  جنگنده‌ها استرس  بیشتری بر تیم پروازی حاکم است و باید گفت  تا حد بالایی دقت شلیک را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

آفند و پدافند موشکی از نظر هزینه در مقایسه با جنگنده‌ها مقرون به صرفه تر است و کشور صاحب این جنگ افزار قادر است  اهداف بلندتری را ترسیم و محقق سازد. ضمن آنکه در اقدام موشکی شلیک مداوم و از نقاط مختلف و در واقع ایجاد یک فضای وسیع بمباران فراهم می‌شود در حالی که  در پرواز، حوزه نفوذ یک جنگنده در مقایسه با موشک بسیار محدودتر است. یکی دیگر از امتیازات موشک در مقایسه با هواپیمای جنگی این است که مقابله با شلیک‌های موشکی برای پدافند های هوایی بسیار سخت تر از هواپیما است لذا استفاده از جنگ افزار موشکی از مصونیت بالاتری برخودار خواهد بود.

بنا بر این در جنگهای امروزی توانایی موشکی حرف اول را می زند و قدرت هوایی در مرتبطه دوم قرار می‌گیرد.  جمهوری اسلامی طی 30 سال گذشته تمرکز بالایی بر روی  تولید انواع موشک قرار داده است و از این رو دارای موشک های کوتاه میان و بلند برد می باشد و همین مسئله است که ایران را از نظر توانمندی نظامی جزء قدرت های برجسته جهان به حساب می آورند.

 موشک های ایران از لحاظ تنوع یک گستره بسیار وسیعی را پوشش می‌دهند. امروز ایران قادر است در عملیات های زمینی ، هوایی و دریایی طیف وسیعی از موشک ها را به کار بگیرد و بی دلیل نیست که ایران جزء سه کشور اول در توانمندی  تولید و به کارگیری صنایع موشکی  قرار گرفته است.

* آیا می‌توان توان بالای موشکی کشورمان را پشتوانه مسئولان و سیاستمداران در مذاکرات هسته‌ای دانست؟

مذاکراتی که غرب با عنوان هسته ای مطرح کرده است با هدف مهار قدرت نظامی ایران  شکل گرفته به خاطرهمین غربی‌ها تاکید دارند پرونده هسته‌ای و نظامی را گره بزنند. غربی‌ها در کشاکش مذاکرات سعی دارند که  پرونده هسته‌ای ایران را نه صلح آمیز بلکه  یک پرونده نظامی جلوه دهند. درسخنرانی های مقامات آمریکا و انگلیسی به کرات بر خطرهای  ناشی از موشک های ایران تاکید شده است. غرب نشان داده که دغدغه آنها پیشرفت موشکی ایران است و می‌خواهد با بهانه کردن این موضوع جریان را از فاز مذاکرات هسته‌ای به حوزه نظامی بکشانند از طرفی ما نباید اجازه دهیم در مذاکرات  هسته ای موضوعات نظامی مطرح شود.

* توان بالای ایران در تولید موشک های مختلف در دوران تحریم، چه تاثیری بر بالا رفتن روحیه توجه به توان داخلی و ساخت درونی نظام در سایر حوزه‌ها دارد؟

کشوری که در فناوری‌های پیچده موفق می شود می تواند در همه زمینه‌ها موفق شود. این مسئله نشان دهنده این است که جسارت علمی در ایران وجود دارد و تنها مختص صنایع موشکی نیست  بلکه در سایر عرصه‌ها نیز می تواند فرصت‌های بسیاری را برای ایران و اسلام به وجود بیاوریم. در نانو و علوم ذره‌ای در عرصه های مختلف شاهد پیشرفت هستید و دانشمندان بسیاری در تلاش هستند تا جایگاه ایران در رتبه های نخست تثبت شود.

* غرب و آمریکا همواره سعی دارند، توانمندی نظامی ایران را در وهله اول تهدیدی برای کشورهای منطقه جا بزنند. آیا توان بالای کشورمان در حوزه موشکی، تهدید برای کشورهای  منطقه است؟

کشور های منطقه اگر مستقل باشند احساس تهدید نمی‌کنند. چون آنها نیز در بلوک مستقل هستند از توسعه نظامی هم پیمانانشان استقبال می‌کنند. ولی اگر خود را وابسته به غرب و  دشمنان جهان اسلام  بدانند از هر نوع تحول مثبت در گروه  مستقل احساس تهدید می‌کنند زیرا تهدید دشمنان اسلام به نوعی تهدید خود آنها به حساب می‌آید. مثلا عربستان تهدید آمریکا را تهدید خود می‌داند‌. این موضوع در واقع ریشه در استقلال و وابستگی دارد. هر کشور مستقل از این مسئله استقبال می‌کند ولی اگر وابسته باشد  این کشور از رشد همسایگان خود احساس خسارت می‌کند.

* موشک‌های ایران در حالی ساخته شد که کشورمان در شدیدترین شرایط تحریم قرار داشت. این میزان از پیشرفت در شرایط تحریم، چه پیامی برای سایر حوزه‌های تکنولوژی کشور و همچنین سایر کشورهای مسلمان می‌تواند داشته باشد؟

به کشور‌های مسلمان هشدار می‌دهد که دشمن در پی تحریم‌های جهان اسلام است  و باید خود را برای استقلال از هر نوع قدرت خارجی  آماده کند؛  وابستگی خود را از کشورهای بیگانه به اتکای به داخل تقویت کند. اگر کشوری مورد تهدید قرار بگیرد و آمادگی نداشته باشد  باید زمین را به دشمن تقدیم کند و این یعنی عقب گرد از همه چیز. قدرت‌های استکباری  نمی‌توانند مانع تحرک در حوزه استقلال کشورهای اسلامی شوند زیرا با نگاه به ایران در می‌یابند که می‌توان میدان‌های جدیدی را به روی خود بازکنند.

* آیا در صورتی که ایران از لحاظ موشکی به این حد نرسیده بود،  میزان بازدارندگی دفاعی ما تا این اندازه بود؟

مسلما توانمندی موشکی ایران بسیار تعیین کننده است. در صورت عدم توانمندی نه فقط در حوزه امنیت بلکه از لحاظ سیاسی هم آسیب پذیر می شدیم.

توانمندی ایران در این عرصه نشان دهنده توانمندی جبهه مقاومت است این حرف در خصوص شرکای ایران هم به همین صورت است. بایدکشور‌های حوزه مقاومت از یک توانمندی ذاتی برخوردار شوند و خودشان بتوانند بدون نیاز به تسلیحات ایرانی از تمامیت ارضی خود دفاع بکنند.

* در صورتی که ایران از گروه‌های مقاومت دفاع و آنها را  تجهیز نمی‌کرد آنها قادر بودند در برابر اسرائیل به پیروزی برسند؟

قطعا گروه‌های مقاومت نمی توانستند بدون حمایت ایران به این پیروزی‌ها دست یابند به عبارت دیگر هم حماس و هم جهاد اسلامی در منطقه در مقابل اسرائیل ایستادند و از هویتشان دفاع کردند. خودشان می گویند کمک های ایران بسیار سرنوشت ساز بود. کمک های ایران در دو حوزه معنوی و مادی است.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین