کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صالحی:

برجام نمونه شاخص و مصداق بارزی است از اینکه آمریکایی ها واقعا قابل اطمینان نیستند

الف , 19 فروردين 1397 ساعت 15:58

حزب الله :
رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: فردا از ۸۳ دستاورد هسته‌ای با حضور رئیس جمهور رونمایی می‌شود.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،علی اکبر صالحی در مصاحبه با صدا و سیما این دستاوردها را شامل طرح های مربوط به حوزه های مختلف صنعتی، اکتشاف و استخراج و تحقیقات سانتریفیوژ دانست و افزود: این طرح ها با وجود محدودیت ها به همت متخصصان سازمان انرژی اتمی اجرا شده است. 
وی تعداد طرح ها و دستاوردها را بسیار بیش از این دانست و گفت: طرح ها و دستاوردهای هسته ای طبق شاخص های مصوب برای ارائه در روز فناوری هسته ای انتخاب می شوند و در ابتدا 113 طرح ارائه شده بود که 83 نمونه آن حایز شاخص ها شناخته شد.
صالحی افزود : سازمان انرژی اتمی به طور دائم تحولات عرصه فناوری هسته ای را رصد و تا حد ممکن سعی می کند فاصله میان کشورمان با کشورهای توسعه یافته را کاهش دهد که در این زمینه متخصصان ما خیلی موفق بوده اند.
 
وی گفت : به عنوان نمونه در حوزه استخراج و راه اندازی یکی از واحدهای اکتشاف و تولید کیک زرد، خبر خوبی اعلام خواهیم کرد که برای طرف مقابل حاوی این پیام است که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه به طور جدی فعال است و زیرساخت هایش را به نحو احسن می سازد.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود : در ساخت سانتریفیوژهای مختلف نیز که از آن در حوزه سلامت و صنعت استفاده می شود قبلا چند سانتریفیوژ را ارائه کرده بودیم که اکنون فعال است و امسال سانتریفیوژ بسیار پیشرفته ای را به وزارت نفت تحویل می دهیم که سر چاه های حفاری از آن استفاده می شود و می تواند گل های حفاری را بازسازی کند که فردا رونمایی می شود. 
 
 
صالحی بومی سازی تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر را از دیگر اقدامات سازمان انرژی اتمی دانست و اضافه کرد : چند مورد از این تجهیزات در سال های گذشته به نمایش درآمد و چند نمونه را نیز امسال رونمایی می کنیم. دستاوردهای فناوری هسته ای فردا در نمایشگاهی در جنب سالن اجلاس سران رونمایی و گزارش آن از شبکه های صدا و سیما پخش می شود.
وی ساخت دو نیروگاه جدید اتمی در بوشهر را از طرح های بزرگ سازمان انرژی اتمی برشمرد و گفت : زمانی که می خواستیم نخستین نیروگاه اتمی بوشهر را بسازیم فضای دلخوش کننده بسیاری ایجاد شده بود اما اکنون که دو نیروگاه هسته ای دیگر می سازیم بازتاب چندانی در جامعه پیدا نمی کند در حالی که حرکت بسیار بزرگی است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ساخت بیمارستان هسته ای را از دیگر اقدامات بزرگ این سازمان دانست و ابراز امیدواری کرد عملیات ساخت این بیمارستان در سال 97 تسریع شود.
صالحی پیشرفت در تولید رادیوداروها را از دیگر قدم های بلند این سازمان برشمرد و افزود : گرچه اکنون نیز رادیودارو تولید می کنیم اما شیوه تولید رادیوداروها تا سه، چهار سال آینده به طور کلی دگرگون خواهد شد، به نحوی که یکی از صادرکنندگان عمده این محصولات خواهیم شد، چنانکه اکنون نیز صادر کننده آن هستیم. 
وی اضافه کرد : ایران یکی از پیشرفته ترین تجهیزات تولید رادیودارو را در چارچوب استانداردهای لازم خواهد داشت که این تا سه، چهار سال آینده،​ طرح عظیمی است و از نظر سرمایه گذاری در این زمینه به حدود 60 میلیون یورو نیاز دارد. جزئیات این طرح که اجرای آن آغاز شده است و تا سه، چهار سال آینده محقق خواهد شد بعدا اعلام می شود.
صالحی گفت : طرح هسته ای بسیار پیشرفته ای نیز در کرج داریم که پارسال رونمایی شد. بروید طرح اف دی جی کرج را ببینید تا بدانید جوانان غیور ما با وجود محدودیت ها در فاصله کوتاه زمانی چه کارهای بزرگی انجام داده اند.
گفتنی است مراسم رونمایی از دستاوردهای یاد شده در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد. 
 
غنی سازی 20 درصد در فردو در صورت بازگشت پذیری ؛ فقط در چهار روز
 
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: در صورت نیاز به بازگشت پذیری، فرایند غنی سازی 20 درصدی در سایت فردو را چهار روزه از سر می گیریم.
صالحی با ابراز تاسف از اظهارات برخی از داخلی ها که این اعلام آمادگی را از جانب رئیس سازمان انرژی اتمی عوام فریبی دانسته اند گفت : در گذشته خارجی ها این توانایی ما را باور نمی کردند و اکنون برخی در داخل باور نمی کنند. امیدوارم هیچ وقت به آن مرحله نرسیم اما اگر بخواهیم برسیم برخی داخلی ها که گفتند صالحی مردم را فریب می دهد متوجه می شوند که «ما می توانیم».
وی هشدار داد: بدانید که هر سخنی در این باره می گوییم برای دلخوشی کسی، غلو کردن و شعار دادن نیست بلکه واقعیات را می گوییم زیرا بعداً در معرض امتحان قرار می گیریم. اگر قرار باشد برجام را به هم برنند و جمهوری اسلامی بنا بر تصمیم مقامات ارشدش بخواهد برگشت پذیری کند، ما این کار را به نحو احسن انجام خواهیم داد.
صالحی همچنین در پاسخ به این پرسش که برجام چقدر ثابت کرد که نباید به دشمنان انقلاب به ویژه امریکا اعتماد کرد گفت: برجام، نمونه شاخص و مصداق بارزی است از اینکه امریکایی ها واقعاً قابل اطمینان نیستند و واقعاً این حقیقت را نشان دادند. 
 
وی افزود : برجام توافقی بود که از جانب ما مورد تایید بود و اکنون می بینیم که آنان در بعد تحریم ها چه بدقولی ها و بداخلاقی هایی که نمی کنند و عملاً آن را نقض می کنند؛ گرچه مدعی هستند که نقض نمی کنند اما عملا آن را نقض می کنند و پشت پرده همه اقداماتی را که منفی سازی و سلبی کردن فضای همکاری با ماست می کنند و دیگران را از همکاری با کشورمان می ترسانند؛ این واقعیت است که بعینه ثابت شد که امریکا قابل اعتماد نیست.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیش بینی اش از اقدام ترامپ در تمدید کردن تعلیق تحریم ها یا خروج از برجام، پیش بینی در این باره را بسیار دشوار دانست و تصریح کرد : ترامپ ، تاجر مسلکی بوده که علم تجارت را وارد علم سیاست کرده است و به صورت تجاری با مسائل سیاسی برخورد و سعی می کند برای به کرسی نشاندن تصمیماتش از سیاست ابهام استفاده کند.
صالحی تاکید کرد : برخی معتقدند دولت امریکا در برجام می ماند و برخی پیش بینی می کنند از آن خارج می شود اما به هر حال هر اتفاقی که بیفتد جمهوری اسلامی ایران سناریوهای مختلف را برای هر اتفاقی طراحی کرده است.
 
وی گفت : ما در سازمان انرژی اتمی مانند ارتش هستیم که باید آماده و منتظر دستور فرمانده باشیم ؛ برای برگشت پذیری آمادگی داریم البته دلمان نمی خواهد که هیچ گاه این شرایط ایجاد شود اما اگر بنا بر برگشت پذیری باشد به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی قول می دهم که آمادگی لازم را داریم ، البته سناریوهای مختلف طراحی شده است که بنا به تصمیمات مقامات ارشد کشور ، طبق سناریوی مد نظر عمل می کنیم.


کد مطلب: 165774

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/165774/برجام-نمونه-شاخص-مصداق-بارزی-اینکه-آمریکایی-واقعا-قابل-اطمینان-نیستند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com