تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹
plusresetminus
حزب الله:وزیر امور خارجه کشورمان گفت: صحبت‌های اخير ترامپ ادبيات نامناسبی داشت كه در مجمع عمومی هم آن را شنيده بوديم.
۰
کد مطلب : ۱۵۲۹۱۵
ترامپ استراتژی ندارد و همين باعث شده حرف‌های سخيفی بزند/سپاه عزیز مردم است و در كنار ارتش از مردم دفاع می‌كند/توان موشکی به هیچ عنوان قابل م

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به منظور بررسی اظهارات ترامپ رئیس جمهور آمریکا دربرنامه نگاه یک حضور یافت.

وی در ابتدا ضمن ارزیابی ادبیات ترامپ در سخنرانی شب گذشته گفت: ادبیات غیرمناسب در سخنان عصر روز گذشته ترامپ به وقت آمریکا کاملا مشهود بود.

ظریف با اشاره به سخنرانی ترامپ در مجمع سازمان ملل اظهار کرد: این ادبیات را در آنجا هم مشاهده کردیم، براساس تحلیل‌های انجام شده در آمریکا بعد از سخنرانی ترامپ و اظهارات فاخر و با نزاکت رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل همه اعلام کردند که ترامپ با نوع ادبیات و مطالب خود موجب پیروزی ایران شد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از امروز صبح به بررسی تحلیل‌های انجام شده در آمریکا و رسانه‌های دنیا درباره سخنرانی ترامپ پرداختم بیان داشت: اکثریت این تحلیل‌ها تاکید داشتند که ترامپ حرفی برای گفتن نداشت.

وی ادامه داد: ترامپ به دلیل نداشتن  استراتژی در پشت یکسری حرفهای سخیف و تند پنهان شده بود. ظریف تاکید کرد: آنچه که مهم بود و توقع می‌رفت مردم و مسئولان به هیچ وجه دچار تعجب نشدند.

وزیر امور خارجه با تاکید براینکه نوع نگاه غلط آمریکا به ایران دارای سابقه‌ای چهل ساله است، گفت: البته می‌توان زمان آن را بیشتر اعلام کرد، در کودتای سال 32 و سرنگونی دولت منتخب مردم آنها این نگاه را داشتند، از ابتدا انتخابهایشان غلط بود و از دیکتاتوری حمایت کردند.

وی تصریح کرد: البته هزینه انتخاب غلط خود را می‌پردازند و در این 40 سال با مردم و انقلاب خصومت داشتند و دیشب صحبت تازه‌ای نبود.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ترامپ در سخنرانی دیشب از عبارات ملت با تاریخ از ایرانیان نام برد و این در صورتی است که یک‌ساعت قبل از آن ملت ایران را تروریست نامیده بود این تناقض از کجا نشات می‌گیرد، تصریح کرد: سخنان چند ساعت قبل از اظهارات رسمی وی در حقیقت خود ترامپ بود.

ظریف افزود: اما بعد از آن به عنوان رئیس جمهور آمریکا سخنانی را که چند نفر برایش آماده کرده بودند را بیان کرد اگرچه در آن زمان هم نتوانست در چارچوب عمل کند و عبارات زننده‌ای را هم به کار برد.

وی تاکید کرد: کسی که متحدانش در منطقه دیکتاتورهای معروف هستند، کسی که بعد از انتخابات پرشور 29 اردیبهشت به منطقه آمده و با حکام خودکامه ای که کشورشان تاکنون رنگ انتخابات را ندیده رقص شمشیر می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ترامپ با الفاظی که نسبت به دولت و مردم ایران بکار برد نفرت را نسبت به خودش جلب کرد، اظهار کرد: سپاه افتخار مردم ایران بوده و آنها احساس می‌کنند که سپاه در کنار ارتش ضامن تمامیت ارضی کشور بوده و حال ترامپ با الفاظ شایسته خودش آن را خطاب قرار می‌دهد موجب ناراحتی مردم شده است.

ظریف تاکید کرد: کسی که به دلیل چند صد میلیارد دلار پول برای سلاح های بی‌فایده‌ای از کشورهای منطقه اخذ و در حقیقت بزور گرفته برای خوشحالی آنها به جای خلیح فارس از لفظی دیگر به غلط استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: ترامپ با سخنان دیشب خود به سایر کشورهای دنیا و ایرانیان نشان داد که اهمیتی برای تاریخ جغرافیا و حقایق متطقه قائل نیست.

 وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اینکه برخی می‌گویند ترامپ لفظ خلیج ع.ر.ب.ی. را به اشتباه استفاده کرده است، گفت: ترامپ برای خوشامد کسانی که از وی تسلیحات بزرگ خریداری کرده اند این عبارت را به کار برد

 ظریف تاکید کرد: بعد از اعلام حصر کشور قطر توسط چهار دولت عربی ترامپ 4 توئیت کرد که می‌توانست زمینه ساز یک فاجعه بزرگ در منطقه باشد و علائم غلطی را به وشورهای منطقه و برخی جوانان که در این کشورها زمام امور را به دست گرفته‌اند، بدهد.

 وی ادامه داد: قبلا هم علائم غلط فرستاده شد و اکنون شاهد فاجعه وحشتناک در یمن هستیم و هنوز مردم این کشور تاوان سیاستهای غلط افراد تازه وارد به عرصه سیاست را می‌دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: ترامپ به هزینه‌های سنگین شخصی و تبلیغاتی وابستگی پیدا کرده است.

ظریف درباره نامه وی به موگرینی پیرامون نقض برجام ادامه داد: صحبت‌های دیشب رییس جمهور آمریکا نقض برجام بود و این نکات را قبلا هم به خانم موگرینی مطرح کردیم.

وی گفت: ما اقدامات مناسبی را در برابر اقدامات آمریکا را انجام دادیم و انجام می‌دهیم و هیئت نظارت بر برجام نیز در این زمینه تدابیر لازم را اندیشیده است‌ .

وزیر امور خارجه با اشاره به ابعاد احتمالی نقض برجام آمریکا، تصریح کرد: اگر به سایت میدل ایست مراجعه شود می‌بینید که نامه‌ای که من خطاب به ۵ +۱ نوشتم مربوط به اسفندماه بود. ما از تابستان سال گذشته تا دو هفته قبل ۹ نامه درباره کوتاهی تعهدات برجامی آمریکا نوشتیم و اولین نامه ما درباره صدور مجوز وزارت خزانه داری آمریکا برای خرید بویینگ و ایرباس بود که دولت آمریکا اقدامات لازم را در آن زمان انجام داد.

ظریف گفت : ظرف فردا و پس فردا نامه‌ای برای رد اظهارات آقای ترامپ خواهم نوشت که این اظهارات مغایر با بندهای ۲۶ و ۲۸ و ۲۹ برجام است.

وی با اشاره به اینکه مقررات داخلی آمریکا اعتباری ندارد، اضافه کرد : برجام توافقی بین ایران و آمریکا نیست که کنگره یا رئیس جمهور آمریکا آن را مختل کند. برجام ساز و کار خاص خود را دارد و اگر طرف مقابل تخلف کند با تصمیم هیئت نظارت جمهوری اسلامی پاسخ لازم را خواهد داد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد : علی‌رغم بدعهدی آمریکا ما از بسیاری از مزایای برجام همچون تعاملات بانکی و صدور نفت و ... استفاده کنیم. ما به صراحت اعلام کردیم که هر زمان جمهوری اسلامی احساس کند که اقدامات طرف مقابل کافی نیست جمهوری اسلامی می‌تواند تصمیم لازم را بگیرد که یکی از آن ها خروج از برجام است و ساز و کار خروج از برجام در خود برجام دیده شده است.

ظریف اظهار داشت : اگر ما نتوانیم از مزایای مطرح شده در برجام نتوانیم استفاده کنیم ، می‌توانیم از برجام خارج شویم.

وی با بیان توانایی جمهوری اسلامی در بازگرداندن توانمندی هسته‌ای، افزود: ما می‌توانیم در این حوزه به قدرت اولیه بازگردیم.

وزیر امور خارجه درباره دلیل حمایت اروپا از برجام عنوان داشت: آمریکا با سیاست های خودش خود را منزوی می کند و رییس جمهور آمریکا اعلام می کند که تفاهم ها در دولت آمریکا به اندازه اعتبار یک رییس جمهور است.

وی با بیان دنباله روی اروپا در گذشته از امریکا ادامه داد: اروپا منافعی از برجام دارد و امروز می بینیم اروپا در موضوع برجام مقابل آمریکا قرار گرفته اند.

ظریف با تاکید بر ادعای دولت ترامپ پیرامون برجام و قرارداد یک طرفه توافق هسته ای افزود: برجام برای آمریکا کمی سخت است و برای اولین بار آمریکا وارد یک بده بستان سخت شد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد : اروپایی‌ها به این منطقه نزدیک ترند و منافع امنیتی هم دارند و لذا از برجام حمایت می کنند‌. برجام نشان می‌دهد که آیا اروپا می خواهد یک نقش مثمر ثمر ایفا کند یا خیر ؟

وی درباره توان موشکی ایران اظهار داشت : ما در بحث هسته ای تصمیم گرفتیم که یک موضوع را حل کنیم و درباره سایر موضوعات وارد بحث نشویم. در بحث هسته ای آمریکا منزوی شده و سه کشور وابسته تنها از راهبرد جدید آمریکا و سخنرانی حمایت کنند. سخنرانی ترامپ شاید سخنرانی نتانیاهو بود و شاید به همین دلیل از سخنرانی ترامپ حمایت کردند ؛ اگر همپیمانان آمریکا در خلیج فارس به خود بیایند خواهند دید که با چه کسانی همپالگی شده اند.

وزیر خارجه با بیان اینکه در جنگ تحمیلی آمریکا از صدام حمایت تسلیحاتی کرد ؛ گفت : لذا موضوع موشکی در برجام هیچ جایگاهی ندارد. آمریکا اشتباهات زیادی در منطقه ما کردند و قصد ندارند آن را بپذیرند.

وی گفت : ما امنیت و پیشرفتمان را از مردم خودمان می‌گیریم. توان موشکی ما به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین