تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
plusresetminus
حزب الله : سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان گفت : اگر قرار باشد مذاکرات به نتیجه برسد در ثانیه‌های آخر به نتیجه خواهد رسید چرا که تاکنون هیچ‌کدام از طرفین برگهای آخرشان را رو نکرده‌اند و منتظر لحظات آخر می‌شوند.
۰
کد مطلب : ۸۷۳۷۶
هنوز هیچ‌کدام از طرفین "برگه آخر" خود را رو نکرده‌اند

به گزارش شبکه خبری حزب الله ، آصفی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه‌شب شبکه دو سیما با عنوان  "مذاکرات وین از پشت صفحه تا روی صفحه" در پاسخ به پرسش مجری برنامه در این باره "مذاکرات تا شش روز دیگر تمدید شده و اگر زمان این مذاکرات طولانی شود آیا به‌نفع ماست یا به‌ضرر ما؟" گفت: ما خودمان را نباید خیلی گرفتار زمان کنیم.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه اصولاً غربی‌ها و مخصوصاً آمریکایی‌ها شیوه‌ای دارند که با استفاده از آن طرف مقابل را از لحاظ زمانی تحت فشار قرار می‌دهند و به این ترتیب سعی می‌کنند حداکثر امتیاز را بگیرند، افزود: از ابتدا هم روشن بود که این مذاکرات تا نیمه‌شب امشب که وقت مقرر بود به نتیجه نمی‌رسد چون اختلاف‌های باقی‌مانده خیلی هم کم نیست و اختلاف‌ها کیفی بود.

وی گفت: ممکن است بگوییم یک، دو و یا سه اختلاف بوده ولی این اختلاف‌ها به‌لحاظ کیفیت پراهمیت هستند به‌طوری که بعضی از آنها با خطوط قرمز ما در تلاقی بوده و به همین دلیل از ابتدا هم روشن بود که تا این زمان به نتیجه نمی‌رسد.

آصفی افزود: مذاکراتی که 20 ماه است در این دوره آغاز شده حدود 13 سال است که از ابتدای آن می‌گذرد، به همین دلیل من خودم را خیلی گرفتار زمان نمی‌کنم اما ادامه مذاکرات تا یک زمان زیاد و نامحدود و طولانی‌مدت به‌نفع ایران نیست، به‌خاطر اینکه در این حالت شرایط بلاتکلیفی برای بخشهای مختلف اقتصادی، صنعتی، تجاری و بازرگانی ما به وجود خواهد آورد.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: اما اینکه حالا اعلام شده است شش روز و یا ده و یا یک ماه مذاکرات ادامه پیدا کند در این ظرف زمانی خیلی پراهمیت نیست؛ باید توجه کنیم که رسیدن به اهداف مورد نظر ایران مهم است.

در ادامه برنامه، مجری از خبرنگار صدا و سیما در ارتباطی زنده در محل اجلاس در خصوص آخرین وضعیت این مذاکرات پرسید که آقای صمدی گفت: اخباری که وجود دارد خیلی رسمی نیست اما مشخص است که مسائلی هنوز حل نشده و گفتگوها طولانی شده است و برخی از مسائل فنی باقی مانده و تصمیمات سیاسی هم باید اتخاذ شود.

وی افزود: با تیم مذاکره کننده کشورمان صحبت کردیم و آنها اعلام کردند که هنوز هیچ تاریخی مشخص نشده و زمان متوقف شده است و مذاکرات چند روزی ادامه خواهد داشت.

مجری در ادامه از آقای آصفی پرسید: "شما به‌عنوان یک دیپلمات کهنه‌کار فکر می‌کنید که تیم مذاکره کننده ما چگونه باید در این برهه حساس اقدام کنند تا هم خطوط قرمز ما حفظ شود و هم اهداف و مصالح کشورمان تامین شود؟".

آصفی در پاسخ گفت: اصولاً مذاکره کار سختی است و این مذاکره وقتی با شش کشور انجام می‌شود که آنها نیز با یکدیگر هم اختلاف نظر دارند کار سخت‌تری در پیش خواهد بود.

وی افزود: وقتی چند دور گفتگو انجام می‌شود در حقیقت کار بسیار سخت‌تر می‌شود به‌طوری که که اگر چند مذاکره در یک روز باشد طاقت‌فرسا می‌شود و البته امکان اشتباه هم هست.

آصفی در ادامه گفت: در روزهای پایانی مذاکرات بر اساس تجربه من و همچنین حیله‌گری طرف مقابل و البته توانمندی مذاکره کنندگان خودمان اگر قرار باشد مذاکرات به نتیجه برسد در ثانیه‌های آخر به نتیجه خواهد رسید چرا که تا کنون هیچ‌کدام از طرفین برگهای آخرشان را رو نمی‌کنند و منتظر لحظات آخر می‌شوند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه همچنین افزود: در این زمان بسیار حساس تیم مذاکره کننده ما باید اعتقاد به این داشته باشد که البته به این هم معتقد هستند و همان‌طور که رهبری هم فرمودند این تیم افراد کاربلدی هستند، باید اعتماد به نفس خود را حفظ کنند و بدانند که طرف مقابل بیشتر از ما محتاج به این گفتگوها و مذاکرات هستند.

آصفی گفت: افراد مذاکره کننده ما انسان‌های محکمی هستند و ما شاهد هستیم که اوباما و مسئولان غربی گفته‌اند که باید با ایران تفاهم کرد چون ایران از منافع خود کوتاه نمی‌آید.

وی افزود: در این باره امروز اندیشکده بین المللی زوریخ مطلبی ارائه کرده که بحث هسته‌ای تبدیل به غرور ملی ایران شده است و اقدامات دشمنانه آمریکا هم از چشم مردم ایران دور نمی‌ماند، به همین علت تیم مذاکره کننده باید با اعتماد به نفس و بدون توجه به جنگ روانی و فرسایشی و رسانه‌ای طرفهای مقابل و رژیم صهونیستی، سعودی و غیره کار خودشان را انجام دهند.

آصفی هدف از فضاسازی‌های شدید رسانه‌های غربی که این‌گونه القا می‌کنند که ایران باید خطوط قرمزش را رها کند تا مذاکرات به سرانجام برسد، گفت: هدف آنها برای به دست آوردن امتیازهای بیشتر است؛‌ باید توجه کنیم که ایران خطوط قرمز خود را به‌صورت علنی اعلام کرده است و آنها هم این را می‌دانند اما در دنیای سیاست می‌گویند: "اگر این مذاکره به نتیجه نرسید مقصر ما نبودیم و مقصر ایرانی‌ها بودند".

وی در همین زمینه افزود: اما تا اینجای کار جو عمومی دنیا در دست ایران است و معتقدند که حق با ایران است و به‌نظر من این مذاکرات دوسر سود بوده است؛ چه به نتیجه برسد که در این حالت منافع کشورمان به دست می‌آید و چه به نتیجه نرسد که در این حالت هم طرفهای مقابل ما مقصر هستند.

آصفی گفت: تیم مذاکره کننده ما باید همانند گذشته و تاکنون پافشاری کند و روی مواضع خود محکم بایستد، در این حالت است که طرف مقابل بیشتر زیر فشار قرار می‌گیرد.
آصفی درباره حذف تحریم‌ها در روز امضای توافق گفت: همان‌طور که همیشه گفته‌اند در تأخیر آفت است، اعلام لغو تحریم‌ها خیلی فرق می‌کند با اینکه مذاکرات امضا شود و لغو تحریم‌ها موکول شود به اما و اگرها، لغو تحریم‌ها در روز امضا‌ عرصه‌های مختلفی در بخشهای بازرگانی، مالی، اقتصادی و تجاری برای ما به وجود می‌آورد و همچنین طرف را مقابل کار انجام شده قرار می‌دهد و دبه کردن آن دشوار خواهد بود.

مجری از مهمان برنامه پرسید: "همان‌طور که در فکت شیت هم گفته‌اند یک‌سری محدودیت زمانی برای ما اعلام کرده‌اند؛ چرا نباید تیم مذاکره کننده ما این محدودیت‌ها را بپذیرد؟".

این دیپلمات وزارت امور خارجه پاسخ گفت: اگر محدودیت‌های زمانی طولانی بشود صنعت هسته‌ای ما ذبح می‌شود، دانشمندان هسته‌ای بی‌انگیزه می‌شوند و صنعت هسته‌ای ما افت می‌کند، رخوت و سستی در میان می‌آید و صنعت بومی هسته‌ای کشور ضعیف خواهد شد.

وی ادامه داد: دوم اینکه وقتی محدودیت‌های بلندمدت را بپذیریم معلوم نیست در آینده چه اتفاقات بین المللی دیگری به وجود خواهد آمد و ضمن اینکه دلیلی ندارد ما این را بپذیریم چرا که آنها می‌دانند ما از مسیر درست هسته‌ای منحرف نشده‌ایم، آژانس هم هیچ‌وقت نگفته که ما انحراف داشته‌ایم اما طرفهای مقابل در این خصوص موذی‌گری می‌کنند.

مجری در ادامه برنامه این سؤال را مطرح کرد "یکی دیگر از خطوط قرمز نظارت‌های فراپروتکلی است که آنها انتظار دارند و بازرسی از تأسیسات مختلف هسته‌ای و نظامی را طلب می‌کند، چرا باید مقابل این خواست آنها بایستیم؟

آصفی در پاسخ گفت : اگر ما این مسئله را قبول کنیم دو ضرر برای ما خواهد داشت، هم ضرر زمانی و هم ضرر مکانی.

آصفی در توضیح این مسئله افزود: در این صورت طرفهای مقابل می‌توانند زمان را طولانی کنند و بهانه‌های مختلفی بیاورند که برای مثال بودجه نداریم ، زمان برای بررسی‌ها کافی نبوده است و این‌گونه بهانه‌ها را برای طولانی کردن نظارت‌ها درست کنند و از لحاظ مکانی هم می‌گویند "اینجا و آنجا را می‌خواهیم ببینیم و عملاً فرصت بهانه تراشی به دست آنها می‌افتد".

آصفی ادامه داد: بدون دلیل حدود 12 سال پیش پرونده هسته‌ای ما را به شورای امنیت فرستادند، در این زمینه آژانس سابقه خوبی نداشته است و قبول محدودیت‌ها می‌تواند مشکلات این‌چنینی را برای ما رقم زند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره میزان احتمال توافق هسته‌ای با گروه 1+5 گفت: تصور می‌کنم تفاهمی به دست آید، مگر اینکه آمریکایی‌ها سوء محاسبه و اشتباه کنند و میز مذاکره را به‌گونه‌ای بر هم بزنند که به تفاهم نرسیم.

 آصفی در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه‌شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه پیش‌بینی در عالم سیاست بسیار سخت است، افزود: اگر آنها این کار را انجام دهند به‌نوعی خودکشی سیاسی کرده‌اند لذا فکر می‌کنم تفاهمی باید به دست بیاید.

وی گفت: داشتن اعتماد به نفس، توجه نکردن به زمان و پافشاری روی مواضع از روشهای امتیاز گرفتن از طرف مقابل است.

آصفی افزود: تیم مذاکره کننده کشورمان در خط مقدم دیپلماسی فعالیت می‌کند و امانت‌دار و مقاوم است.

وی ادامه داد: مذاکره کنندگان کشورمان اگر بدانند که مردم، حکومت و رهبری پشت سرشان هستند، اعتماد به نفس آنها زیاد می‌شود و این موضوع به آنها قوت قلب می‌دهد.
آصفی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده باید تلاش کند، افزود: فرمایشات مقام معظم رهبری کار این تیم را بسیار راحت کرد زیرا اعتماد به نفس آنها را بیشتر کرد و دلواپسان هم خیالشان راحت شد.

وی در پاسخ به این پرسش "آیا شما هم جزو دلواپسان هستید؟" گفت: دلواپس به آن معنا نیستم اما نگران حیله‌های آمریکایی‌ها هستم.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین