تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
plusresetminus
حزب الله: آنچه روز جمعه در شهر «کرایست‌چرچ» در نیوزلند اتفاق‌افتاد، جرمی کوچک در کشوری دوردست نبود که هیچ ارتباطی هم با اروپایی‌ها نداشته باشد.
۰
کد مطلب : ۱۹۳۰۲۹
روایت ایرانی ساکن «کرایست‌چرچ» از حمله تروریستی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،آنچه روز جمعه در شهر «کرایست‌چرچ» در نیوزلند اتفاق‌افتاد، جرمی کوچک در کشوری دوردست نبود که هیچ ارتباطی هم با اروپایی‌ها نداشته باشد. در تمامی جوامع غربی، اسلام‌ستیزی رو به گسترش است و این مسأله حتی در رویکرد سیاستمداران هم تأثیر داشته است. نمونه آن «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکاست که موضع‌گیری‌های وی گواهی در این زمینه است. مردم در کشوری مثل نیوزلند در حالی که مشغول عبادت هستند طبق اقدامی برنامه‌ریزی‌شده هدف قرار می‌گیرند. عامل حمله تروریستی مرگبار علیه نمازگزاران در نیوزلند در ویدیوی منتشره خود به صراحت گفته بود که «می‌خواستم به مهاجمان (مسلمانان مهاجر) بگویم که سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد شد؛ زمین ما متعلق به خود ماست؛ تا زمانی که یک سفیدپوست زنده باشد، هرگز نمی‌توانید به سرزمین‌های ما هجوم بیاورید و هرگز جایگزین مردم ما نخواهید شد.»
 
 این جوان تروریست همچنین با انتشار مانیفستی در توییترش اعلام کرد، از «آندرس برویک» نروژی که در سال‌2011 میلادی 77نفر را در «اسلو» قتل عام کرد، الهام گرفته و در ضمن علاقه شدیدی به دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا دارد. «تارانت» تأکید کرده از حامیان دونالد ترامپ به‌عنوان «نماد بازیابی هویت سفیدپوستان» است. 
تارانت، جوان 28ساله استرالیایی از جمله چهار تنی بود که به‌عنوان مظنون این حمله تروریستی بازداشت شدند. در این حمله مسلحانه به نمازگزاران جمعه در مسجد «النور» در شهر «کرایست‌چرچ» و همچنین مسجد شهر «لینوود» حداقل 50نفر کشته و 30نفر دیگر مجروح شدند.
امروز اسلام‌ستیزی در همه جوامع غربی مشهود است. همچنانکه روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» با اشاره به مواضع سیاستمداران غربی در این زمینه نوشت: «موضع‌گیری ترامپ درباره حادثه کرایست‌چرچ جالب نبود. البته وی مسوول همه خرابکاری‌های دنیا نیست؛ اما ترامپ به‌عنوان رهبر جهان آزاد، برای ورود مسلمانان به کشورش مانع ایجاد می‌کند و می‌گوید که اسلام از ما نفرت دارد. او با این اقدامات به گفتمان خطرناکی در خارج از آمریکا مشروعیت می‌دهد.»
این روزنامه همچنین نوشت که در اروپا وضع از این هم بدتر است، «خیرت ویلدرز» سیاستمدار هلندی مدت‌ها پیش از ترامپ دیدگاه‌های فاشیستی خود را ترویج می‌دهد و افرادی مانند او هم در اروپا کم نیستند. در آلمان حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) دیدگاه مشابهی دارد. «ماریو بورگزیو»، سیاستمدار ایتالیایی و نماینده پارلمان اروپا که حزب متبوع وی موسوم به حزب لیگ در دولت ایتالیا حضور دارد هم در سال‌2011 از کشتار «آندرس برویک» تروریست راست‌گرای نروژی حمایت کرده بود. این ناراحت‌کننده است که چنین افراد و احزابی می‌توانند در اروپا قدرت داشته باشند. همچنانکه بعد از این حادثه اخیر تروریستی «فریزر آنینگ»، سناتور استرالیایی، با حمایت صریح از اقدام تبعه خود در کشتار وحشیانه مسلمانان نیوزلند گفت که «علت حمله نیوزلند، مهاجرت مسلمانان دیوانه است. معمولاً مسلمانان خودشان مجرم هستند.»
حال این تروریست استرالیایی بامداد شنبه در حالی که زنجیر به دست و پا داشت، به دادگاه آورده شد. در این دادگاه که غیرعلنی برگزار شد، بعد از تفهیم اتهام، دستور داده شد که وی بدون داشتن حق درخواست تجدید نظر یا آزادی مشروط، تا جلسه محاکمه اصلی در دادگاه عالی کرایست‌چرچ به تاریخ 5آوریل، در بازداشت نگه داشته شود. در تحقیقات جدید مشخص شده است که او مدتی قبل از انجام این جنایت مرگبار، به «جاسیندا آردرن»، نخست‌وزیر نیوزلند ایمیل زده بود و در آن از قصدش برای انجام این حمله سخن گفته بود. او حتی قبل از انجام این حادثه تروریستی نیز در فیس بوک از قصدش برای انجام این حمله سخن گفته بود. آیا دولت نیوزلند نمی‌توانست با پیگیری این خبر، جلوی این اقدام را بگیرد. از سویی دیگر مسجد نور نیز وسط شهر قرار داشت. چگونه بعد از شلیک آن‌همه گلوله تروریست‌ها توانستند از مسجد بیرون بیایند و به مسجد بعدی بروند. این‌ها سؤالاتی است که دولت نیوزلند باید پاسخگوی آن باشد. در ادامه گفت‌وگو کردیم با خانم سیده‌زهرا امامزاده که دانشجوی ایرانی دانشگاه Canterbury نیوزلند است. او که سه سالی است در کرایست‌چرچ زندگی می‌کند در این گفت‌وگو از وضعیت مسلمانان در این شهر و حادثه تروریستی اخیر گفته است.
 
اوضاع شهر کرایست‌چرچ بعد از این حادثه تروریستی چگونه است؟
 شرایط خوبی نیست. گفتند فعلاً بیرون نیایید. همه جا تعطیل است و احتمالاً این وضعیت تا روز دوشنبه ادامه دارد.
 
رفتار و برخورد شهروندان نیوزلند با مسلمان چگونه است؟ قبل از این حادثه تروریستی نمونه‌ای از برخورد نژادپرستانه و جو سنگین علیه مسلمان مشاهده کرده بودید؟
خیر. هیچ رفتار نژادپرستانه‌ای تا قبل از این حادثه وجود نداشت. نیوزلند خیلی امن بود. بعد از همین اتفاق تلخ هم بیش از 10پیام از نیوزلندی‌ها داشتم. تمام همسایه‌ها آمدند گل آوردند. همسایه‌ای که تاکنون او را ندیدیم نامه‌ای به همراه یک شیشه مربا آورده و نوشته که شما احساس بدی نداشته باشید و می‌توانم بگویم خودشان بیشتر از ما در شوک هستند.
 
 فعالیت مذهبی در این شهر آزاد بود؟ چند مسجد در این شهر وجود دارد؟
دو مسجد در کرایست‌چرچ است. مسجد نور بزرگ‌ترین مسجد این شهر است که وسط شهر قرار دارد. البته مسلمانان افغانستان در شهر حسینیه دارند که ایرانی‌ها برای انجام مراسم مذهبی بیشتر به این حسینیه می‌روند.
 
از تعداد مسلمانان و ایرانی‌هایی که در این شهر زندگی می‌کنند خبر دارید؟ بیشتر شهدا از چه کشورهایی بودند؟
بیشتر مسلمان این شهر از افغان‌ها هستند. ایرانی‌ها حدود 250نفر هستند. شهدا هم بیشتر از عربستان، بنگلادش، مالزی و افغانستان بودند.
 
فکر می‌کنید چرا این حادثه در این شهر رخ داده و تروریست‌ها این شهر را انتخاب کردند؟
در مانیفستی که این تروریست منتشر کرده گفته تعداد مسلمانان در کشورهای سفیدپوست غربی زیاد شده و باید شروع کنیم تعداد مسلمانان را کم کنیم و حالا از امن‌ترین کشور و امن‌ترین شهر برای مسلمانان در جهان که نیوزلند و شهر چرچ است شروع کرده است.این شهر خیلی امن بود. دختر 10ساله من با حجاب است و هر روز خودش به مدرسه می‌رود و به خانه بر می‌گردد. هر روز دوچرخه‌سواری می‌کند.
 
 عملکرد دولت نیوزلند در برخورد و پیگیری این ماجرا چگونه بود؟
نخست‌وزیر قول داده است که دیگر چنین اتفاقی نیفتد. او به خوبی دیپلماسی عمومی را رعایت کرد و روز گذشته با لباس و روسری مشکی در میان مسلمانان حاضر شد و از آنان دلجویی کرد. مردم این کشور هم خیلی مهربان هستند.
 
گفتید مسجد وسط شهر بوده، خبرهم آمده این تروریست قبل از انجام عملیات به خانم نخست‌وزیر ایمیل زده و در فضای مجازی نیز از این حادثه خبر داده. چرا اقدامی برای جلوگیری از این حادثه انجام ندادند؟
امروز اخبار را رصد می‌کردم. خبرنگار از نخست‌وزیر پرسید «این تروریست در فیس‌بوک اعلام کرده بود که می‌خواهد چنین اقدامی انجام دهد. از لحظه شروع این کار تا رسیدن به هدفش 17دقیقه طول کشیده چرا جلوی او را نگرفتند. هفت دقیقه هم در راه بوده تا به مسجد دوم برسد. چرا او را نگرفتند؟ » البته خانم «جاسیندا آردرن» این سؤال را با سؤال جواب داد.
اما برداشت من این است که اصلاً بلد نیستند و تجربه برخورد با چنین حادثه‌هایی را ندارند. برای اینکه همیشه امن بوده، همچنان‌که خودشان گفتند تاریخ این کشور عوض شد. و این‌ها در 200سال گذشته چنین مسائلی نداشتند و شاید دلیل این اهمال‌کاری این بوده که بلد نبودند چگونه برخورد کنند. البته شاید در آینده و با روشن شدن ابعاد دیگری از این حادثه به تحلیل دیگری برسم.
 
رسانه‌های این کشور چگونه این حادثه را پوشش دادند؟ برخی از رسانه‌ها مانند بی‌بی‌سی از واژه تروریسم برای این حادثه استفاده نکردند.
خود نخست‌وزیر گفت حادثه تروریستی بود. من بی‌بی‌سی نگاه نمی‌کنم؛ چرا که سوگیری دارد. اخبار نیوزلند را فقط می‌بینم که پوشش خبری مناسبی داشتند و خانم نخست‌وزیر نیز دیپلماسی عمومی را رعایت کرد و مردم نیوزلند هم به مسجد گل بردند و به مسلمانان تسلیت گفتند. ما رفتار نژادپرستانه از مردم نیوزلند ندیدیم.
منبع : صبح نو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین