تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
plusresetminus
حزب الله : رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تأکید بر ضرورت اجرای طرح اینترنت ملی، گفت: واگذاری سهم ۹۷ درصدی شبکه‌های اجتماعی به تلگرام از مشکلات اساسی کشور است.
۰
کد مطلب : ۱۶۰۳۹۴
اجرای طرح اینترنت ملی ضروری است/ عضویت ۴۰ میلیون ایرانی در تلگرام
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سردار غلامرضا جلالی در همایش «فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها» که در سالن همایش مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، اظهار کرد: ترامپ بارها اعلام کرد که با سیاست‌های اوباما مخالف است اما الآن مشخص شده است که همان سیاست و راهبرد را دنبال می‌کند و همه باید بدانیم که رویکرد و رفتار آمریکا نسبت به ایران با تغییر رئیس جمهور ایران تغییر نخواهد کرد.
 
وی ادامه داد: البته راهبرد جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به آمریکا تغییر نخواهد کرد و تفاوتی ندارد که رئیس جمهور آمریکا چه کسی باشد؛ آمریکایی اهداف و سیاست‌های خود را با جدیت دنبال می‌کند و در این راستا از فناوری‌های نوین به ویژه شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی توجه ویژه دارد.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور شامگاه چهارشنبه در این همایش خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش می‌کند تا با استفاده از فضای مجازی، حکومت‌ها و جوامع را تحت تأثیر قرار دهد و نابود کند.
 
وی ادامه داد: در برخی از شبکه‌های اجتماعی حدود ۸۰۰ خدمت به مخاطبان ارائه می‌شود، به همین دلیل می‌توان از شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای توسعه استفاده کرد، البته کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا این شبکه‌های اجتماعی در کشورهایی همانند ایران توسعه پیدا کند تا با توجه به فناوری‌های پیشرفته به اهداف خود دست پیدا کند.
 
بیش از ۴۰ میلیون ایران عضو تلگرام هستند
 
جلالی با بیان اینکه بیش از ۴۰ میلیون ایرانی، عضو شبکه اجتماعی تلگرام هستند، تصریح کرد: نرم‌افزارهای هوشمند مانند شبکه‌های اجتماعی، بعد از نصب و استفاده، حدود ۱۶ مورد از اطلاعات شخصی و خصوصی افراد را برداشت می‌کنند که اثر انگشت، نمونه مردمک چشم، نام و نام خانوادگی، تصویر و ... از جمله آن اطلاعات است و در صورت نیاز نیز از آن اطلاعات استفاده خواهند کرد.
 
وی با بیان اینکه سیستم‌های هوشمند متصل به اینترنت قابل کنترل هستند، افزود: بر اساس بررسی‌هایی که مرکز آزمایشگاهی سخت‌افزاری دانشگاه شریف از برخی سخت‌افزارهای موجود در کشور داشته است، مشخص شد که برخی از سخت‌افزارها، اطلاعات دریافتی را به شبکه مدیریت اصلی ارسال می‌کنند.
 
جلالی با بیان اینکه در استفاده از نرم‌افزارها باید با احتیاط عمل کنیم، عنوان کرد: برخی از شبکه‌های دارای اطلاعات در فضای مجازی نسبت به نتیجه و آینده انتخابات تحلیل‌های دقیقی ارائه کردند و این تحلیل‌ها در مورد شخصیت افراد انجام می‌شود و می‌توان گفت که هیچ نقصی در آن وجود ندارد، به‌گونه‌ای که در سه انتخابات گذشته در کشور، شبکه‌های اجتماعی با ۹۶ درصد صحت، نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کردند.
 
دشمن با استفاده از فضای مجازی به تسلط‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی دست پیدا می‌کند
 
وی خاطرنشان کرد: دشمن با استفاده از شبکه‌های مجازی می‌تواند به تسلط‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برسد و اثرگذاری‌های مختلف را در این حوزه‌ها داشته باشد به همین دلیل باید در این عرصه فعال‌تر از گذشته باشیم و اجازه ندهیم دشمن به اهداف شوم خود دست پیدا کند.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه دشمن با استفاده از فضای مجازی منابع اطلاعاتی نادرست منتشر می‌کند، عنوان کرد: دشمن با تولید و ترویج برخی از محتواهای نادرست در فضای مجازی، موجب پرسش از رئیس جمهور و دیگر شخصیت‌های کشور در مجلس شورای اسلامی می‌شود.
 
وی افزود: در حال حاضر واحد پول اینترنتی برای شبکه‌های اجتماعی تعریف شده است تا بتوانند در دو یا سه روز حدود ۵۰ میلیارد دلار از پول مردم را از کشور خارج کنند و این مسئله به معنای یک ضربه بزرگ به اقتصاد کشور است، بنابراین زمانی که فعالیت شبکه‌های اجتماعی در عرصه اقتصاد را قبول می‌کنیم باید به عواقب آن نیز فکر کنیم.
 
شبکه‌های اجتماعی خارجی بیشترین سهم را در کشور دارند
 
جلالی با اشاره به فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی در کشور گفت: در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشور بیشترین سهم را دارند و در فتنه اخیر به عینه مشاهده کردم که گروهک منافقین، داعش و عناصر دشمن، با استفاده از بستر تلگرام سازماندهی شدند و دست به اغتشاش زدند، البته اعتراض اولیه مردم نسبت به مسائل اقتصادی و معیشتی به‌حق و درست بود اما از این فضا سوء استفاده شد.
 
وی با تأکید بر اینکه در فضای سایبری نیازمند تعریف قلمرو ملی هستیم، اظهار کرد: قبل از هر چیز باید مشخص کنیم که داده‌ها و اطلاعات ملی خود را با کدام امنیت پیگیری می‌کنیم؛ در حال حاضر اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند اما متأسفانه این مسئله دچار بازی‌های سیاسی شده است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: نخستین مجموعه دعوت‌کننده از افراد به تجمعات اعتراضی، کانال تلگرامی مالباختگان مشهد بود، در حالی که ادمین این کانال در ترکیه حضور دارد و منافقین مدیریت آن را بر عهده داشتند.
 
وی افزود: این مجموعه‌ها و کانال‌ها قصد داشتند تا با استفاده از فضای مجازی در ۴۰ روز نخست، مردم را با مباحثی از جمله گرانی و مشکلات اقتصادی سازماندهی کنند و این مسئله میان عناصر ضد انقلاب و منافقین نیز تقسیم‌بندی و وظایف هر گروه مشخص شده بود.
 
جلالی گفت: شبکه اجتماعی توییتر نیز کانال ویژه‌ای را به مسئولان هماهنگ کننده اغتشاشات اخیر اختصاص داده بود تا به صورت جدی فعالیت داشته باشند؛ همچنین پیام‌رسان تلگرام نیز در سازمان‌دهی افراد و حضور آن‌ها در صحنه نقش مهمی داشت.
 
اعتراض‌های اخیر به مسائل اقتصادی ارتباطی نداشت
 
وی افزود: در فتنه اخیر رویکرد شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و توییتر، بیانگر این مسئله بود که اعتراض‌ها به مسائل اقتصادی ارتباطی ندارد و به آشوبگران تأکید شده بود که در ۲۰ روز نخست اعتراضات، موضوع براندازی نظام را مطرح نکنند و در ۲۰ روز دوم به سمت زندان‌ها، مراکز نظامی و... حرکت کنند.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در فتنه اخیر کانال تلگرامی آمدنیوز که به صدای مردم تغییر نام داد، نقش زیادی داشت، گفت: در فتنه اخیر برخی افراد به مساجد و حسینیه‌ها حمله کردند و پس از دستگیری مشخص شد که این افراد از مردم نبودند بلکه از عناصر ضد انقلاب در کردستان بودند.
 
وی ادامه داد: سازماندهی مخالفان علیه حکومت، ارائه آموزش‌های روش آشوب‌گیری، عملیات روانی و مخرب علیه نظام با ساخت فیلم‌های دروغین، واگذاری اطلاعات مردم از جمله مشکلات برخی از اقشار به دشمن و تشویق و هدایت افراد به سمت اغتشاش از جمله اهداف و برنامه‌های دشمن در پیام‌رسان تلگرام بود.
 
جلالی گفت: یکی از مشکلات اساسی کشور در عرصه فضای مجازی، واگذاری سهم ۹۷ درصدی شبکه اجتماعی کشور به تلگرام است که این مشکل باید حل شود.
 
پس از فیلترینگ تلگرام، تنها ۱۵ درصد از مردم به آن دسترسی داشتند
 
وی خاطرنشان کرد: بعد اجرای فیلترینگ تلگرام، حجم مصرفی این شبکه از هزار و ۱۵۰ گیگ ترافیک در روز به ۶۰۰ گیگ و در روز دوم نیز به ۳۰۰ گیگ کاهش پیدا کرد، البته برخی اعلام کردند که بسیاری از مردم به تلگرام دسترسی دارند در حالی که بر اساس آمار تنها حدود ۱۵ درصد از مردم بعد از فیلترینگ تلگرام، به این شبکه دسترسی داشتند.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به رشد پیام‌رسان سروش پس از فیلتر شدن تلگرام گفت: در زمان فیلترینگ تلگرام، جمعیت سروش از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به ۳ میلیون نفر افزایش پیدا کرد، البته برخی افراد تلگرام را مانند برجام از دستاوردهای دولت می‌دانند اما باید توجه داشته باشیم که با این نگاه نمی‌توانیم در این عرصه از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.
 
وی با بیان اینکه با فیلتر شدن تلگرام شرایط برای عناصر ضدانقلاب سخت و نامناسب شد، تصریح کرد: پس از این اتفاق، منافقان از آمریکا درخواست کردند تا اینترنت آزاد و خارج از کنترل کشور به مردم ارائه دهد.
 
جلالی با تأکید بر ضرورت اجرای طرح اینترنت ملی ادامه داد: اگر به هر دلیل یا مصلحتی، موافق اجرای طرح اینترنت ملی و فضای مجازی داخلی نباشیم، یک حرکت نابخشودنی مرتکب شده‌ایم و خلاف نظر رهبری عمل کردیم.
 
وی با اشاره به حجم ترافیک مصرفی در تلگرام گفت: در حال حاضر حدود دو سوم از ترافیک شبکه‌های اجتماعی به تلگرام اختصاص دارد در حالی که اگر این حجم و ترافیک در اختیار پیام‌رسان سروش قرار می‌دادیم به نتایج بسیار بهتری دست پیدا می‌کردیم.
 
رئیس سازمان پدافند غیر عامل با بیان اینکه در ارائه آمار اشتغال در شبکه‌های اجتماعی بزرگ‌نمایی می‌شود، اظهار کرد: بر اساس آمار، میزان اشتغال‌زایی شبکه‌های اجتماعی حدود ۳۳ هزار مورد است، در حالی که با راه‌اندازی چند کارخانه می‌توانیم به این حجم از اشتغال دست پیدا کنیم.
 
وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی باید ایرانی و ملی باشد، گفت: در حال حاضر در کشور مشکل دانشی نداریم بلکه مشکل اصلی، در حمایت کردن است، اگر در کشور از شبکه‌های اجتماعی داخلی حمایت شود، بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد اما متأسفانه نگاه سیاسی و دوگانه به فضای مجازی موجب بروز مشکلات و مانع پیشرفت در این زمینه شده است.
 
جلالی در پایان اظهار کرد: حوزه و روحانیت با داشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و توان گسترده تبلیغی باید در این عرصه به میدان آمده و تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی را مورد توجه جدی خود قرار دهد.
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین