تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
plusresetminus
حزب الله : معاون اجتماعی دادگستری البرز گفت: بیش از ۷۰ ساعت دوره‌های آموزشی مدیریت مهارت و دانش رفتار (طرح هور) برای متهمان معرفی شده از سوی پلیس امنیت اخلاقی برگزار میشود.
۰
کد مطلب : ۱۵۰۶۲۹
اجرای طرح هور برای مرتکبین جرائم امنیت اخلاقی استان البرز
 

    

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مهدی جوهری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش جرائم امنیت اخلاقی گفت: از جمله معضلات و آسیب‌های اساسی در کشور، جرائم و تخلفاتی است که نیروی انتظامی به عنوان جرائم مختل کننده امنیت اخلاقی با آن‌ها برخود می‌کند.

وی گفت: جرائمی همچون بی حجابی و بدحجابی، مزاحمت خیابانی، روابط غیر متعارف دختران و پسران و... و بی تفاوتی نسبت به مرتکبین جرائم و تخلفات مذکور آثار سوئی در تشدید تدریجی انحرافات مرتکبین و شکستن قبح جرائم مذکور و از بین رفتن مرز‌های اخلاقی و فرهنگی در جامعه خواهد داشت.

این مقام قضایی بیان کرد: از این رو لازم است پیش از ورود به راه حل‌های کیفری؛ بدواً به فرایند‌های اصلاحی و تربیتی فرهنگ محور مبتنی بر آموزش مهارت‌ها روی آورد و مجازات را تنها محدود به افرادی کرد که اقدامات اصلاح‌گرانه در آنان اثر بخش نبوده است.

جوهری بیان کرد: دوره‌های آموزشی مدیریت مهارت و دانش رفتار (طرح هور) از جمله آموزش‌هایی است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مجازات‌های جایگزین برای مجرمان و گروه‌های آسیب دیده به اجرا درآمده است و با توجه به موفقیت برگزاری دوره‌های مذکور برای مرتکبین جرائم و ناهنجاری‌های امنیت اخلاقی، می‌تواند نقش موثری در کاهش نرخ ارتکاب جرائم امنیت اخلاقی و کاهش تکرار این نوع تخلفات و جرائم داشته باشد.

وی توضیح داد: این معاونت نسبت به اجرای طرح هور برای دو گروه از مخاطبان اقدام کرده است. این دوره در بیش از ۷۰ ساعت برای متهمان معرفی شده از سوی پلیس امنیت اخلاقی استان البرز برگزار شده که متهمان امنیت اخلاقی پس از طی کردن دوره، گواهی شرکت در دوره جهت ارائه به پلیس امنیت اخلاقی را دریافت کردند.

معاون اجتماعی دادگستری البرز تصریح کرد: همچنین این دوره برای مرتکبین جرائم تعزیری درجه ۶ تا ۸ در ندامتگاه مرکزی کرج می‌گردد که طی آن تعداد زیادی از زندانیان در این طرح شرکت کرده و از اثر بخشی قابل توجهی برخوردار است.

جوهری اظهار کرد: در کنار این دو شیوه، با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با ریاست محاکم عمومی و انقلاب شهرستان کرج و توجیه قضات، دادنامه‌هایی در خصوص معرفی مجرمان جرائم اخلاقی سبک جهت سپری کردن دوره‌های مدیریت مهارت و دانش رفتار به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم صادر می‌گردد که در این خصوص نیز برای مجرمان معرفی شده دوره‌های آموزشی لازم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این دوره‌ها سعی بر این است تا با ارتقای کرامت انسانی و احیای اخلاق و آگاهی از توانایی‌های ذاتی فرد در کنار توانایی‌های اکتسابی که به دست فراموشی سپرده شده است، استفاده صحیح از استعدادها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و بهبود روابط میان فردی مورد تاکید قرار گیرد.

این مقام قضایی افزود: این طرح با استفاده از تلفیق آموزه‌های دینی و روانشناسی تلاش می‌کند فرد به خودشناسی رسیده و به مرتبه‌ای از بصیرت و آگاهی و شناخت فردی و اجتماعی برسد که به سادگی و به سرعت بزه و آسیب اجتماعی را تشخیص داده و در برابر آن‌ها ایستادگی کند.

وی توضیح داد: در روز اول دوره، شرح مختصری از قواعد دوره همچون رعایت نظم و انضباط، رعایت حرمت یکدیگر، مختصر و مفید صحبت کردن توسط استاد بیان می‌شود و در ادامه در خصوص ویژگی‌های این دوره همچون سادگی، نشاط و مشارکت صحبت به میان می‌آید. معارفه افراد شرکت کننده مرحله دیگری از این برنامه است.

جوهری گفت: در ادامه بر اساس موضوع هویت دو سوال من چه کسی هستم و من چه کسی باید باشم از شرکت کنندگان پرسیده می‌شود و نظرات شرکت کنندگان دریافت می‌گردد. سپس از شرکت کنندگان خواسته می‌شود فهرستی از اخلاق و رفتار‌های صحیح و همچنین رفتار‌های ناروای فردی و اجتماعی را بنویسند و برای دیگران بخوانند.

معاون اجتماعی دادگستری البرز خاطرنشان کرد: در خلال این مباحث بازی‌های نشاط آوری نیز به اجرا در می‌آید، فیلم‌هایی با موضوعات مورد نظر به نمایش درآمده و دریافت‌های شرکت کنندگان از فیلم بیان می‌گردد و تمرین‌هایی برای شرکت کنندگان خارج از کلاس در نظر گرفته می‌شود.


وی بیان کرد: در ابتدای روز دوم، نیایش خوانده می‌شود و با طرح موضوع دو سوال رفتار‌های ناپسند من کدامند و رفتار‌هایی پسندیده‌ای که باید داشته باشند کدامند از شرکت کنندگان پرسیده می‌شود و پاسخ‌های آن‌ها به بحث گذاشته می‌شود. در ادامه پیمان دوستی یا عقد اخوت بین همۀ اعضاء بسته می‌شود و گروه‌های ۴ یا ۵ نفرۀ همیار تشکیل می‌گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: در روز سوم از اعضاء خواسته شود که با تصور اینکه بیشتر از سه ماه دیگر زنده نیستند در سه ماهه مانده چه می‌کنند؟ چه رفتار و کار‌هایی را بیشتر انجام می‌دهند، و چه رفتار و کار‌هایی را دیگر انجام نمی‌دهند و...، درخواست می‌گردد که احساس و تصمیم خود را در این خصوص بیان کنند.

جوهری در پایان گفت: تاکنون بیش از ۱۰ دوره برای مخاطبان فوق برگزار گردیده و این دوره‌ها همچنان در حال اجرا است.

منبع : خبرگزاری میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین