کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گام دوم برای «خانه نیما یوشیج»؛ حالا باید ثبت ملی شود

فارس , 24 فروردين 1398 ساعت 12:42

حزب الله:
هفته گذشته پس از چند سال فراز و نشیب شهرداری تهران خانه نیما یوشیج را به ارزش 135 میلیارد ریال خرید، اما حالا باید گام مهم را برداشت و آن ثبت ملی مجدد این ملک است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،خانه نیما یوشیج در سال ۱۳۸۰، همزمان با سالروز درگذشت شاعر شعر نو در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد اما آبان ماه سال۹۶ با شکایت مالک خانه نیما یوشیج از ثبت ملی خارج شد. اتفاقی که واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشت.
 
بر اساس این گزارش، مدام سال گذشته گزارش‌های میدانی و تصاویر حاکی از وضعیت نامطلوب این خانه پرخاطره بود، خانه‌ای که محل انباشت زباله و حتی مامنی برای معتادان شده بود.(گزارش خبرنگار فارس را اینجا و اینجا و اینجا و اینجا بخوانید)
 
خروج این ملک از فهرست آثار ملی ایران همه چیز را به روزگار سپرده بود تا در میانه شکایات و پیگیری‌های قضایی این خانه کم کم، ساز تخریب بزند.(تصاویر این خانه را اینجا  ببینید)
 
رسانه‌ها در سالی که گذشت مدام از میراث فرهنگی و وکلا و وراث و حتی ساکنان محله دزاشیب پیگیر اخبار و شرایط حاضر بودند تا بلکه رسانه‌ای شدن این مسئله مسئولان مربوط را وادار کند تا گام و قدمی برداشته و خانه از سوی شهرداری خردیاری شود؛ این اتفاق مهم هفته گذشته رخ داد و پس از ۱۹ سال جلسات متعدد با مالکان، قرارداد خرید خانه نیما یوشیج به مبلغ ۱۳۵ میلیارد ریال از سوی شهرداری به امضا رسید.
 
حالا اما زمان برداشتن گام دوم و مهم یعنی ثبت مجدد آن و ورد به فهرست میراث ملی است، اینکه آیا این خانه مجددا می‌تواند وارد فهرست شود مهم است چراکه خانه نیما یوشیج دارای ارزش تاریخی و فرهنگی بوده و می‌بایست در فهرست میراث ملی بماند.
 
منع قانونی برای ثبت ملی مجدد بناهای‌ خارج شده از ثبت وجود ندارد و پرونده ثبت مجدد خانه نیما یوشیج در تهران با واجد ارزش شناخته شدن باید به جریان بیفتد.


کد مطلب: 194197

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/194197/گام-دوم-خانه-نیما-یوشیج-حالا-باید-ثبت-ملی-شود

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com