تاریخ انتشارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
plusresetminus
حزب الله: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۳ پایان آذر در سواحل مکران تا مدار ۱۰ درجه و با حضور نیروی هوایی و پدافند برگزار می‌شود.
۰
کد مطلب : ۶۹۲۲۲
پایان آذر؛ برگزاری رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۳ در سواحل مکران
به گزارش شبکه خبری حزب الله ،امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز شنبه در نشست‌خبری به مناسبت 7 آذر سالروز نیروی دریایی، به سوالت خبرنگاران پاسخ داد.

مهمترین محورهای سخنانی وی به شرح ذیل است:

دریادار سیاری ضمن گرامیداشت هفته بسیج، با بیان اینکه نیروی دریایی در سال 59 با موفقیت یک عملیات انجام داد و موفقیت و دستاوردهای ارزشمندی برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورد، گفت: این عملیات یک عملیات بی‌نظیر بوده که کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد.

وی ادامه داد: ما در طول چند سده گذشته و قبل از انقلاب به دلیل استعمار از دریا دور ماندیم، اما به برکت انقلاب و تدابیر رهبر انقلاب به دریا بازگشتیم و اکنون نظریه بازگشت به دریا مطرح است و باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم که نهایت استفاده از دریا را داشته باشیم.

امیر دریادار سیاری تاکید کرد: توسعه سواحل مکران از برنامه‌های اولویت‌دار نیروی دریایی است و توجه ویژه‌ای به آن داریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از الحاق 2 بالگرد ضدزیردریایی، یک بالگرد ضدسطحی و یک هواناو به نیروی دریایی ارتش خبر داد و گفت: رونمایی از تعمیرات اساسی 5 فروند ناوچه موشک‌انداز کلاس فتح و تجهیز به موشک سطح به سطح، رونمایی از دو ناوچه موشک‌انداز، رونمایی از رادار سه‌بعدی عصر و نصب روی ناوشکن جماران از دیگر اقدامات نیروی دریایی ارتش است.

امیر دریادار سیاری تاکید کرد: رزمایش بزرگ دریایی ولایت 93 پایان آذر در سواحل مکران تا مدار 10 درجه و با حضور نیروی هوایی و پدافند برگزار می‌شود.

فرمانده نداجا تصریح کرد: زیردریایی فاتح و ناوشکن دماوند آماده رونمایی هستند.

مشروح سخنان فرمانده نیروی دریایی ارتش را در ذیل بخوانید:

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر دریادار سیاری در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته بسیج گفت: امیدواریم همه ما در انجام مسئولیت‌های خود، بسیجی عمل کنیم که این بسیجی بودن سفارش امام (ره) و فرمانده معظم کل قواست.

وی در ادامه با برشمردن ویژگی‌های دریا گفت: کشور ما یک کشور دریایی است و 3 هزار کیلومتر مرز دریایی داریم که مهمترین آن سواحل مکران است، علاوه بر آن نیز موارد متعددی از جمله انرژی‌های نو، منابع غذایی و ... نیز در دریا بسیار حائز اهمیت است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطر نشان کرد: ما در طول چند سده گذشته و قبل از انقلاب به دلیل استعمار، از دریا دور بودیم اما به برکت انقلاب و تدابیر رهبر معظم انقلاب به دریا برگشتیم و امروز نظریه بازگشت به دریا مطرح است و در این زمینه باید به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی کنیم که نهایت استفاده را از دریا ببریم.

دریادار سیاری توسعه سواحل مکران را از برنامه‌های اولویت‌دار نیروی دریایی عنوان کرد و گفت: در سال 86 تدبیر فرمانده معظم کل قوا این بود که باید در جهت آبادسازی این سواحل اقدام کنیم و بستر را برای پیشرفت دریاپایه کشور آماده کنیم و ما در این مدت نیز در این راستا حرکت کرده‌ایم که 32 ناوگروه را به مدار 10 درجه فرستاده‌ایم که دستاوردهای ارزشمندی برای کشورمان داشته است.

وی با اشاره به پهلوگیری ناوگروه سی و دوم در بندر جیبوتی، تصریح کرد: شب گذشته نیز آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از ناوگروه ما بازدید کردند و سخنانی را در رابطه با رساندن پیام صلح و دوستی به کشورها از طریق دریا مطرح کردند.

دریادار سیاری با بیان این مطلب که تاکنون 2 هزار کشتی را اسکورت کرده‌ایم، گفت: در طول این مدت 150 درگیری با دزدان دریایی داشته‌ایم که در 22 مورد به کشتی‌های دیگر کمک کرده‌ایم. ما امروز با استقرار در شمال اقیانوس هند امنیت منطقه را در دست داریم و دنیا به نیروی دریایی ارتش به عنوان عاملی برای برقراری امنیت نگاه ویژه‌ای دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به برنامه‌های نیروی دریایی برای گرامیداشت سالروز این نیرو اشاره کرد و گفت: تجلیل از پیشکسوتان این نیرو و خانواده شهدا و جانبازان، برگزاری محافل انس با قرآن کریم، بازدید از رسانه‌ها و همچنین بازدید از بیمارستان محک، مراسم نثار گل و بیعت با امام (ره)، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، برگزاری مراسم صبحگاه مشترک در منطقه سوم دریایی، دیدار با رهبر معظم انقلاب و دیدار با وابستگان نظامی کشورهای خارجی را از جمله برنامه‌های فرهنگی است که برای هفته نیروی دریایی در نظر گرفته‌ایم.

وی در ادامه از رونمایی دستاوردهای جدید نظامی این نیرو به مناسبت 7 آذر خبر داد و گفت: انشاءالله ما الحاق دو فروند بالگرد ضد زیردریایی، الحاق یک فروند بالگرد ضد سطحی مناسب عملیات واکنش سریع، الحاق یک هواناو، رونمایی از تعمیرات اساسی 5 فروند ناوچه موشک‌انداز کلاس فتح و تجهیز آن به موشک‌های سطح به سطح، رونمایی از دو فروند ناوچه موشک‌انداز، رونمایی از رادار سه بعدی عصر و نصب بر روی ناوشکن جماران و رونمایی از رادار باند X را در برنامه‌های خود خواهیم داشت.

دریادار سیاری همچنین از برگزاری رزمایش بزرگ ولایت 93 تا پایان آذرماه خبر داد و گفت: این رزمایش در منطقه سواحل مکران و تا مدار 10 درجه و با حضور نیروی هوایی و پدافند و تمامی یگان‌های نیروی دریایی برگزار می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره نیروی دریایی با کشورهای همسایه برای برقراری امنیت در دریای خزر گفت: دریای خزر، دریای صلح و دوستی است. ما در این راستا نیز یک دید و بازدید از بندر آستراخان روسیه داشته‌ایم و یک ناو از آنها نیز از ایران بازدید کرد.

وی افزود: وقتی این دریا دریای صلح و دوستی است و تلاش می‌شود پیام صلح و دوستی به سایر کشورها ارسال شود بحث‌های نظامی زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما باید آنقدر توانمند باشیم که بتوانیم از حیطه دریایی خود حفاظت کنیم.

دریادار سیاری در پاسخ به این سوال که پیش از این قرار بود زیردریایی فاتح و ناوشکن دماوند در 7 آذر امسال رونمایی شود، آیا خبر جدیدی از آن نیست؟ گفت: زیردریایی فاتح و ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دماوند هر دو آماده رونمایی هستند و حتی دماوند نیز آماده الحاق به دریاست اما منتظر دستور سلسله مراتب هستیم تا آنها را به مرحله اجرایی در بیاوریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش چه دستاوردهایی را برای جنگ های ناهمطراز در دریا دارید، گفت: من این تعبیر شما را قبول ندارم. ما چیزی از قدرت‌های دنیا کم نداریم. جایگاه ما، جایگاه بالایی است و کسی هستیم که 5 کشور اروپایی به همراه آمریکا با ما سر یک میز برای مذاکره می‌نشینند.

وی تصریح کرد: بهتر است به جای عبارت ناهمطراز، دفاع ناهمگون را به کار ببریم که این نیز یک تکنیک است و کسی نمی‌تواند منکر آن شود.

دریادار سیاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا همزمانی پهلو گرفتن ناوگروه سی و دوم در بندر جیبوتی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در این کشور، دلیل خاصی دارد و اهمیت بندر جیبوتی برای نیروی دریایی چیست؟ گفت: بندر جیبوتی کاملا مشرف بر باب‌المندب است و چون باب‌المندب محل اتصال عدن به دریای سرخ است، یک سوم تجارت جهانی از آنجا عبور می‌کند و برای همه کشورهای دنیا مهم بوده و برای ما نیز مهم است. علاوه بر آن نیز حدود 30 الی 35 کشور جهان نیز در این منطقه در حال گشت‌زنی هستند و این برای ما نیز یک اهمیت ویژه‌ای است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اینکه رئیس مجلس همزمان با پهلوگیری ناوگروه ما در جیبوتی حضور یافته‌اند به خاطر ناوگروه ما نبوده و ایشان به خاطر افتتاح ساختمان مجلس در این کشور حضور یافته که شب گذشته نیز از ناوگروه ما نیز بازدید کرد.

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین