کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معناي جوانمردي

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج , 18 دی 1396 ساعت 11:31

حزب الله :
امروز 17 دي، نيم قرن از سالمرگ جهان پهلوان غلامرضا تختي مي گذرد. 50 سال پس از مرگش، گويي هنوز جامعه ورزشي ما بيش از هر زماني به او و انديشه او محتاج است. نيم قرن پس از اوچ گرفتنش جامعه دست نياز به سوي مرام و مسلك او دارد تا بار ديگر نوعدوستي، فداكاري، از خودگذشتگي، تواضع، فروتني، جوانمردي، بزرگ منشي و پهلواني را از او طلب كند.


 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، ممكن است امروز كه 50 سال از مرگ او مي گذرد، داستان زندگي اين جهان پهلوان افسانه جلوه كند و نسل حاضر نتواند شنيدن داستان زندگي و ورزشي او را هضم كند، چه اينكه مي بيند گود زورخانه ها از صداي مرشد تهي شده است و مرام و معرفت پهلواني در غبار خودبيني وغرور كاذب به فراموشي رفته و كم فروغ شده است.
 
واقعيت اين است، امروز در سالمرگ جهان پهلوان تختي بيش و پيش از آنكه دلتنگ صداي مرشد زورخانه اي باشيم كه پهلواني را فرياد بزند و مردان مرد را به ميدان فرا بخواند، نيازمند صداي زنگ خطري هستيم كه با هزار درد و افسوس به ما ياد آور شود، فرهنگ جوانمردي رفته رفته در غبار دنيا طلبي و نگاه خود بزرگ بيني ممكن است به اغما رود.
 
بد نيست جمله معروف كشتي گير بزرگ روسي "الكساندر مدويد" را يك بار ديگر مرور كنيم. "نمی دانم چگونه عظمت تختی را بیان کنم، چرا که او درس ‌های بسیاری به ما آموخت و من هنوز هم به ورزشکاران مملکتم می‌گویم که وقتی روی تشک کشتی می‌روید، اول اخلاق را رعایت کنید و اگر توانستید از این ورزش در راستای اخلاق و صداقت و درستی بهره ببرید، چنین ورزشی است که به درد انسان می‌خورد، نه چیز دیگر"
 
غلامرضا تختي بزرگ پهلواني كه آمريكايي ها نيز زبان به اعتراف جوانمردي او گشودند و تنديس او را در بر پيشاني يك مركز و مجوعه ورزشي گذاشتند تا به نسل هاي پس از او و جواناني كه از پي او مي آيند بگويند، اگر نيرنگ و فريب و قهرماني به هر قيمت، هميشه و همه جا پيشتاز و ميدان دار باشد، اما دست آخر آنچه مي ماند چيزي جز جوانمردي نيست.
 
سخن پاياني
 
بي ترديد تختي تنها يك نام نيست كه بگوييم در سال 1309 در محله خاني آباد تهران متولد شد و در سال 1347 با مرگش از ما ميان ما رفت. بلكه تختي يك كليد واژه اي است كه وقتي هر كدام از ما مي شنود، پهلواني، جوانمردي، گذشت، بخشش، مردانگي و خصلت هاي يك انسان خوب در ذهنش نقش مي بندد.
 
تختي مي تواند براي همه ما الگو، اسوه و تيپ فكري و عملي ايده ال باشد. آن زمان كه بپذيريم آنچه از آدمي حتي پس از مرگش باقي مي ماند، ادب و معرفت و گذشت و بخشش و دريك كلام انسانيت است، اگر اين را باور كرديم عطوفت، دوست داشتن، عشق، دگرخواهي و آرامش درون را جايگزين دغدغه، دلواپسي، دل نگراني و خودخواهي خواهيم كرد.
 
سالمرگ جهان پهلوان تختي بر همه ورزشكاران و ايرانيان ورزش دوست و پهلوان منش تسليت باد.


کد مطلب: 159500

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/159500/معناي-جوانمردي

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com