تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
plusresetminus
حزب الله: وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران، گفت‌و‌گو در مورد مسائل دوجانبه و نیز مسائل سوریه و شمال آفریقا را جزو اهداف خود از سفر به ترکیه برشمرد.
۰
کد مطلب : ۱۹۴۵۳۱
در ترکیه درباره سوریه و تحولات شمال آفریقا گفتگو می‌کنیم
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پس از ورود به آنکارا در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص دستاوردهای سفر به سوریه و نیز اهدافش از سفر به ترکیه صحبت کرد.
 
ظریف ابتدا در خصوص سفرش به سوریه و ترکیه به خبرنگاران گفت: «در دمشق دیدارهای بسیار خوبی داشتیم، به‌ویژه دیدار با جناب آقای بشار اسد بسیار مفید بود. در مورد مذاکرات آستانه و همچنین روابط دوجانبه بحث‌های خوبی انجام شد. در سفر به ترکیه نیز ما هم در مورد مسائل منطقه‌ای به‌ویژه سوریه و شمال آفریقا بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد. ما قبلاً نیز در جریان سفر جناب آقای دکتر روحانی به ترکیه، در مورد روابط دوجانبه گفت‌وگوهای خوبی [با مقامات ترکیه] داشتیم. این دومین سفر من در ماه فروردین امسال به ترکیه است؛ سفر اولم برای شرکت در اجلاس مقابله با اسلام‌ستیزی بود که با حضور اعضای سازمان همکاری اسلامی در استانبول برگزار شد. در این سفر که سفر دوم است با مقامات ترکیه در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه صحبت خواهیم کرد».
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سؤال که چه ارتباطی بین سفرش به سوریه و ترکیه وجود دارد، گفت: «به هر حال ما علاقه‌مندیم که مشکلات سوریه از طریق گفت‌و‌گو مخصوصاً گفت‌و‌گو بین کشورهای منطقه حل‌وفصل شود. اما دلیل پشت سر هم بودن این دو سفر بیشتر به‌دلیل نیاز به این زمان‌بندی بود و ما امیدواریم که بتوانیم به رفع مشکلات در منطقه کمک کنیم».
 
وی سپس در خصوص دستاوردهای سفرش به سوریه افزود: «همان‌طور که عرض کردم در سوریه بحث‌های بسیار خوبی با جناب آقای رئیس‌جمهور [بشار اسد] داشتیم. در این دیدار موضوعاتی مانند روند آستانه، همکاری‌های دوجانبه، نتایج سفر ایشان به تهران و سفر جناب آقای دکتر جهانگیری به سوریه و نحوه عملیاتی کردن توافقات حاصل‌شده در این سفرها، جلسات آتی روند آستانه و نیز همکاری‌ها در چهارچوب سازمان ملل متحد برای یافتن راه‌حل سیاسی برای سوریه هماهنگی‌های خوبی صورت گرفت. در مورد شرق فرات و ادلب که هر دو وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند و همچنین در مورد ضرورت خروج نیروهای بیگانه و پایان بخشیدن به حضور تروریست‌ها در سوریه نیز گفت‌و‌گوهای بسیار خوبی داشتیم».
 
ظریف در ادامه بار دیگر اهداف خود از سفر به ترکیه را این‌گونه بیان کرد: «همان‌طور که اشاره شد، در این سفر حتماً در مورد مسائل دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین دو کشور بحث و گفت‌و‌گو خواهیم کرد، علاوه بر این وظیفه پیگیری تصمیماتی که در جلسات کمیسیون عالی روابط دوجانبه ایران و ترکیه در سطح رؤسای جمهور گرفته می‌شود، به‌عهده وزرای خارجه دو کشور است و لذا در این سفر در مورد این تصمیمات نیز بحث خواهد شد».
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین