کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا یک فیلم نادیده گرفته شد؟

ایسنا , 24 دی 1396 ساعت 9:25

حزب الله :
تینا پاکروان از برخوردی که سال گذشته با فیلم در حال اکران «خانه کاغذی» شده گلایه کرد و نادیده گرفتن آن را به واسطه خطوط قرمزی دانست که فیلم از آنها عبور کرده است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،حامد عنقا مجری و سردبیر برنامه «سینما دو» که این هفته به پرویز پرستویی تقدیم شد، در بخشی از برنامه به گفتگوی تلفنی با تینا پاکروان بازیگر و تهیه‌کننده فیلم «خانه کاغذی» پرداخت.
 
پاکروان در پاسخ به اینکه احساس خستگی می‌کند یا خیر، اظهار کرد: معمولا به واسطه اینکه شرایط خوب یا بد باشد، آدمها خسته میشوند، اما فکر میکنم عشق و علاقهای که نسبت به سینما دارم، مانع این خستگی شده است. وقتی با وجود سختیها و بدبیاری‌هایی که برای فیلم «خانه کاغذی» داشتیم، استقبال مخاطبان را میبینم، خستگی‌هایم در می‌رود.
 
«خانه خلوت» از فیلم‌های ماندگار در ذهنم است
 
وی در این باره که آیا احساس تعلق خاصی نسبت به «خانه خلوت» مهدی صباغ زاده داشته است، عنوان کرد: «خانه خلوت» یکی از فیلمهای مورد علاقه‌ام در تاریخ سینمای ایران است و صحنه‌های مختلفی که از آن دیدم، جزو فیلم‌های ماندگار در ذهنم با بازی عزت الله انتظامی و فیلمبرداری علیرضا زرین دست است.
 
این تهیه کننده ادامه داد: فیلمنامه اولیه «خانه کاغذی» این نبود و فیلمنامه دیگری را دو سال قبل به من دادند که علاقه چندانی به آن نداشتم. آن اثر به نوعی ادامه «خانه خلوت» بود، اما اتفاقی را که عاطفه‌ای در آن جریان داشته و تأثیرگذار باشد، در آن نمی‌دیدم. سرانجام خسرو نقیبی این فیلمنامه را بازنویسی کرد و بعد از این ارتباط خیلی خوبی با آن برقرار کردم.
 
پاکروان در خصوص بازنویسی فیلمنامه توسط یک روزنامه نگار توضیح داد: قطعا آقای نقیبی به دلیل روزنامه نگار بودن، انتخاب شد، اما این مربوط به نظر و سلیقه من نبود و پیش از آن آقای صباغ زاده او را انتخاب کرده بود. من زمانی به گروه پیوستم که فیلمنامه بازنویسی شده خسرو نقیبی را خواندم.
 
این بازیگر در رابطه با اینکه قرار بوده اولین نمایش فیلم، سال گذشته در جشنواره باشد و پذیرفته نشده، گفت: معمولا فیلمهایی که با محوریت فروش ساخته نمیشوند، نگاه هنری و اجتماعی دارند و انتخاب عوامل و بازیگرانش به گونهای است که اثر را در جایگاه هنری ویژه ای قرار دهد، نگاه جشنوارهای دارند.
 
«خانه کاغذی» به طور کلی در جشنواره فجر سال گذشته بایکوت شد
 
وی افزود: ما هم از این قضیه دور نبودیم و اساسا چیزی جذاب‌تر از جشنواره فیلم در جمع سینماگران سراغ نداریم. متأسفانه این فیلم به رغم فیلمنامه خوب و بازی درخشان پرویز پرستویی، گریم خوب ایمان امیدواری و فیلمبرداری عالی علیرضا زرین دست به طور کلی بایکوت شد. برای دیگران سوال برانگیز بود که اثری به طور کلی در جشنواره دیده نشود.
 
تهیه کننده «خانه کاغذی» تصریح کرد: اما این موضوع برای من قابل درک بود، چون فیلم خط سیاسی دارد. شما در برخی فیلمها از مرزهایی عبور می‌کنید که جزو خطوط قرمز است و به دلیل اینکه نباید جشنواره جنجالی شود، کنار گذاشته می شود.
 
می خواهم «لس آنجلس- تهران» را نوروز اکران کنم
 
وی در خصوص فیلم جدید خود «لس آنجلس- تهران» توضیح داد: در حال آماده سازی این اثر هستیم و به زودی برای گرفتن پروانه نمایش آماده میشود. جلوه‌های ویژه کار بسیار طولانی و سخت است و تلاش می‌کنم برای نوروز اکران شود.
 
پاکروان در پایان گفت: ترجیح دادم فیلم را به جشنواره ندهم و به همین دلیل اصلا فرم پر نکردم. بازی فیلم آقای پرستویی در این اثر درخشان است و ایشان در چند نقش بازی کردند که هر کدام ابعاد ویژه‌ای دارد.
 
در این برنامه همچنین آیتمی شامل گفتگو با ستاره اسکندری پخش شد که وی در آن درباره فیلم در حال اکران «خانه کاغذی» گفت: این فیلم زندگی یک روزنامه نگار را به تصویر میکشد و نشان می‌دهد در یک جامعه سیاست زده برای یک روزنامه نگار که جدا از منفعت طلبی بر اساس اعتقادات خود مینویسد، چقدر تاب و توان می‌ماند.
 
وی افزود: هر چیزی که مستقیم نباشد، دوست دارم و فیلمنامه این کار متفاوت بود و بُعد به این معنا داشت که تنها ارتباط یک زن و مرد را نشان نمیداد، بلکه جایگاه و مسئولیت اجتماعی آن ها را هم نشان می داد؛  به نحوی که در قالب یک اتفاق عاشقانه، یک اتفاق اجتماعی رقم می خورد.
 
بازیگر «دندون طلا» با بیان اینکه معمولا در فیلمها شخصیت‌ها بر اساس جایگاه اجتماعی بیرون رصد می شوند یا روابط دختر و پدر و... را به صورت مستقیم نشان می دهند، یادآور شد: اما این فیلمنامه برای من بُعد داشت. در آن یک احساس درونی منجر به یک حرکت بیرونی می‌شد و نوعی دلتنگی نسبت به گذشته از دست رفته در آن بود که در زمان خود باعث حرکت و پویایی بوده اما حالا شرایط اینطور نیست.
 
اسکندری تصریح کرد: شاید به این دلیل است که حالا فیلمنامهنویسها قهرمان داستانهای خود را در موقعیتی قرار میدهند که به عشق سابق خود بازگردند. اصولا گرفتار شدن یک نویسنده در چارچوب خانه ذهنم را مشغول میکند، چون خیلی برایم نمادین است و عمق دارد.
 
این بازیگر همچنین درباره جشنواره فیلم فجر نیز گفت: جشنوارههای فجر قدیم بهتر بود، چون در آن سال میتوانست به فروش فیلمها کمک کند و نوعی اتفاق کیفی به لحاظ داوری و انتخاب محسوب میشد. اما حالا و حداقل در چندسال اخیر اتفاقات عجیبی در جشنواره‌ها افتاده است و خیلی بیشتر از کارشناسی به سلیقه نزدیک شده‌ایم!
 
ستاره اسکندری در پایان گفت: خیلی از فیلم‌ها به لحاظ فروش در جایگاه بالایی قرار دارند ولی کیفیت خوبی ندارند. رسالتی که برای سینما قائلم، هیچ ربطی به فروش ندارد و فروش دلیل کیفیت نیست.


کد مطلب: 159953

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/159953/چرا-یک-فیلم-نادیده-گرفته

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com