کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شورای پنجم در مسیرِ تکامل

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج , 19 مهر 1397 ساعت 11:16

حزب الله :
عضو شورای اسلامی شهر کرج شورای پنجم را متمایز از دوره های گذشته دانست و گفت: شورای پنجم در مسیر تکامل قرار دارد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،این بخشی از صحبت های محمد نبیونی اولین رییس پنجمبن دوره شورای اسلامی شهر کرج است، عضوی که در مدت زمان مدیریت خود فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد؛ "حقیقتا اعضای شورای پنجم نسبت به سال اول با تجربه تر شده و به این نکته نیز واقف شده اند که با وجود مبسوط الید بودن، برای تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها نیازمند همراهی و هماهنگی سایر دستگاه ها هستند."
 
به اعتقاد نبیونی تجربه ای که شورای پنجم در یک سال گذشته به دست آورده مسیر وحدت و همدلی را بیش از پیش هموار کرده و رفع عقب ماندگی های شهر را سرعت می بخشد. 
 
 
هم تجربه شورا افزایش یافته و هم شناخت اعضا
نبیونی گفت: اغلب اعضای شورای پنجم تا کنون تجربه حضور در شورا را نداشتند که همین موضوع باعث شد شورای پنجم در سال اول فعالیت خود به واسطه کم تجربگی توفیق چندانی نداشته باشد.
 
وی افزود: پیش بینی می شد اعضای شورا با تصمیمات خود بتوانند باری از روی دوش مردم بردارند و از آن مهمتر بستر حل مشکلات شهر را فراهم کنند ولی اوضاع تاکنون آن طور که باید پیش نرفته است. 
 
عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به عمر 22 ساله شورا اضافه کرد: شوراها از زمان تصویب قانون تاکنون تجربیات اثرگذاری را پشت سرگذاشته اند ولی واقعیت این است برای رسیدن به نقطه مطلوب هنوز راه زیادی دارند و باید مسیر تکامل را به درستی طی کنند.
 
 
در انتخاب شهردار جزو اولین ها بودیم
این عضو شورا گفت: در استان و در بین کلانشهرها جزو اولین شوراهای اسلامی شهرها بودیم که با انتخاب شهردار کار خود  را آغاز کردیم.
 
نبیونی ادامه داد: نامزدهای لیست امید با شعارهایی در حوزه سلامت، پاکدستی، شفافیت، تخصص، تعهد و تجربه  وارد شورا شده و هر یک از آن ها تا کنون تلاش کرده اند بخشی از این شعارها را محقق سازند. 
 
وی با اشاره به یکی از مهترین وظیفه شورا یادآور شد: شورای پنجم در یکی از مهمترین وظایف خود که انتخاب شهردار است موفق عمل نکرده که این موضوع جای بررسی بیشتری دارد. 
 
رییس سابق شورای شهر کرج اظهار کرد: بی شک ضعف شورا در انتخاب شهردار در طول یکسال گذشته به ضرر شهر و مردم تمام شده که باید با کار و تلاش بیشتر این عقب ماندگی را جبران کرد. 
 
 
تصور می شد در انتخاب شهردار "مبسوط الید" هستیم
عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرج افزود: ما فکر می کردیم در انتخاب شهردار مبسوط الید (دارای توانایی و اختیار در انجام کار) هستیم اما طی جلساتی که اخیرا در شورا تشکیل شد متوجه شدیم و البته پذیرفتیم که در فرآیند تصمیم گیری تنها نیستیم و نقش عوامل دیگر را هم باید بپذیریم.
 
نبیونی با بیان این که تعلل بیشتر در انتخاب شهردار نتیجه ای جز کم رنگ شدن اعتماد مردم به مجموعه مدیریت شهری نخواهد داشت یادآور شد: در شرایط فعلی جایی برای آزمون و خطا نمانده و باید درست انتخاب کنیم.
 
 
نقاط قوت شورا در سال اول کم نبود
این عضو شورا در بخش دیگری از صحبت های خود به نقاط قوت شورا در سال اول اشاره کرد و اذعان داشت: بررسی کارشناسانه لوایح از مهمترین نقاط قوت شورای پنجم به شمار می رود چرا که تک تک اعضا در کمیسیون ها و صحن شورا آرای خود را بر مبنای کار کارشناسی و بررسی های دقیق دادند.
 
نبیونی یکی دیگر از کارهای موثر در سال اول شورای پنجم را بررسی دقیق متمم بودجه سال 96 و 97 عنوان کرد.
 
وی در ادامه به نگرانی های اعضای شورای پنجم در جذب درآمدها اشاره کرد و افزود: در کمیسیون تلفیق در حوزه جذب درآمدهای عمرانی سال های 92 تا 95 رشد قابل قبولی را شاهد بوده ایم ولی در سال 96 با کاهش بالای 30 درصدی در جذب بودجه عمرانی مواجه بوده و نگران آن هستیم این کاهش در سال 97 باز هم ادامه داشته باشد.
 
این عضو همچنین از نظارت شورا بر عملکرد شهرداری نیز یاد کرد و گفت: در بحث های نظارتی شاید می توانستیم بهتر عمل کنیم ولی باز هم عملکردها در این حوزه قابل قبول است.
 
نبیونی اذعان داشت: البته نمی توان این حقیقت را نادیده گرفت که فضای عمومی شهر مطالباتی داشته که در برآورده کردن آن موفق نبودیم.
 
 
اختلاف نظرها ضروری و طبیعی است
عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر کرج، در بخش دیگری به اختلاف نظرها در انتخاب شهردار پرداخت، وی در این خصوص گفت: اختلاف نظرها در انتخاب شهردار آنقدر جدی بود که کار را در برخی حوزه ها به تعویق انداخت اما به اعتقاد من این اختلاف نظرها در شورا امری ضروری است.
 
وی با اشاره به اینکه وقتی اختلاف ها از شکل عادی خارج شود نگران کننده می شود، ادامه داد: اعضای شورا با تحصیلات متفاوت و تخصص های گوناگون در شورا حضور پیدا کردند و این کاملا طبیعی است اگر در برخی مسایل با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، اما این اختلاف نظرها نشانه اختلافات شخصی میان اعضا نیست.
 
این عضو شورا اضافه کرد: اختلافات در نهاد آفرینش امری طبیعی است و تغییر و تحول نیز مقدمه تکامل است، اختلافات اگر خروجی مناسبی داشته باشد نگران کننده نیست.
 
وی ضمن ابراز امیدواری برای همراهی دستگاه های مربوطه در انتخاب شهردار، گفت: این تعامل انتخاب درست شهردار، اجرای درست و به موقع مصوبات و رضایت مردم را در پی دارد. 
 
عضو شورای شهر کرج اظهار کرد: در صورت انتخاب شهردار باید سرعتِ خدمت رسانی را افزایش داده تا بتوانیم کاستی های سال قبل را جبران کنیم.
 
وی افزود: شورای پنجم در تکمیل پروژه های نیمه تمام می توانست بهتر عمل کند و با شجاعت باید گفت کار موثری در این زمینه انجام ندادیم چون بیش از نیمی از یک سال را درگیر انتخاب شهردار بودیم.
 
وی به اداره شهرداری توسط سرپرستی نیز اشاره کرد و ادامه داد: واقعیت این است مدیریت شهر با سرپرست به دلیل محدود بودن اختیارات کار دشواری است و ما در این مدت با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کردیم.
 
نبیونی به ادامه مسیر شورای پنجم نیز پرداخت و  تاکید کرد: تجارب یک سال گذشته شرایط را بهتر کرده و جای امیدواری است که با گذشت یک سال و به دست آوردن تجارب گران بها، شاهد مثبت تر شدن رویکردها در سال دوم شورای پنجم باشیم.
 
 
کار شورا نظارت بر عملکردها است
نبیونی قسمتی از گفت و گوی خود را به طرحِ موضوع انتخاب شهردار توسط صندوق های رای اختصاص داد و گفت: کار شورا نظارت بر عملکرد شهردار و شهرداری است.
 
این عضو شورا ادامه داد: این موضوع در اجلاس کلانشهرها نیز مطرح شده و با توجه به اینکه قانون شوراها در حال بازنگری است امیدواریم این موضوع در قانون شوراها گنجانده شود.
 
وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از مشکلات و آسیب هایی که شوراهای سراسر کشور در انتخاب شهردار تجربه می کنند حل خواهد شد. 
 
 
کرج باید مهندسی فرهنگی شوند
به گفته نبیونی کلانشهر کرج به دلیل عدم فرهنگسراهای جامع در حوزه های فرهنگی دچار ضعف است و باید با مهندسی فرهنگی، مناطق را به سمت توسعه رفتار شهروندی سوق دهیم.
 
وی با تاکید بر اینکه بافت فرهنگی مناطق باید تغییر کند، اظهار داشت: این اتفاق در مناطق میانی و متوسط شهر تهران افتاد و شاهد نتایج خوبی در خصوص توسعه فرهنگ شهرنشینی در این محدوده ها بودیم.
 
نبیونی اضافه کرد: در مناطق محروم کرج نیز باید برای توسعه فرهنگی اقدامات اثرگذارتری و البته پر تعدادتری انجام دهیم.
 
 
 قوانین را اجرا کردم
محمد نبیونی به دوران ریاست خود در سال اول شورا نیز اشاره کرد و گفت: تلاش من اداره جلسات با استفاده از قوانین و مقررارت بود. 
 
وی افزود: در آن دوران انتخاب شهردار و حواشی آن دغدغه بزرگی بود که تلاش شد بهترین انتخاب ها انجام گیرد. 
 
نبیونی در پایان به تمجید از عملکرد پرسنل شهرداری پرداخت و یادآور شد: در زمان ریاست شورا در برخوردهایی که داشتم متوجه شدم که کارکنان و بدنه مدیریت شهری آدم هایی شریف و زحمتکش تشکیل شده که اگر ایرادی هم وجود دارد به ما مدیران بر می گردد. اعتقاد دارم مدیریت شهری باید قدردان مجموعه خود باشد و آن طور که شایسته است از آن ها حمایت کند.


کد مطلب: 180291

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/180291/شورای-پنجم-مسیر-تکامل

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com