تاریخ انتشارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
plusresetminus
حزب الله : معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه اعلام کرد که ایران و عربستان از بازیگران مهم خاورمیانه هستند و تهران هیچ گاه قائل به رقابت با ریاض در منطقه نیست.
۰
کد مطلب : ۱۱۴۱۸۸
تهران قائل به رقابت با ریاض در منطقه نیست/ تحریم‌ها علیه ایران رفع شده است
 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، سیدعباس عراقچی که در نشست چالشها و فرصت های فراروی اجلاس سران «جی هفت» در مرکز مطالعات بین المللی سیاست عمومی ژاپن (cipps) سخن می گفت، این سخنان را در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره اقدام عربستان در قطع روابط با ایران مطرح کرد.
 
او اظهار داشت: من فکر می کنم آنها (عربستان) در این باره دچار اشتباه محاسباتی شده اند.  
وی تصریح کرد که افراط گرایی و تروریسم تهدید مشترک منطقه ماست که نیاز به مفاهمه و رویکرد مشترک همه بازیگران دارد.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم در منطقه غرب آسیا خاطرنشان کرد که سیاست ایران همواره توسعه صلح و ثبات در منطقه بوده و همواره بر این اصل استوار خواهد بود. 

وی اظهار داشت: امروز ایران نه فقط امن ترین کشور منطقه است بلکه بیشترین نقش را هم در مبارزه با تروریسم دارد.
او ادامه داد: متاسفانه ما در خاورمیانه با روند رو به رشد تروریسم مواجه هستیم. این روند رو به گسترش تروریسم که داعش نماد اصلی آن است با نمایش افراطی خشونت به بربریت و توحش رسیده است. 

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر چه این تروریسم در حال حاضر عمدتا در عراق و سوریه حضور دارد، ولی بزرگترین تهدید منطقه به شمار می رود چرا که هدف خود را تغییر در نظم کل خاورمیانه می داند.

وی در همین رابطه به سقوط هواپیمای مصری و به احتمال تروریستی بودن آن اشاره کرد و گفت: امروز دیگر کمتر کسی از حوداث این چنینی در خاورمیانه اظهار تعجب می کند.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود دستیابی به برجام را نمونه منحصر به فردی از تحولات مثبت در منطقه غرب آسیا دانست و افزود: مذاکرات هسته ای به این دلیل به سرانجام رسید که در وهله اول طرف مقابل زبان احترام را برای سخن گفتن برگزید و در مرحله بعد نیز در این مذاکرات رویکرد برد - برد از سوی هر دو طرف اتخاذ گردید.

رئیس ستاد اجرایی برجام در وزارت امور خارجه بر تعهد جمهوری اسلامی ایران بر اجرای برجام تاکید کرد و افزود: تحریم ها علیه ایران رفع شده است اما لازم است کشورهای اروپایی و ژاپن با تشویق بخش خصوصی خود در بهره گیری از فرصت همکاری اقتصادی با ایران، در جهت منافع دو طرف و موفقیت آمیز بودن برجام گام های بیشتری بردارند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در ادامه سخنرانی خود به بحران سوریه اشاره و تاکید کرد که این بحران راه حل نظامی ندارد.

او در عین حال هرگونه گفت وگو با تروریست ها در سوریه را رد کرد و اظهار داشت: در منطق تروریست ها جایی برای گفت وگو و تعامل وجود ندارد اما در بین سایر طرفها باید به یک راه حل مذاکراتی رسید.
 
عراقچی در سفر به ژاپن، دیدارهایی نیز با اعضای شورای بین المللی تعاملات دوستانه ژاپن (fec)، اعضای گروه دوستی پارلمانی حزب لیبرال دموکرات و همچنین «سوگی یاما» معاون وزیر خارجه ژاپن داشت.

وی روز گذشته نیز ملاقاتی با «یاسوئو فوکودا» نخست وزیر سابق ژاپن داشت که «فوکودا» با اعلام خرسندی از اجرای برجام و توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5، ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند همکاریهای خود در عرصه های مختلف را بیش از پیش گسترش دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین