تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
plusresetminus
حزب الله : حضرت آيت الله العظمی نوري همداني در دیدار مدیران حوزه خراسان با تاکید بر ضرورت تبیین شاخصه های حوزه انقلابی، تصريح كردند: عزت، عظمت و قدرت امروز ما مرهون انقلاب اسلامی است و نمي توان پذيرفت كه برخي نسبت به آن بي تفاوت و ساكت باشند
۰
کد مطلب : ۱۱۸۴۹۰
شاخصه های حوزه انقلابی تبیین شود

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، حضرت آيت‌الله العظمی نوري همداني، در ديدار مدير و جمعي از مسئولان حوزه علميه خراسان، در مشهد با بيان اين كه امروز عزت عظمت و قدرت ما مرهون انقلاب و ولایت فقیه است، گفتند: بايد اين انقلاب را نگه داشت و روز به روز آن را مطرح كرد، زيرا همه در كنار سفره انقلاب نشسته ايم و نمي توان پذيرفت كه برخي نسبت به آن بي تفاوت و ساكت باشند.

معظم له با اشاره به فرمايش مقام معظم رهبري درباره انقلابي ماندن حوزه هاي علميه، افزودند: بايد انقلاب را شامل "هدف ها"، "زمينه ها"، "بركت ها"، "شاخص ها" و "اصول" بدانيم و دشمنان و آسيب هاي آن را درست شناخته و به ديگران بشناسانيم.

اين مرجع تقليد، «صحيفه نور» را كتاب باليني مردم عنوان و با اشاره به لزوم مطالعه اين كتاب و كتاب هاي «دفتر تبيان» و «وصيت نامه امام(ره)» در حوزه هاي علميه، يادآور شدند: يكي از كارها براي انقلابي ماندن حوزه ها اين است كه اساتيد هفته اي يك مرتبه بحث هاي مربوط به آن را بيان كنند.

ضرورت طبقه بندي و تخصصي شدن علوم حوزوي

ايشان با اشاره به اهميت طبقه بندي و تخصصي شدن علوم در حوزه، ادامه دادند: امروزه علوم ديني گسترده شده و معارف اسلامي را مي توان به ده قسمت معارف اعتقادي و كلامي كه اصل بسيار مهمي از فقه اسلامي است، تقسيم كرد.

معظم له، معارف عبادي و آنچه مربوط به ايجاد رابطه با خداوند متعال است را دومين تقسيم مذكور برشمرده و گفتند: معارف اخلاقي نيز سومين امر مي باشد زيرا در اسلام به روحيات انسان توجه فراواني شده كه به طور مثال «جامع السعاداه» و « معراج السعاده» از جمله متون درباره اين معارف مي باشند.

حضرت آيت الله العظمی نوري همداني چهارمين تقسيم در معارف دين و فقه را اقتصادي خوانده و ابراز داشتند: اين تقسيم شامل اموري مانند مال، توليد و توزيع و كسب ثروت و اسراف و تبذير نكردن و‌.. را شامل مي شود.

ايشان پنجمين مورد را معارف مدني و حقوقي شامل چگونگي معاشرت مسلمانان با يكديگر و در ارتباط با افراد داخل و خارج كشور عنوان كردند و افزودند: معارف فرهنگي با وجود اهميت آن و معارف سياسي با توجه به اينكه اسلام ديني همراه با سياست و مديريت سياسي بسيار مهم است، ششمين و هفتمين تقسيم مذكور به شمار مي رود.

این مرجع تقلید، همچنین معارف مديريت حكومتي، قضايي و جهادي را سه عنوان ديگر در تقسيم بندي مذكور عنوان كردند‌ كه در اين تقسيم بندي اهميت دارد.

ایشان با اشاره به اينكه طبقه بندي با گزينش استعدادهاي مختلف خدمت بسيار بزرگي به شمار مي رود، ابراز داشتند: طبقه بندي علوم در زمان امام صادق(ع) نيز وجود داشته و به طور مثال براي بحث درباره فقه به زراره مراجعه مي شد‌.

معظم له در ادامه افزودند: طبقه بندي و تخصصي بودن مباحث توسط بزرگان حوزه نيز مورد توجه بوده است كه مي توان درباره آن از افرادي مانند محقق حلي نام برد.

حضرت آیت الله نوری همدانی همچنين نسبت به ضرورت بحث هاي مبسوط و بروز و مبتلا به جامعه مانند امر به معروف و نهي از منكر، ولايت فقيه، جهاد و شكل ها و چگونگي آن با همان سنت جواهري درحوزه هاي علميه تاكيد كردند.

لزوم توجه به انديشه هاي امام راحل

ایشان سومين نكته را درباره توجه به انديشه و نظرهاي فقهي و سياسي امام خميني (ره) در برنامه هاي حوزه علميه بيان كردند و اظهار داشتند: مخاطب مباحث فقه و مسائلي مانند امر به معروف و نهي از منكر و جهاد ، مردم هستند و به همين علت مي بايست موضوع هاي كتاب و سنت را با نگاه فقهي بررسي كرد و علاوه بر بحث در رساله ها، جامعه نيز به صورت عملي با آن مواجه شود.

این مرجع تقلید افزودند: مردم براي انجام و عمل نسبت به معارف ارائه شده، آماده هستند و امام خميني(ره) اين امر را متوجه شده و با شناخت آنان اقدام كردند.

تاکید بر حضور روحانیون در مناطق مختلف كشور

معظم له چهارمين نكته را لزوم حضور روحاني در مناطق مورد نياز جامعه و تمركز زدايي دانسته و تاكيد كردند: مسئوليت والا و مهم مبلغان دين نزد خداوند منآن رابسيار سنگين و البته پاداش آن نيز بالاترين ثواب ها است.

حضرت آيت الله نوري همداني خاطرنشان کردند: امروز دستگاه ها و نهادها به قاضي، امام جماعت، امام جمعه و... نياز دارند و مسئولان حوزه مي بايست اين مطلب را با برنامه ريزي احيا كنند.

اين مرجع تقليد، خطاب به مدير و مسئولان حوزه علميه خراسان گفتند: بايد خود را براي موضوع هاي ذكر شده آماده كنيد تا در سال آينده در اين حوزه شاهد رشد آن باشيم‌‌.

توجه خاص حوزه خراسان به رهنمودهای رهبري

در اين ديدار، حجت الاسلام و المسلمين عاملي، مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري درباره انقلابي بودن و انقلابي ماندن حوزه هاي علميه، ابراز داشت:  بر اساس ابلاغ معظم له در حكم انتصاب شوراي عالي حوزه علميه خراسان و مديريت جديد، بر اين نكته تاكيد شده است.

وي افزود: يكي ديگر از فرمايشات معظم له درباره تحول در برنامه هاي آموزشي و متون، روش هاي تدريس و تحقيق و پژوهش و برنامه ريزي براي مجتهد پروري است كه در اين زمينه نيز از تذكرات و توصيه هاي بزرگان حوزه استفاده شده و مي شود.

مدير حوزه علميه خراسان با اشاره به نكته هايي كه توسط آيت الله العظمی نوري همداني تذكر و اشاره شد، ابراز اميدواري كرد كه در حد توان رهنمودهاي ايشان را به كار گرفته و تحول مدنظر ايجاد شود

منبع : حوزه
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین