کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگو با یکی ازفعالان حوزه فرهنگ وهنر کرج عنوان شد:

جای سازمان های مردم نهاد هنری در البرز خالی است

پایگاه خبری رویداد البرز , 4 مرداد 1396 ساعت 12:54

حزب الله:حوزه فرهنگ وهنر به واسطه گستردگی و اثربخشی خاص خود در کالبد جامعه از اهمیت بی شماری برخوردار است.به تعریفی دیگر کارشناسان ، رونق هنر و فعالیت های فرهنگی را یکی از نشانه های اصلی پویایی و سرزندگی جامعه می دانند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله، در این میان هر اندازه مراکز هنری وفرهنگی شکل بگیرد می تواند کارکردهای مثبت خود را در شکل گیری یک جامعه سالم تر ایفا کند وفضایی فراهم کند تا استعدادهای مختلف زمینه بروز وظهور پیدا کنند.

در البرز نیز به عنوان استانی نوپا و تازه تاسیس مقوله هنر همواهر به عنوان یکی از مطالبات جدی جامعه مطرح بوده و فعالان این حوزه مصرانه پیگیر توسعه زیرساخت های فرهنگی و جبران عقب ماندگی های این الیم هستند.

حسین اسماعیلی از جمله کسانی است که در جهت توسعه فرهنگ وهنر کرج و به عبارتی بهتر البرز سالها ممارست وتلاش کرده  به سهم خود ادای دینی به حوزه فرهنگی البرز و مردمانش کرده باشد.

با وی در خصوص فضای کنونی فرهنگ وهنر البرزو بیم و امیدهای مرتبط با آن گفتگویی کرده ایم که در ادامه می خوانید:

 

در ابتدا علاقه مندیم بدانیم فعالیت خانه هنر کرج از چه زمانی آغاز شد وبا چه رویکردی شکل گرفت؟

خانه هنراز سال ۱۳۷۰ به عنوان اولین آموزشگاه تجسمی کرج فعالیت خود را آغاز کرد واولین نشست های نقد و تحلیل آثار هنرجویان جوان و اولین نگارخانه تجسمی کرج با نام سرو ، شروع گالری گردی ها ،بحث آموزش کنکور و ورود به فضای آکادمیک دانشگاه های هنربا محوریت این مرکز از همان سال های آغازین دردستور کار این موسسه قرار گرفت.

خروجی خانه هنر واثر گذاری آن بر فضای هنر و علاقمندان به آن تا چه میزان بوده است ؟

بسیاری از هنرجویان ما اکنون به عنوان مدرسان دانشگاه مشغول به فعالیت می باشند و بعضا موفقیت های جهانی را نیز کسب کرده اند.به نظرم این مرکز توانسته در این سالها به عنوان یک پایگاه قابل اتکا برای علاقمندان به هنر خود را مطرح کند و خروجی آن در نزدیک به ۳ دهه فعالیت موید این موضوع است.

انگیزه وتلاش هنرجویان استان البرز نسبت به سالهای گذشته را چطور ارزیابی می کنید ؟

امروزه با وجود رسانه های اجتماعی فرصت های بیشتری برای هنرجویان فراهم می شود و ما در سطح استان روند رو به رشدی را داشته ایم . انگیزه ها سیر صعودی داشته اند و حضور در حراج های هنری داخلی و بین المللی تلاش و انگیزه هنرجویان را بالا برده است .

برای ارتقا سطح فرهنگ و هنر استان البرز از حمایت کدام سازمانها می توانیم بهره ببریم ؟

متولیان فرهنگی مانند استانداری ، شهرداری ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاونت های فرهنگی و اجتماعی ارگان های مختلف نقشی محوری دارند و باید به شکل جدی مقوله فرهنگ و توسعه همه جانبه آن را در دستور کار قرار دهند.

این سازمانها بودجه ای را برای این منظور در البرز در نظر گرفته اند؟

برای سازمانها ردیف بودجه تعریف می شود و برخی از آنها سرانه فرهنگی دارند اما متاسفانه با نگاهی به کیفیت حمایت از فعالیت های هنری استان این سوال پیش می آیدکه این بودجه ها کجا خرج می شوند .

با توجه به این که شما ازهیئت موسسان انجمن نقاشان البرز بوده اید و این انجمن  فعالیت های چشمگیر بسیاری داشته در زمینه های مختلف کارگاهی، نمایشگاه ها و نشست ها از حمایت مالی سازمانی برخوردار بوده اید؟

متاسفانه علیرغم تلاش های صورت گرفته و با توجه به تعریف اعتبار برای بخش های مختلف فرهنگی اما کوچکترین حمایت مالی دریافت نکرده ایم واین انجمن به صورت خود جوش به فعالیت های خود ادامه می دهد.

یکی از مشکلات ما در سال های اخیرنبود اتاق فکر فرهنگی و هنری در استان البرز بوده که خوشبختانه اخیرا با تلاش مسئولان امر شاهد شکل گیری آن بوده ایم . به شخصه معتقدم متولیان فرهنگی مانند چرخ دنده هایی هستند که می چرخند اما با هم درگیر نیستند تا در نهایت منجر به بروز اتفاقات هنری مطرح بشودو باتاسیس اتاق فکر فرهنگی و هنری و دعوت از اساتید هنر،هنرجویان ومدیران سازمانها می توانیم با برنامه ریزی بهتر به رشد این مقوله در مسیر درست کمک شایانی کنیم.

هنرمندان کرجی تا چه میزان شناخته شده هستند ؟

یکی دیگر از مشکلات ما نبود بانک اطلاعاتی درست از هنرمندان البرزی است . باید سایتی راه اندازی بشود و هنرمندان با نمونه آثارشان ثبت شوند تا یک ساماندهی درست به هنرمندان این استان داده شود .

کارکرد و خروجی گالری های هنری را در سطح استان چگونه ارزیابی می کنید ؟

ما نزدیک به ۱۴ گالری در استان داریم اما به دلیل فعالیتهای کم ، عدم حمایت ،عدم خرید وفروش آثار خروجی مناسبی ندارند و به همین دلیل معمولا گالری ها به سمت آموزش می روند .

راهکاری برای رونق خرید و فروش آثار هنری در البرز دارید ؟

به نظر من در ابتدا باید زیرساخت های لازم جهت اسکان مدعوین را فراهم کرد و سپس مجموعه داران را شناسایی کرد و به بهانه جشنواره ها آنها را به استان دعوت کرد .

این جشنواره ها هم فرصت لازم را به هنرمندان به منظور معرفی خود  و آثارشان  می دهد و هم رونق تجاری هنر را نیز فراهم می کند .

تا کنون فعالیت های مهم کشوری در این استان برگزار شده ؟

بله به همت وزارت ارشاد ما جشنواره رضوی و جشنواره هنرهای تجسمی فجر را توانستیم در البرز برگزار کنیم . این شروع آهسته  آغاز شده وامیدواریم که بتوانیم شتاب بیشتری به آن بدهیم تارونق هنر و فرهنگ را در استان شاهد باشیم .

به نظر شما این حرکت ها مهاجرت هنرمندان البرزی به تهران را کاهش خواهد داد ؟

بله ، با برنامه ریزی صحیح می توانیم تمرکزگرایی هنرمندان به تهران را کاهش داده و فعالیت های حرفه ای آنها را در این استان حمایت کنیم .

وصحبت پایانی شما؟

به نظر من نقش سازمانهای مردم نهاد هنری در توسعه موزون فرهنگ وهنربسیارموثر است . ما در البرز سمن هنری نداریم و بیشتر سمن ها نقش اجتماعی و بهزیستی دارند با تاسیس این سمن ها و کمک سازمانها می توانیم البرز را پایگاهی برای داد و ستد هنری کنیم و نگاه ها را به این استان بیش از گذشته جلب کنیم.


کد مطلب: 146524

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/146524/جای-سازمان-های-مردم-نهاد-هنری-البرز-خالی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com