کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بی‌واسطه با سربازی که وزیر شد

خبرآنلاین , 17 ارديبهشت 1397 ساعت 9:51

پرهام مقصودلو استاد بزرگ شطرنج ایران مهمان کافه‌خبر بود و به سوالات ما پاسخ گفت.



پرهام مقصودلو شطرنج‌باز 17 ساله‌ای که با هزینه شخصی در مسابقات مسترز شارجه شرکت کرد و قهرمان شد، فدراسیون با توجه به بودجه محدود و کمش  پولی ندارد که از او حمایت کند. وقتی جوان‌ترین استادبزرگ در ایران شد و عنوان صدرنشینی آسیا را در رده سنی ۱۶ساله‌ها به خود اختصاص داد همه فکر می‌کردند این پایان درخشش‌هایش است اما نمی‌دانستند که راه او تازه آغاز شده است. پرهام مقصودلو که حالا از او با عنوان فیل ایرانی یاد می‌کنند ستاره جوانی است که بیش از سن وسالش برای خود، خانواده، استان گلستان و ورزش ایران افتخار کسب کرده است. کسی که با قهرمانی در مسابقات مسترز شارجه نگاه ستاره‌های بزرگ این رشته را به خود معطوف کرده است. پسر ۱۷ساله‌ای که تنها و با هزینه شخصی به این مسابقات رفت از آرزویش یعنی قهرمانی جهان به خبرآنلاین گفت.
 
چطور وارد دنیای شطرنج شدی؟
۱۰سالم بود که پدرم حرکت مهره‌های شطرنج را در خانه به من یاد داد و بعد از چندبار بازی کردن خیلی خوشم آمد. همین شد که خانواده‌ام من را به کلاس فرستادند تا به‌طور جدی این رشته را یاد بگیرم. از همان موقع هم شطرنج به‌طور جدی وارد زندگی‌ام شد.
 
قبل این مسابقه هم افتخارات زیادی کسب کردید و تجربه‌های خوبی داشتید؟
بله تجربه‌های زیادی داشتم. ۳مسابقه خوب بین‌المللی و همچنین فینال قهرمانی کشور را پشت سر گذاشتم. در رقابت‌های زیادی هم قهرمان شده بودم اما این مسابقه خیلی متفاوت بود چون ستاره‌هایی که در این مسابقات شرکت کرده بودند و همچنین سطح مسابقات با میدان‌هایی که قبلا تجربه کرده بودم اصلا قابل مقایسه نبود.
 
از یک جا با جهشی بهتر به روند پیروزی‌ها ادامه دادی به نظرت چه چیزی روی آن تاثیر داشت؟
 
جام ستارگان به‌نظر من میدانی بود که چندین امتیاز سطح شطرنج را در ایران بالا برد و به ما یاد داد تا با بهترین‌های دنیا مقابله کنیم و از نظر من واقعا سوپرتورنمنت بود. مسابقه‌ای که در انزلی برگزار می‌شود . در آخرین دور رقابت‌های این مسابقه شطرنج‌بازانی که دارای رتبه بالای۲۶۰۰ بودند و بالاترین درجات جهانی را داشتند شرکت کردند و همین موضوع روی عملکرد من تاثیر داشت و توانستم مقابل استاد بزرگ‌های جهان هم امتیاز بگیرم و خودباوری‌ام خیلی بالا رفت. از نظر من از همان جا درخشش بازیکنان ایرانی آغاز شد.
 
چه چیزی باعث شد تا در شارجه چنین نتیجه فوق العاده ای را کسب کنی؟
 
تمرین زیادی کرده بودم تا بتوانم در دو مسابقه دوبی و شارجه خوب بازی کنم. بعد از مسابقه‌های قهرمانی کشور دو هفته ریکاوری کردم و به مسابقه‌های بین‌المللی دوبی رفتم. در دوبی نتیجه در حد خودم کسب شد، نه پایین‌تر و نه بالاتر از حد انتظارم بود. ولی در شارجه توانستم اشکالات خود را برطرف کرده و با ۷ برد و ۲ تساوی و بدون باخت با اقتدار قهرمان شوم. من توانستم سوپراستادهای بزرگی از کشورهای انگلیس، روسیه، چین و هند که قهرمانان وقت آسیا و جهان هستند را شکست دهم.
 
حضورت در این مسابقات حواشی زیادی را به پا کرد. اینکه خودت و با هزینه شخصی به این مسابقات رفتی!
 
هزینه این مسابقه‌ها را خودم پرداختم. البته در مسابقه بین‌المللی دوبی دعوت شده بودم چون ریتینگ لازم را داشتم و قبول کردم که در این مسابقه‌ها حضور پیدا کنم اما در مسابقه‌های مسترز شارجه هزینه‌ها به عهده خودم بود.هزینه‌ی این مسابقه‌ها زیاد است. من قهرمان کشور هستم و شماره یک شطرنج ایرانم. توقع دارم که هزینه مسابقه‌ها و بلیت رفت و برگشت برای ما فراهم باشد تا با آرامش خیال بیشتر بازی کنیم اما خب این شرایط ممکن نیست. چند وقت پیش در مسابقه‌های جام جهانی آذربایجان انتخاب شده بودم همه هزینه‌ها، بلیت و هتل به عهده خودم بود. مسابقه‌های جام جهانی از مهم‌ترین مسابقه‌ها در هر رشته است اما چند سالی است که ما با این مشکل روبه‌رو هستیم و اکثر هزینه‌ها با خودمان است. البته گهگاهی فدراسیون کمک می‌کند اما اکثر هزینه‌ها با خودمان است.
 
یکی از معضلات این سال های شطرنج ایران، نبود مربی خوب برای بازیکنان تیم ملی است. کمی از مشکلاتتان بگویید
 
بزرگ‌ترین مشکل من نداشتن یک مربی خارجی و با رزومه بالاست که متاسفانه در اختیار ما نیست. ما خودمان تمرین می‌کنیم و با استفاده از اینترنت، کتاب و فایل‌های کامپیوتری خود را برای مسابقه‌ها آماده می‌کنیم و خود را می‌سنجیم. مربی بالای سر ما نیست و این سبب می‌شود که روند پیشرفت ما کند شود. اگر مربی مناسبی بود قطعا بهتر می‌توانستیم ظاهر شویم.
 
 
در این تورنمنت بدون شکست قهرمان شدی و یکی از بهترین بازی‌هایت هم مقابل یکی از بهترین‌های جهان و یکی از نویسنده‌های کتاب‌های شطرنج دنیا بود.
مسابقه‌ام مقابل گوین جوینز جزو زیباترین بازی‌های زندگی‌ام تا به امروز بود. اینکه توانستم در تکنیک دفاع سیسیلی که خود او هم در این‌باره کتاب‌های زیادی نوشته است او را ببرم اتفاق بسیار خاص و ویژه‌ای بود که از نظرها دور نماند.
 
در این مدت چقدر از طرف فدراسیون حمایت شدی؟
فدراسیون آن‌قدری که باید حمایت نکرده است و می‌توانست خیلی بهتر از اینها عمل کند. ولی باید بدانیم که دست‌و‌بال فدراسیون هم بسته بود. به‌خاطر مسابقات قهرمانی بانوان که در ایران برگزار شد فدراسیون بدهی زیادی روی دستش باقی ماند و حتی مدتی هم تعلیق شده بودیم. وزارت ورزش هم به‌خاطر همان میزبانی ناقص حمایت زیادی از فدراسیون نمی‌کند. امیدوارم که در آینده بهتر شود و و همان‌طور که قول دادند مربی جدید برای ما بیاورند تا با ما برای مسابقات مختلف آینده و به ویژه المپیاد جهانی شطرنج با ما کار کند.
 
چقدر به وجود حمایت‌های مالی مثل اسپانسرها نیاز داری؟
 
قطعا نیاز هست. من در اکثر مسابقات با هزینه شخصی خودم عازم می‌شوم و درآمدی هم جز جایزه‌هایی که می‌گیرم ندارم. اگر خوب نباشم که البته کم پیش می‌آید دیگر همان درآمد هم نخواهم داشت و فقط برایم ضرر باقی می‌ماند. خدا را شکر بعد از اینکه رنکینگ جهانی ۲۶۰۰ شده کشور میزبان عموما من را دعوت می‌کند و هزینه هتل و تعذیه تامین می‌شود. ولی اگر جایی این‌طور نباشد خیلی برایمان سخت می‌شود.
 
 
 
هدف اصلی پرهام مقصودلو چیست؟
 
یکی از هدف‌های اصلی من این است که بتوانم به قهرمانی مردان آسیا برسم تا راه برای قهرمانی جهان بازتر شود. من همه تلاش خود را می‌کنم تا بتوانم به این هدف دست پیدا کنم. هدف دیگرم این است که بتوانم ریتینگ بالای ۲۷۰۰ را کسب کنم. تاکنون هیچ شطرنج‌بازی به این ریتینگ نرسیده است و می‌خواهم با این کار تاریخ‌سازی کنم. خدارا شکر می‌کنم که سنم پایین است و هنوز اول مسیرم قرار دارم. تلاشم این است که بتوانم قهرمان جهان شوم و برای رسیدن به این عنوان همه کاری می کنم. تمام تلاشم قطعا در جهت رسیدن به این هدف خواهد بود. با تمریناتی که دارم و مربی که قرار است با او کار کنم بر اساس آنچه که فدراسیون گفته است. چون می‌خواهند یک مربی درجه یک برای ما بیاورند تا با رده سنی ما کار کند. تا به الان هیچ مربی وجود نداشت و همین موضوع هم باعث شد روند کاری من کند شود. البته نه اینکه هیچ مربی نباشد سال گذشته چند جلسه آقای ساخاروف پیش از مسابقات المپیاد با ما کار کردند چند جلسه‌ای هم مربی اوکراینی. اما این چند جلسه برای تیم‌ملی واقعا کافی نیست و لازم است که بیشتر شود.
 
 
چه خواسته ای از فدراسیون شطرنج و وزارت ورزش داری؟
خواسته‌های زیادی داریم. به عنوان شطرنج‌بازان مطرح در کشور می‌خواهیم که حقوق ثابت داشته باشیم. همچنین در مسابقه‌هایی که اعزام می‌شویم هزینه‌های آن را بر عهده بگیرند که حتی اگر نتوانستیم در آن مسابقه‌ها جایزه بگیریم، پولی از دست نداده باشیم که این مشکل خیلی از شطرنج‌بازان است. همچنین انتخاب یک مربی بین‌المللی درجه یک لازم است تا شطرنج ایران بتواند به قله‌های رشد خود برسد.


کد مطلب: 167909

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/167909/بی-واسطه-سربازی-وزیر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com