کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نامگذاری خیابانی در تهران به نام عبید

پیکر زرویی‌نصرآباد در خانه ابدی آرام گرفت

تسنیم , 12 آذر 1397 ساعت 12:57

حزب الله :
پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد طنزپرداز کشورمان امروز با حضور جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری تشییع شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مراسم تشییع پیکر مرحوم ابوالفضل زرویی نصرآباد صبح روز دوشنبه 12 آذر با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری چون ناصر فیض، سعید بیابانکی، شهرام شکیبا، علی داوودی، محمود حبیبی، سید مهدی شجاعی،  علی انسانی شاعر اهل بیت، رضا رفیع، محمد مهدی سیار، صابر قدیمی، مرتضی امیری اسفندقه، علیرضا قزوه، صابر قدیمی، بهروز یاسمی، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری آغاز شد.
 
شهرام شکیبا شاعر و مجری تلویزیون در خصوص ابوالفضل زرویی نصر آباد گفت: یادم می‌آید نزدیک ۱۶، ۱۷ سال پیش برای  اولین بار که گمان می‌کردم طرحی ویژه برای طنز داشتم به حوزه هنری رفتم و درباره طرحم با رئیس حوزه هنری صحبت کردم که به من گفت طرحم را به  ابوالفضل زرویی نصر آباد در دفتر طنز بدهم. 
 
وی با بیان اینکه من و ابوالفضل زرویی نصر آباد با هم دو سال تفاوت داشتیم،گفت: او همه مدارج را زودتر طی کرده بود؛ اولین بار وقتی دیدم نظیره‌ای بر ناصر خسرو نوشتند، شگفت زده شدم.
 
شکیبا ادامه داد: قریب سه یا چهار سال من و زرویی نصر آباد در یک اتاق بودیم. اتاقی که یک مدیر و یک کارمند به نام ابوالفضل زرویی نصر آباد داشت؛تا آخرین روز، زرویی نصر آباد از حوزه هنری مهر نبرید و حوزه هنری هم به وی بی مهری نکرد.
 
این شاعر با بیان اینکه اتفاقی که برای جسم زرویی نصر آباد افتاد انگار خود خواسته بود،بیان کرد: قدیم مجالسی مانند مجالس امروز را مجلس تذکر می‌گفتند. اگر هرکدام از ما در این سه سال به عیادت او می رفتیم،؛انقدر تنها نبود.
 
وی باتاکید بر اینکه باید قدر یکدیگر را بدانیم و به این موضوع هم توجه داشته باشیم که پیوند دهنده ما ادبیات است،ادامه داد: او هیچ نگاهی به جهت گیری‌ها نداشت و هر جا اهل ادبیاتی را می‌دید با ذوق و شوق با او برخورد می کرد.
 
 شکیبا در مراسم تشییع پیکر زرویی گفت: خیابانی که منزل «ابوالفضل زرویی» در آن واقع شده  به نام این شاعر و طنزپرداز کشورمان نامگذاری می شود.
 
 سید علی موسوی گرمارودی، پیش از قرائت شعرش برای زرویی نصر آباد گفت: زرویی نصر آباد در نقیضه پردازی تقریباً بی نظیر بود. تفاسیر دوره قبل به کار تذکره المقامات او نمی‌رسد.
 
گرمارودی در این مراسم شعری را برای زرویی نصرآباد خواند که پیش از این برای برادر کوچکترش در سال ۸۶ سروده بود
 
غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه امروز در کنار پیکر مردی ایستاده ایم که در عمر کمتر از ۵۰ ساله‌ خود، به عنوان یک چهره موثر و ماندگار در ادب فارسی تثبیت شده است،گفت: از وقتی دانش آموز راهنمایی بود شعر طنز می‌گفت. یک عمر مردم را خندانده و دل جامعه خود را شاد کرده است.
 
وی با بیان اینکه امروز آن جامعه به اندازه تمام آن خنده‌ها اندوهگین است،بیان کرد:  او تنها کار ذهنی و فکری نمی‌کرد و یک شاعر منزوی از جامعه نبود بلکه یک شأن اجتماعی مهم و موثر داشت.
 
عادل با اشاره به اینکه زرویی نصر آباد هر جا توانسته از طریق کار اجتماعی به ادبیات خدمت کرده است، افزود: شاید تصور بعضی ها این باشد که افرادی که در حوزه شعر جدی تبحر ندارند به شعر طنز روی می آورند؛ این حرف اگر هم درست باشد مصداقش ابوالفضل زرویی نصر آباد نیست.
 
وی عادل ادامه داد:کسی که با شعرش آشنایی داشته باشد تصدیق می کند زرویی نصر آباد با آثار ادب فارسی آشنا بود و وقتی او طنز را انتخاب می کند نشان دهنده این است که طنزپردازی او از سر ناچاری نبوده است.
 
عادل ادامه داد: طنز پردازی در دوران جمهوری اسلامی ایران کار سختی است این سختی نه تنها به دلیل محدودیت های سیاسی بلکه  به دلیل خط قرمزهای اخلاقی هم هست.
 
وی افزود:یکی از دلایل محبوبیت «گل آقا»ذوق امثال زرویی نصر آباد است. به نظر من یک خصوصیت اخلاقی که در زرویی نصر آباد می درخشد اعتقاد دینی وی است. او مسلمان تمام عیار با یک ذهن و فکر درخشان و ذوق سرشار از طنز بود از این رو سخت است که با پیکر چنین ادیب و شاعری وداع  کنیم. 
 ناصر فیض طنزپرداز در این مراسم با عرض تسلیت به همه برای درگذشت ابوالفضل زرویی نصر آباد گفت: همه از جمله خاص و عام زرویی نصر آباد را می شناختند.
 
وی با بیان اینکه واقعا جامعه ادبی کشور داغدار است، گفت: وی محبوب، عزیز و ارجمند بود. گستره محبوبیتش تا حدی بود که خاص و عام  به آثارش توجه می‌کردند و به حق و درستی پاسدار زبان گران سنگ فارسی بود. ادبیات و اخلاق را کنار هم می دید و برای خوشایند این و آن قلم نمی زد اگر کسی از آثارش خوشش می آمد دل و جانش با خردمندی آمیخته بود و  نمونه یک انسان شریف، ادیب و خردمند بود.
 
فیض گفت: از زرویی نصر آباد در مدت همکاری با او جز مهربانی و انتقال دانسته هایش چیزی ندیدم چرا که او اصیل و اصیل زاده بود.
 
وی با تاکید بر اینکه غالب جریانات داخلی و خارجی و حرکت های مختلف را می شناخت،گفت: هرگز از معیارهای اصیل فاصله نگرفت و  تلفیقی از این ها در شعرش متبلور بود.
 
فیض با بیان اینکه اخلاق زرویی نصر آباد از انسانیت و شرافتش نشأت گرفته است،گفت: به دنبال نگرانی هایش برای به بیراهه نرفتن طنز در جامعه امروز اقدام کرد و پیشنهاد داد دفتر طنز حوزه هنری تاسیس شود و از هنرش در جهت اصلاح کژی ها و ناهنجاری های جامعه  استفاده کرد.
حجت الاسلام و المسلمین مقدسی بر پیکر ابوالفضل زرویی نصر آباد نماز خواند و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت.


کد مطلب: 184396

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/184396/پیکر-زرویی-نصرآباد-خانه-ابدی-آرام-گرفت

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com