تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
plusresetminus
«فرانسوا اولاند» طی مراسمی به صورت رسمی قدرت را به «امانوئل ماکرون» پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه واگذار خواهد کرد.
۰
کد مطلب : ۱۴۰۷۰۱
نگاهی به کارنامه فرانسوا اولاند

    

 
«فرانسوا اولاند» طی مراسمی به صورت رسمی قدرت را به «امانوئل ماکرون» پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه واگذار خواهد کرد.
 
اولاند
 
اولاند در دوران ریاست‌جمهوری‌اش با مشکلات فراوانی از جمله بیکاری گسترده، موج بی‌سابقه حملات تروریستی، تظاهرات خشونت‌آمیز کارگران، و افشای رسوایی‌های زندگی خصوصی روبرو شد؛ دوران ریاست‌جمهوری‌اش از سال ۲۰۱۲ آغاز شد، اما آنچنان در چنبره مشکلات و هیاهوهای بعضاً خودساخته گرفتار آمد که سرانجام عطای ریاست‌جمهوری را به لقای آن بخشید و تصمیم گرفت که برای تمدید قدرت ریاست‌جمهوری خود در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نکند تا جزء معدود روسای جمهوری باشد که به چهار سال ریاست‌جمهوری قانع باشد.
 
اولاند
 
در ادامه به مهمترین حوادث دوران ریاست‌جمهوری اولاند یا اصلی‌ترین دلایل وی برای خوداری از شرکت در رقابت‎های انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه می‌پردازیم.
 
 
حوادث تروریستی

از ژانویه ۲۰۱۵ نزدیک به ۲۳۰ نفر از شهروندان فرانسوی طی حملات پی‌درپی گروه‌های تروریستی به ویژه داعش به قتل رسیده‌اند.
 
در تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۱۵ در نخستین حادثه تروریستی، عناصری مسلح هیئت تحریریه مجله فکاهی «شارلی اِبدو» را به رگبار بستند که در نتیجه آن ۱۲ نفر کشته و ۱۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند، این حادثه مرگبار و ناگهانی فرانسه را بهت فرود برد.
 
اولاند
 
 
در این حادثه اولاند به خاطر «مدیریت مناسب بحران» مورد تمجید قرار گرفت به همین دلیل آقای رئیس‌جمهور با فراخوان به مردم و رهبران کشورهای جهان برای محکومیت این رخداد تروریستی نزدیک به ۴ میلیون نفر از مردم فرانسه و ۵۰ تن از رهبران کشورهای عمدتا اروپایی را به خیابان‎های فرانسه آورد تا قدرت خود را به رخ گروه‌های تروریستی بکشاند.
 
اولاند
 
اما در کمتر از ۱۰ ماه پس از این مدیریت مناست بحران نگذشته بود که این‌بار داعش در حمله‌ای دیگر ۱۳۰ تن از مردم فرانسه را در سالن کنسرتی در پاریس قتل‌وعام کرد؛ فرانسوا اولاند خیلی سریع با اعلام وضعیت فوق‌العاده تأکید کرد که فرانسه هم‌اکنون در وضعیت جنگی قرار دارد و به سرعت نیروهای ارتش را در خیابان‎های فرانسه مستقر کرد.
 
اولاند
 
با این حال کشته‌شدن ۸۶ تن در جریان حمله یک عنصر تروریستی داعش به مردم حاضر در «جشن‌های روز باستیل» آخرین ضربه را «مدیریت مناسب بحران» زد و اعتراض‌ها علیه اولاند بالا گرفت تا جایی که کفایت دولت او برای کنترل تهدیدهای تروریستی به شدت زیر سوال رفت.
 
 
رسوایی‌های زندگی خصوصی

فرانسوا اولاند که پیش از ورود به کاخ الیزه به روابط عاشقانه و ازدواج «نیکلاس سارکوزی» با «کارلا برونی» حین ریاست‌جمهوری طعنه می‌زد وعده داد که در دوران ریاست‌جمهوری خود در زندگی خصوصی‎اش به یک «الگو» تبدیل خوداهد شد.
 
اما خیلی زود اختلاف‎های رابطه عاشقانه او و شریک دیرینه‌اش «والری تریروایلر» به عرصه عمومی راه یافت، این زوج پس از افشای روابط پنهانی اولاند با یک بازیگر فرانسوی به نام «ژولی گیه» که ۲۰ سال از خودش کوچکتر بود، جدا شدند.
 
اولاند
 
پس از آن، تریروایلر با انتشار خاطرات پر فروشی که حاوی جزئیات جالبی بود، به شدت مایه شرمساری اولاند شد؛ از جمله اینکه رهبر سوسیالیست فرانسه فقرا را خوار می‌شمرد.
 
روابط خصوصی اولاند زمانی پیچیده‌تر می‌شود که متوجه می‌شویم او از روابط عاشقانه پیشین‌اش با «سگولن رویال» که وزیر محیط زیست دولتش شد، چهار فرزند دارد.
 
 
تظاهرات خشونت‌آمیز کارگران

رئیس‌جمهور سوسیالیست فرانسه که با وعده پیاده‌سازی سیاست‎های چپ‌گرایانه از جمله افزایش مالیات ثروتمندان تا ۷۵ درصد به اریکه قدرت تکیه زده بود، خیلی زود به سمت سیاست‎های بازار آزاد و تقویت کسب‌وکار گرایش پیدا کرد به ویژه اینکه شروع به تغییر قانون حمایتی کار و حمله به دست‌آوردهای کارگران در برابر سرمایه‌داران کرد.
 
اولاند
 
اما این اقدامات و خیانت اولاند به عقبه اجتماعی خود بی‌پاسخ نماند؛ دولت اولاند در سال ۲۰۱۶ ماه‌ها با تظاهرات کارگران خشمگین مواجه شد چرا که اولاند با تغییر قانون پیشین کار عملا به‌کارگیری و اخراج کارگران توسط کارفرمایان را ساده کرده بود.
 
اولاند
 
مجموع اتفاقات ذکر شده موجب شد که محبوبیت مردمی اولاند به شکل فاجعه‌باری سقوط کرد که دلیل اصلی آن سوء مدیریت او در مسائل اقتصادی بود، او وعده داده بود که مشکل بیکاری را حال خواهد کرد، اما با گذشت چهار سال میزان بیکاری همچنان ۱۰ درصد بود و هیچ تغییر نکرده بود.
 
 
 
جنگهای خارجی

فرانسوا اولاند در ژانویه ۲۰۱۳ برای مقابله با آنچه قدرت‌نمایی گروه‌های تروریستی در کشور مالی نامید به این کشور لشکر کشی کرد. در دسامبر همان دستور حمله به «جمهوری آفریقای مرکزی» را صادر کرد؛ هدف از این حمله نظامی را ایجاد ثبات در کشوری اعلام کرد که درگیر خشونت‌های مذهبی شده بود.
 
اما پس از سه سال از قشون‌کشی اولاند، گروه‌های ترویستی همچنان با قدرت در کشور مالی جولان می‌دهد و بخش زیادی از خاک این کشور را از کنترل دولت مرکزی خارج کرده‌اند؛ همچنین شدت درگیری‎های خشونت‎های مذهبی در جمهوری آفریقای مرکزی نه تنها کاهش نیافته بلکه چندبرابر شده‌ است.
 
اولاند
 
اولاند همچنین سال ۲۰۱۳ تلاش می‌کرد تا در سوریه نیزمداخله نظامی داشته باشد، اما زمانی که متوجه شد باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا به دلایلی از این رویکرد حمایت نمی‌کند از حملات هوایی به سوریه منصرف شد. اولاند سرانجام در دسامبر ۲۰۱۵ در چارچوب ائتلاف موسوم به «ائتلاف جهانی ضد داعش» حملات هوایی در سوریه را آغاز کرد. حملات هوایی فرانسه علیه داعش در عراق هم در سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شده بود.
 
 
مناقشه بر سر ملیت فرانسوی

پس از حمله‌های پیاپی تروریستی در فرانسه، اولاند که در مقابله عملی با عناصر تروریستی در شهرهای فرانسه ناتوانی خود را نشان داده بود تصمیم گرفت قانون اساسی فرانسه را به گونه‌ای تغییر دهد که تابعیت فرانسوی عناصر تروریستی که تابعیت دوگانه دارند لغو شود.
 
در پی این تصمیم اولاند جارو جنجالی در فضای سیاسی فرانسه به پا شد تا جایی که وزیر دادگستری دولت اولاند مجبور به استعفا شد؛ مخالفان این اقدام دولت فرنسه را غیراخلاقی توصیف کردند.
 
 
توافق‌نامه جهانی آب‌وهوا

اولاند برای امضا توافق‌نامه جهانی آب‌وهوا که در دسامبر سال گذشته صورت گرفت بسیار تلاش کرد و حتی آن را یکی از بزرگترین دست‌آوردهای دوران ریاست‌جمهوری خود می‌داند.
 
اولاند
 
معرفی پدیده ماکرون

نام جانشین فرانسوا اولاند زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که رئیس‌جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون را که سابقا سرمایه‌گذار بانکی بود و هیچگونه تجربه سیاسی نداشت در سمت مشاور اقتصادی‌اش منصوب و در سال ۲۰۱۴ وی را به عنوان وزیر اقتصاد دولت خود معرفی کرد. اما ماکرون به اولاند پشت کرد و با ترک وزارت جنبش سیاسی خودش موسوم به "به پیش" را پایه‌گذاری کرد و سرانجام پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شد تا روز یکشنبه فرانسوا اولاند قدرت را به او تحویل دهد و کاخ الیزه را برای همیشه ترک کند.
 
اولاند
 
منبع : خبرگزاری میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین