کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درآمد ۷ هزار میلیارد تومانی آزاد شده از حذف یارانه نقدی کجا می‎رود؟

تسنیم , 23 دی 1396 ساعت 13:50

کمیسیون تلفیق می بایست تکلیف ۳ تا ۷ هزار میلیارد تومانی منابع آزاد شده از محل کاهش بودجه یارانه نقدی در سال آینده را مشخص کند.


با توجه به تحقق 97 درصدی درآمدهای پیش بینی شده برای سازمان هدفمندی یارانه ها در دولت روحانی و آیین نامه اجرایی امسال تبصره هدفمندی، درآمد امسال این سازمان حدود 40 تا 44 هزار میلیارد تومان خواهد بود و کمیسیون تلفیق باید تکلیف 3 تا 7 هزار میلیارد تومانی منابع آزاد شده از محل کاهش بودجه یارانه نقدی در سال آینده را مشخص کند.
 
براساس تبصره 14 لایحه بودجه 97 که اخیرا بخش درآمدی آن به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسیده است، قرار است مصارف سازمان هدفمندی یارانه ها در سال آینده با کاهش 11 هزار میلیارد تومانی نسبت به تبصره 14 لایحه بودجه امسال به 37 هزار میلیارد تومان کاهش یابد. یکی از سوالات مهم مطرح شده درباره این موضوع که هم در لایحه بودجه دولت و هم در مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس بدون پاسخ مانده است، سرنوشت بخشی از درآمدهای سازمان هدفمندی یارانه ها است که بخاطر کاهش 10 هزار و 500 میلیارد تومانی یارانه نقدی در لایحه بودجه سال آینده نسبت به قانون بودجه امسال حاصل خواهد شد. با توجه به آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 96 که اوایل دی ماه به تصویب هیئت دولت رسید و ابلاغ گردید و همچنین روند اجرایی آیین نامه اجرایی تبصره هدفمندی در قوانین بودجه سال های 93 تا 95، منابع آزاد شده از محل کاهش قابل توجه بودجه یارانه نقدی، حدود 3 تا 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود.
 
ماجرا از این قرارست که تکلیف منابع اختصاص یافته به سازمان هدفمندی یارانه ها در دولت روحانی از محل درآمدهای ناشی از فروش داخلی حامل های انرژی، در قالب آیین نامه اجرایی تبصره هدفمندی در قوانین بودجه سال های اخیر به صورت شفاف مشخص شده است و این دولت پایبندی زیادی به رعایت این آیین نامه اجرایی داشته است. در واقع، مقایسه درآمد پیش بینی شده سازمان هدفمندی از محل فروش داخلی حامل های انرژی در قالب آیین نامه اجرایی تبصره هدفمندی در قوانین بودجه سال های 93 تا 95 (تبصره 21 قانون بودجه 93، تبصره 20 قانون بودجه 94 و تبصره 14 قانون بودجه 95) با درآمدهای تحقق یافته این سازمان از این محل در این دوره زمانی (جدول 1) نشان می دهد که درصد تحقق این پیش بینی ها، به طور متوسط 97 درصد بوده است.
 
جدول 1-درآمد پیش بینی شده و تحقق یافته سازمان هدفمندی یارانه ها از محل فروش داخلی حامل های انرژی در سال های 92 تا 95 (میلیارد تومان)
 
(1): براساس آیین نامه اجرایی تبصره 14 قانون بودجه 95 (مصوبه هیئت دولت در تاریخ 28 شهریورماه)، سهم سازمان هدفمند سازی یارانه ها از این محل 2200 میلیارد تومان بوده است اما در قالب اصلاحیه این آیین نامه (مصوبه هیئت دولت در تاریخ 18 اسفندماه)، سهم این سازمان از محل فروش برق به 1500 میلیارد تومان کاهش یافت.
 
(2): در آیین نامه های اجرایی تبصره هدفمندی قوانین بودجه سال های 93 تا 95، مبلغی بابت فروش آب تعیین نشده و صرفا به واریز 10 ریال به ازای فروش هر متر مکعب آب بابت سهم هدفمندسازی یارانه ها اشاره شده است.
 
با توجه به روند اجرا شدن آیین نامه اجرایی تبصره هدفمندی در قوانین بودجه سال های 93 تا 95 به جرات می توان پیش بینی کرد که آیین نامه اجرایی تبصره این موضوع در قانون بودجه امسال (تبصره 14) هم تا حدود زیادی تحقق پیدا خواهد کرد. براساس این آیین نامه اجرایی که اوایل دی ماه به تصویب هیئت دولت رسید و ابلاغ گردید، درآمد پیش بینی شده برای سازمان هدفمندی یارانه ها از محل فروش داخلی حامل های انرژی در سال جاری، 44 هزار و 154 میلیارد تومان است.
 
جدول 2-درآمد پیش بینی شده سازمان هدفمندی یارانه ها از محل فروش داخلی حامل های انرژی در سال 96 (میلیارد تومان)
 
با توجه به آنچه گفته شد، میزان درآمد تحقق یافته سازمان هدفمندی یارانه ها در سال جاری در سه سناریو خوش بینانه (تحقق 100 درصدی)، واقع بینانه (تحقق 97 درصدی) و بدبینانه (تحقق 90 درصدی)، به ترتیب 44 هزار و 154 میلیارد تومان، 42 هزار و 829 میلیارد تومان و نهایتا 39 هزار و 738 میلیارد تومان تخمین زده می شود. بنابراین با توجه به اینکه مصارف سازمان هدفمندی یارانه ها در سال آینده به 37 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است، انتظار می رود کمیسیون تلفیق مجلس تکلیف حدود 3 تا 7 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد شده از محل کاهش شدید بودجه یارانه نقدی در سال آینده را مشخص کند. البته بهترین راه حل این کمیسیون برای برطرف شدن تمامی سوالات و ابهامات مطرح درباره منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها، اجرای بند «ب» ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر شفاف سازی منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها در جریان بررسی تبصره 14 لایحه بودجه 97 است.


کد مطلب: 159917

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/159917/درآمد-۷-هزار-میلیارد-تومانی-آزاد-شده-حذف-یارانه-نقدی-کجا-می-رود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com