تاریخ انتشاريکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
plusresetminus
حزب الله : رئیس انجمن ملی سیب زمینی گفت: عمده‌ی سیب زمینی‌های پاییزه برداشت شده است که درصد زیادی از آن‌ها به انبار کشاورزان و درصد اندکی هم روانه‌ی بازار شده است.
۰
کد مطلب : ۱۸۲۶۵۱
کاهش قیمت سیب زمینی تا چند هفته‌ آینده

 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمد نیازی  در خصوص کاهش قیمت سیب زمینی بیان کرد: با توجه به ممنوعیت صادرات برای کنترل قیمت و برآورده شدن انتظار کشاورزان از برداشت پاییزه، با ورود این بار از محصول به بازار با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد.
 
وی با ذکر این مطلب که قیمت سیب زمینی در بازار بسیار نزدیک به ارزش واقعی آن است، تصریح کرد: اما در بازار‌های خرده فروشی قیمت‌ها کمی بیشتر از ارزش این محصول است و دلیل عمده‌ی آن هم وجود دلال‌ها و فعالیت آزادانه‌ی آن‌ها در این بازار و سایر بازار‌ها است.
 
رئیس انجمن ملی سیب زمینی افزود: به عنوان مثال قیمت سیب زمینی از درب انبار تا دست مصرف کننده حدود صد درصد افزایش پیدا می‌کند که فعالیت بی رویه دلالان و هزینه‌های حمل ونقل از دلایل افزایش بی مورد در قیمت است.
 
نیازی در خصوص تاثیر ممنوعیت صادرات بر بازار سیب زمینی اظهار کرد: ممنوعیت صادرات همچنان در خصوص محصول سیب زمینی پابرجا است ضمن اینکه اکثر فعالان این بازار با ممنوعیت در صادرات این محصول موافق نیستند و معتقد اند که به بازار و سرمایه‌ی کشاورزان آسیب خواهد رساند.
 
وی در رابطه با هزینه‌های اضافه و بی مورد در قیمت نهایی محصول گفت: کشاورزان و تجار معتقد اند که وزارت صمت با کنترل بر کار دلالان و کاهش هزینه‌های حمل ونقل می‌تواند قیمت این محصول پر مصرف را تا ۵۰ درصد کاهش دهد، با این وجود هم از قیمت این محصول کاسته شده هم تجار می‌توانند با صادر کردن سیب زمینی ارز قابل توجهی را به کشور وارد نمایند.
 
رئیس انجمن ملی سیب زمینی خاطر نشان کرد: علاوه بر اینکه دلالان و هزینه‌های حمل و نقل از عوامل عمده در خصوص افزایش قیمت اند، افزایش ارزش و قیمت دلار در ایران نیز تبدیل به عامل بزرگی در افزایش قیمت‌ها شده است، در همین راستا دولت می‌تواند در جهت واردات مواد اولیه برای کشت محصول کشاورزی، به واردکنندگان ارز ارزان قیمت تخصیص دهد تا با افت چشم گیر قیمت سیب زمینی مواجه شویم.
منبع : میزان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین