تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
plusresetminus
حزب الله : خدمت جهادگران در قلب مناطق محروم کرج اعتماد مردم را افزایش و فاصله طبقاتی را کاهش می‌دهد.
۰
کد مطلب : ۱۷۳۲۴۶
خدمت به مردم در قلب مناطق محروم کرج؛ جهاد "بسیجی‌ها" تا رفع فاصله طبقاتی
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محرومیت در قلب شهرهای کرج و استان تازه تاسیس البرز امری جدید نیست، بلکه این پدیده شوم فقر و تنگدستی را برای برخی از مردم این شهر به همراه دارد.
 
از سال‌های نه چندان دور اردوهایی که بیشتر در قالب دانشجویان شروع شد برای زدودن چهره فقر در اطراف شهرها و روستاهای ایران اقدامی مناسب و مطلوب بود. کرج به دلیل مشکلات زیادی از قیبل مهاجرت و حاشیه نشینی به خوابگاه و حاشیه نزدیک به پایتخت تبدیل شده است که فقر و کمبود امکانات رفاهی در این استان تازه تاسیس به وفور مشاهده می‌شود.
 
سازمان بسیج سازندگی استان البرز به تبع اردوهای جهادی کشوری طرح‌هایی با نام "کرامت" و "اعتلا" را آغاز کرده است و در قالب اردوهای دانشجویی، دانش‌آموزی و بسیجیان محلات این طرح‌ها در حال انجام است که صفحات درخشان در کارنامه آن‌ها می‌تواند باشد.
 
برای اطلاع از اردوهای تابستانه هر ساله بسیج سازندگی استان البرز که به روند محرومیت‌زدایی از چهره استان کمک می‌کند با سرهنگ علی ترکاشوند مسئول بسیج سازندگی استان البرز به گفت‌وگو نشستیم.
 
وی با اشاره به اینکه  گروه‌های جهادی شامل اقشار مختلف طلاب، دانشجویی، دانش‌آموزی و محلات است، اظهار داشت: وظیفه اصلی این گروه‌ها  اجرای طرح‌های عمرانی، آموزشی، بهداشتی و درمانی است که در درون  و برون استانی این محرومیت‌زدایی‌ها انجام می‌شوند.
 
رئیس بسیج سازندگی استان البرز  یکی از وظایف اصلی بسیج سازندگی را  زمینه سازی برای حضور جوانان جهت خدمت‌رسانی به محرومین در قالب اردوهای جهادی دانست و اعلام کرد: دو هزار و 14 نفر در سال جاری در قالب  گروههای جهادی با مشارکت حدود  23 گروه خواهران و 87 گروه برادران ساماندهی شدند که به مناطق محروم اعزام می‌شوند.
 
ترکاشوند با بیان اینکه از این گروهها، 13 گروه به اردوی جهادی خارج از استان شامل استان‌های تهران، خراسان جنوبی، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه و 97 گروه نیز به اردوهای درون استان اعزام می‌شوند، افزود:گروههای جهادی در مدت حضور خود در مناطق محروم اقدام به اجرای طرح‌های آب رسانی و عمرانی شامل ساخت خانه عالم، راه سازی، ساخت مسجد و مدرسه و سیستم بهداشتی می‌کنند.
 
همچنین برای اطلاع از اقدامات گروه‌های جهادی در البرز با میلاد بوئینی مدیریت مطالعات و هدایت گروه‌های جهادی سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز به گفت‌وگو پرداختیم.
 
مسئول گروه‌های جهادی بسیج سازندگی سپاه استان البرز با اشاره به اینکه 110 گروه جهادی در تابستان به مناطق محروم اعزام می‌شوند، اضافه کرد: 27 گروه خواهران برای موضوعات فرهنگی و سوادآموزی یه مناطق محروم اعزام خواهند شد که در رشد و تعالی فرهنگی و علمی مردم این مناطق بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
 
 مدیر گروه‌های جهادی سپاه استان البرز  با بیان اینکه 87 گروه جهادی برادران اعزام می‌شوند که 13 گروه به خارج از استان خواهند رفت، ادامه داد: 97 اردو در مناطق محروم استان البرز برگزار می‌شود که کارهای فرهنگی نظیر برگزاری حلقه‌های صالحین در دستور کار است و  25 اردوی دانش آموزی برای همین موضوع پیش بینی شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه اهم کارهای جهادگران عمرانی است، تصریح کرد: طرح اعتلای بسیج سازندگی در رابطه با امور جهادی به این شکل است که گروه‌های جهادی مناطق مشخصی را در البرز رصد و شناسایی کرده و در طی 3 تا 5 سال به صورت مستمر در این مناطق حضور داشته و محرومیت‌های آن را کاهش می‌دهند و زمینه‌های اشتغال‌زایی نیز در اولویت این موضوعات قرار دارد.
 
بوئینی با تاکید بر اینکه 47 گروه جهادی در البرز مناطق هدف‌گذاری برای استمرار کارهای مبارزه با محرومیت را شناسایی کردند و سهرابیه، ملک‌آباد، مهدی آباد، مناطقی در ساوجبلاغ، تپه قشلاق و حصار از جمله‌ این مناطق است و الباقی گروه‌ها نیز در حال شناسایی هستند، ادامه داد: متاسفانه در استان البرز فقر مادی و فرهنگی بسیاری وجود دارد و به دلیل اینکه این استان مهاجرپذیر است دچار مشکلات حاد دیگری شده است.
 
وی با بیان اینکه بیکاری دغدغه اول این مناطق است و مورد دوم عدم رسیدگی مسئولان به حاشیه‌های شهر است، گفت: از این منظر و مشکلات توزیع مواد مخدر و وجود معتادین در مناطق محروم بسیار برای مردم دردسرساز می‌شود.
 
وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم بعد از گذشت سه ماه تابستان  سال جاری بیش از 50 خانه مسکونی محروم ترمیم خواهد شد و 50 مدرسه نیز برای بازسازی در نظر گرفته شده است.
 
مسئول گروه‌های جهادی سپاه استان البرز  با بیان این موضوع که جهادگران مطالباتی از دستگاه‌های ذی‌ربط برای جمع آوری معتادین و فروشندگان مواد مخدر انجام می‌دهند، عنوان کرد: 27 فروشنده مواد مخدر و 120 کارتن خواب دارای مخاطره زیاد در این مناطق جمع آوری شدند و روکش آسفالت و احداث پارک از جمله‌های کارهایی است که در طرح اعتلا بسیج انجام شد.
 
بوئینی افزود: یکی از محله‌هایی که بسیار محروم است سهرابیه کرج است که هیچ فضای سبزی ندارد  و درباره مسائل فرهنگی کار مناسبی انجام نگرفته بود و آب شرب این منطقه نیز مشکلات بسیار دارد و در همین منطقه مدارس دخترانه وجود ندارد که اصلا شایسته بانوان نیست و امکان دارد به دلایلی از ادامه تحصیل محروم شوند.
 
بوئینی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره ایجاد فاصله طبقاتی هر چه بیشتر در مناطق شهر کرج،  اظهار کرد: فاصله طبقاتی در کرج حقیقتی بسیار آشکار است و در مناطق مرفه نشین امکانات فرهنگی و ورزشی بیشتری وجود دارد و در طرح اعتلا بسیج جهادگران مطالباتی می‌کنند که بتوانند در مناطق محروم فضای ورزشی و فرهنگی نظیر سوله‌های ورزشی و  کتابخانه و مدرسه ایجاد شود.
 
وی با بیان اینکه مردم در ابتدا بی‌اعتماد بودند ولی بعد از مدتی اعتماد بسیار زیادی پیدا کردند، افزود: با مردم که صحبت می‌کنیم از قول‌های عملی و کاربردی جهادگران بسیار ابراز رضایت می‌کنند و نباید مسئولان دولتی، فرماندارها، نمایندگان مجلس به مردم قولی بدهند و اجرا نشود که این سبب بی اعتمادی مردم می‌شود و مسئولان از مشکلات مردم بهره‌برداری سیاسی نکنند.
 
وی با بیان اینکه برای 78 سرپرست خانوار در سهرابیه با حمایت‌های سپاه و بسیج طرح اشتغال‌زایی و تسهیلات در نظر گرفته شده است، بیان کرد: هیچ مبلغی به عنوان حقوق اردوهای جهادی پرداخت نمی‌شود و تمام این اقدامات داوطلبانه است و هزینه ایاب و ذهاب و خوراک را دریافت می‌کنند و خیرین و اعتبارات دولتی بیشتر هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند و 14 گروه جهادی دانشجویی در تابستان در البرز برای محرومیت‌زدایی ورود می‌کنند.
 
به گزارش تسنیم, اردوهای جهادی  از نعمت‌های بزرگ در برهوت برخی ناملایمات داخلی است، که مردم را به نظام و انقلاب اسلامی پایبندتر می‌کند و دانشجویان، دانش‌آموزان و جوانان ایران با هر توان و پتانسیلی پا در عرصه این امتحان بزرگ قرار می‌دهند.
 
مردم مناطقی از کرج نیز با ابراز رضایت از کارهای جهادگران نظیر موارد بهداشتی، عمرانی و خدماتی، کارهای جهادگران بسیجی را بسیار رضایت‌بخش اعلام کردند و از مسئولان خواستند که موضوعات و مشکلاتشان را برطرف کنند که اهم این موارد را بیکاری، نبود امکانات کافی، کمبود فضاهای فرهنگی و ورزشی و آب شرب مناسب معرفی می‌کنند.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین