تاریخ انتشارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
plusresetminus
حملات تروریستی پاریس و به دنبال آن واکنش فرانسه به آن و مقایسه آن با اقدام نشریه شارلی ایبدو در هتک حرمت نبی مکرم اسلام (ص) و واکنش جهان اسلام، گویای حقی است که مسلمانان هنوز برای حفظ حرمت پیامبر اسلام انجام نداده‌اند.
۰
کد مطلب : ۷۴۰۷۳
پیامبـــــر (ص) و حقی که ادا نشده است
حملات تروریستی پاریس و به دنبال آن واکنش فرانسه به آن و مقایسه آن با اقدام نشریه شارلی ایبدو در هتک حرمت نبی مکرم اسلام (ص) و واکنش جهان اسلام، گویای حقی است که مسلمانان هنوز برای حفظ حرمت پیامبر اسلام انجام نداده‌اند.

بعد از حمله تروریستی اخیر به نشریه فکاهی شارلی ایبدو در پاریس که طی آن 12 نفر از جمله چهار کاریکاتوریست کشته شدند و تعقیب و گریز مجرمان و همچنین تحولات امنیتی بعد از آن در پاریس، تقریباً همه کشورهای دنیا از جمله سران و مردم کشورهای اسلامی به این حملات واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

دو روز بیشتر از پایان ماجرا و کشته شدن تروریست‌های مسئول این حملات نگذشته بود که فرانسه در اقدامی فوری و با فعال کردن دستگاه دیپلماسی خود دهها نفر از سران دنیا و دیپلمات‌های ارشد را به پاریس دعوت و در نمایشی که از سوی شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌ای دنیا به طور زنده پخش شد، اجلاسی علیه تروریسم تشکیل داد.

همزمان، بخش‌های اجتماعی دولت و پلیس فرانسه نیز فعال شدند و تظاهراتی میلیونی در پاریس در همبستگی با قربانیان این حملات و دفاع از آن چه که آزادی بیان در فرانسه خوانده می‌ شود، برگزار کردند و در اقدامی نمادین سران کشورها و دیپلمات‌هایی که به پاریس آمده بودند به خیابان آمده و در صف مقدم این جمعیت انبوه به سمت میدان اصلی شهر به حرکت در آمدند.

در این میان، بار دیگر جریان رسانه ای نیز به شدت فعال و در حرکتی هماهنگ این حملات به فرانسه را به نمایشی برای مظلوم نمایی نشریه شارلی ایبدو و قربانی نشان دادن آزادی بیان تبدیل کردند.

البته باید یادآور شد که این نمایش فرانسوی انتقادهای فراوانی هم به همراه داشت چرا که در آن راهپیمایی شخصیت‌هایی حضور داشتند که بی اعتقادیشان به دموکراسی و آزادی بیان و همچنین عملکردشان در استفاده از  تروریسم دولتی، سرکوب و کشتار مظلوم بیگناه نقطه تاریکی بر این نمایش پاریس بود و کلیت آن را زیر سوال برد.

برخی شخصیت‌ها در این نمایش حاضر بودند که حتی در کشورشان حرفی از انتخابات آزاد و دموکراسی در میان نیست چه برسد به این که به آزادی بیان با هر تعریف قابل قبول یا غیرقابل قبول اعتقاد داشته باشند و برخی دیگر همانند بنجامین نتانیاهو، نخست وزیری رژیمی است که به نژادپرستی و ترور معروف است.

با این حال، دیری نپایید که نشریه شارلی ایبدو که به دلیل اهانت پیشین به پیامبر هدف حمله قرار گرفته بود، در شماره اول بعد از این حادثه دوباره اهانت خود را تکرار کرد. این نشریه که از این هیاهوی به پا خاسته در پاریس قوت قلب گرفته بود دست به کاری زد که به طور خاص اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) به طورکلی اهانت به مقدسات دین مبین اسلام بود. این اقدام، حمله به اسلام بود.

اما سوال اینجا است که واکنش مسلمانان به این امر بعد از گذشت چند روز چه بوده است. البته همواره مردم از دولتمردان جلوتر هستند چرا که در این چند روز شاهد تظاهرات گسترده مردمی و اعتراضات شخصیت‌های علمی و مذهبی در گوشه و کنار کشورهای اسلامی و دیگر کشورهای جهان بوده ایم. اما باید گفت که این واکنش‌های مردمی را پیش از این نیز همواره در قبال هر اهانتی به ساحت قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) و دیگر مقدسات اسلامی شاهد بوده‌ایم.

نکته ای که در این میان غافل مانده ابزارهایی است که فرانسه استفاده کرد و کشورهای اسلامی تاکنون با وجود گذشته چند روز استفاده نکرده‌اند. می توان گفت، نیاز است همه کشورهای اسلامی و در راس آن ایران اسلامی در این مورد خاص یعنی "حرمت پیامبر" که حفاظت از آن محور وحدت همه مسلمانان است، اقدام لازم را اتخاذ کنند.

• فعال کردن دستگاه‌های دیپلماسی اسلامی

برای نشان دادن واکنش مناسب به این اقدام کشورهای اسلامی باید هر چه زودتر کنفرانسی مشترک برگزار کنند. این کنفرانس به عنوان مثال می تواند با عنوان «کنفرانس مخالفت با هتاکی به مقدسات» و با حضور مقامات ارشد بخصوص روسای جمهوری اسلامی در یکی از شهرهای اصلی جهان اسلام مثلا تهران، قاهره، مدینه منوره یا بغداد برگزار گردد. این  اقدام می تواند جدای از نشست‌های عادی سازمان همکاری‌های اسلامی یا اتحادیه عرب باشد.

• هماهنگی اجتماعی برای برگزاری تظاهرات مردمی همزمان

مردم همواره در حفاظت از مقدسات خود از دولتمردان جلوتر بوده اند. بنابراین دولتمردان اسلامی می‌توانند در جلسه مشترک خود مردم را به برگزاری راهپیمایی عظیم هماهنگ در جهان اسلام دعوت کنند. از آن جا که بحث بر سر موضوعی است که وحدت اسلام بر آن متکی است، یعنی پیامبر اسلام، از این رو سران اسلامی می توانند یک روز و یک ساعت مشخص را برای برگزاری راهپیمایی میلیونی خود در همه کشورهای اسلامی هماهنگ کنند.

• اتحاد رسانه ای برای پوشش اجلاس و راهپیمایی جهان اسلام

رسانه‌های کشورهای اسلامی با توجه به همزمان بودن این راهپیمایی عظیم و اجلاس ضدهتاکی به مقدسات، این امکان را خواهند داشت پوششی زنده از تحولات آن ارایه کرده و این پیام بزرگ را به گوش جهان برسانند به گونه ای که دنیا به حساسیت مسلمانان به مقدسات خود پی برده و شاهد تکرار اینگونه حملات به پیامبر یا قرآن مجید نباشیم.

• تشکیل کمیته بین الملل قضایی پیگیری توهین به مقدسات

این کمیته که نمایندگانی از کشورهای اسلامی در آن حضور دارند و با حمایت مالی همه کشورهای اسلامی تشکیل می شود وظیفه پیگیری تصویب قوانین بین المللی علیه هتاکی به مقدسات و مصادیق و تعاریف آن و پیگیری قضایی هتاکان در دادگاه های بین المللی را برعهده خواهد داشت و این اقدامات قانونی و بین‌المللی گامی موثر در جلوگیری از تکرار این اقدامات توهین آمیز خواهد بود.
شاید با ترتیب دادن این دست اقدامات بتوان امیدوار بود واکنش محکم جهان اسلام باعث شود شاهد تکرار توهین به مقدسات همه ادیان الهی بالاخص اسلام نباشیم و دیگر کسی توهین به مقدسات را آزادی بیان نداند چرا که در مقابل خود شاهد موج عظیمی از اعتراضات و پیگیری قضایی و قانونی خواهد بود. حال این توهین از سوی نشریه شارلی ایبدو فرانسوی باشد یا کشیش آمریکایی تری جونز و امثال آنها.

عظیم امیدی

منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین