کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت شفر را دلال‌ها بالا بردند

مهر , 26 فروردين 1397 ساعت 15:27

پیشکسوت آبی‌پوشان معتقد است این آخرین فصلی خواهد بود که شفر با یک باشگاه بزرگ قرارداد می‌بندد و برای همین همه زورش را می‌زند تا بیشترین رقم را بگیرد.



شفر تمدید می‌کند یا نه؟ شفر با چه رقمی تمدید می‌کند؟ شفر، شفر، شفر و باز هم شفر... این روزها همه صحبت‌ها در استقلال به شفر و قراردادش ختم می شود. مردی که حضورش در استقلال مصادف شد با تحول این تیم و آغاز نتایج خوب. نتایجی که رضایتمندی هواداران را در پی داشت و میزان این رضایتمندی به حدی بالا رفت که حالا اصلی ترین مطالبه آنها از مدیران باشگاه حفظ این مربی برای فصل بعد می باشد.
 
سرمربی آبی پوشان هم با درک این فضا، مطالباتش را از باشگاه استقلال بالا برده و حالا حاضر نیست مثل روزی که به استقلال آمد، شرایط این باشگاه را بپذیرد. حتی او شرایطی را که در بدو ورودش به استقلال پذیرفته بود را هم قبول ندارد و حالا برای تمدید خواهان شرایطی جدید است. حسن روشن در خصوص شفر، تمدید قراردادش و برخی مسائل مربوط به استقلال گفتگو کرد.
 
از هجده سال پیش شفر را می شناسم/او یک مربی درجه «دو»ی خوب بود!
هجده سال پیش من مدیر آکادمی الاهلی امارات بودم و شفر مربی این تیم بود. برای اولین بار آنجا او را شناختم. ده ماه مربی تیم الاهلی بود و بعد از ده ماه به دلیل نتایجی که مورد قبول نبود اخراج شد. مدت همکاری او با الاهلی به یکسال هم نرسید. البته آن زمان شفر ۵۰ ساله بود، نیروی جوانی داشت، حوصله بیشتری داشت و انصافا مربی بدی نبود. حداقل این که یک مربی درجه دوی خوب برای کشورهای حاشیه خلیج فارس بود. اما کشورهای عربی حوصله زیادی ندارند و زود یک مربی را اخراج می کنند.
 
شفر در کشورهای عربی بد عادت شد
همه مربیانی که از اروپا و برزیل و آرژانتین به تیم های عربی می آیند بد عادت می شوند. آنها پول های کلان می گیرند و دیگر نمی توانند با پول های کم کار کنند. شفر هم همینطور است. او سالها در کشورهای عربی کار کرده و به گرفتن پول های کلان عادت کرده. اگر با شرایط مالی مناسب به استقلال آمد دلیلش این بود که یکی دو سال بدون تیم بود و رفته رفته از کورس مربیان منطقه خارج شده بود.
 
اول استقلال شفر را احیا کرد بعد شفر استقلال را
این درست نیست که شفر استقلال را احیا کرد. البته درست است. اما باید این واقعیت را هم بگوییم که این استقلال بود که ابتدا شفر را احیا کرد. اگر استقلال به دنبال شفر نمی‌رفت او تا پایان عمرش دیگر پیشنهاد مربیگری نمی گرفت. اما او با استقلال دوباره سر زبان ها افتاد. البته ما قدر نشناس نیستیم و می‌گوییم که شفر هم در این تیم خوب کار کرد و نتایج خوبی گرفت. اما قبل از آن که استقلال توسط شفر احیا شود، شفر به دست استقلال احیا شد.
 
رییس بانک اماراتی به من زنگ زد
وقتی شفر قراردادش را با استقلال بست، دلارهایش را به یک بانک اماراتی برد تا به حسابش واریز کند. اتفاقا رییس بانک اماراتی با من دوست بود و به من زنگ زد و گفت شفر که با باشگاه شما قرارداد بسته دلارهایش را آورده به حساب بریزد. ما می‌دانیم قرارداد ابتدایی شفر با استقلال چقدر بود و پیشنهاد الانش را هم می‌دانیم. پیشنهاد شفر برای تمدید خیلی دور از انصاف است.
 
بدن‌سازی خوب به شفر کمک کرد
شفر یک آسیب شناسی ابتدایی و سریع در استقلال کرد و دریافت بدن بازیکنان آماده نیست. او با یک برنامه سریع بدن بازیکنان را آماده کرد و بعد از آن شانس آورد و مصدومان ابتدای فصل هم اضافه شدند. با یکی دو نتیجه خوب شخصیت به تیم برگشت و همه چیز روی روال افتاد و رسیدیم به اینجایی که الان هستیم.
 
ادعای شفر مضحک بود
من بعنوان پیشکسوت استقلال متاسفم از این که شفر در نشست خبری می‌گوید اگر من به این تیم نیامده بودم سقوط می کرد و من آمدم تیم را نجات دادم، یکسری از هوادران هم حرف او را تصدیق می کنند. هم برای شفر متاسفم که این ادعا را می کند و هم برای آنهایی که این ادعا را می پذیرند و روی آن مانور می کنند.
 
مگر همین تیم با همان مربیان فصل گذشته همینش شرایط را در هفته‌های ابتدایی نداشت؟ آیا سقوط کرد یا این که آخر فصل نایب قهرمان شد. آقای شفر این تیم با شما یا بدون شما شکل می گرفت و اوج می گرفت. حتی اگر مربی هم بالای سر تیم نمی گذاشتند لااقل هفتم هشتم می شد.
 
شفر به این هیاهوی هواداران دل نبندد
شفر با همه زیرکی که دارد فضای اینجا را خوب نمی شناسد. نمی داند اینجا مردم خوش استقبال و بد بدرقه هستند. خیلی از مربیان قبل از شفر بودند که روی دوش مردم آمدند و با ناسزا رفتند. چه در استقلال چه در پرسپولسی. شفر از مرحوم حجازی و پورحیدری بالاتر نیست. این بزرگان بارها روی دوش مردم به استقلال آمدند و بارها هم از همان هواداران بد و بیراه شنیدند و با دل شکسته از تیم رفتند. شفر از عاقبتش در این تیم بترسد و فکر نکند همیشه شرایط گل و بلبلی است.
 
سال بعد شرایط این‌گونه نیست
این مصاحبه را بعنوان سند از من ثبت کنید. پیشبینی من این است که فصل بعد شرایط استقلال مثل این مقطع نیست. شفر می داند این یکی دو سال آخر کارش است. لااقل در تیم های بزرگ. شفر برای همین به کمک دلالان قیمتش را بالا برده تا آخرین پولی که قرار است از یک تیم بزرگ بگیرد پول بزرگی هم باشد. استقلال ایستگاه آخر شفر است مگر آن که بخواهد مثل یکسری از این «ویچ» ها به کمک دلال ها در فوتبال ایران بچرخد.
 
الان موقعیت کلنجار رفتن با شفر نیست
من هم معتقدم که در این شرایط نباید باشگاه با شفر کلنجار برود و بهرحال باید قرارداد او را تمدید کند. اما اگر باشگاه مدیریت قوی داشته باشد باید شفر مدیریت شود که نه در رقم قراردادش نسبت به باشگاه اجحاف شود نه رقم غیر متعارفی بسته شود. قطعا اگر رقم قرارداد وی خارج از عرف باشد، او کمتر از انتظار نتیجه می گیرد و بیشتر از دست در می رود. هرچقدر رقم قراردادش معقول تر باشد عملکردش هم بهتر خواهد بود.
 
توقع بازیکنان هم مثل شفر بالا می رود
من تردید ندارم توقع بازیکنانی که قراردادشان تمام می‌شد هم امسال بالا می‌رود و مدیریت کردن این بازیکنان در تمدید قرارداد هم مستلزم یک مدیریت قوی است. من از این می‌ترسم مشکی که برای پرسپولیس پیش آمد گریبان استقلال را هم بگیرد و بازیکنان هم به راحتی حاضر به تمدید قرارداد نباشند. بهرحال دلالان فقط دور و بر مربیان پرسه نمی زنند و قطعا در روند رشد قیمت بازیکنان هم بی تاثیر نخواهند بود. هرچقدر پول بیشتری در قرارداد مربیان و بازیکنان رد و بدل شود سود دلالان هم بیشتر می شود و این کاملا طبیعی است.
 
شفر کمیته فنی را قبول ندارد
بعد از آن که شفر را به ایران آوردند یک برگه تهیه کردند و دادند کمیته فنی آن را امضا کند که مثلا شفر را کمیته فنی تایید کرده است. اما الان یقینا شفر این کمیته فنی را قبول ندارد. او به کمک دوستانش صاحب جایگاهی بین هواداران شده که حتی مدیریت باشگاه نیز از مقابله کردن با او واهمه دارد چه رسد به کمیته فنی که شفر اصلا آنها را قبول ندارد.
 
استقلال هیات مدیره درست و حسابی ندارد
اگر یک باشگاه دارای یک هیات مدیره قوی و درست حسابی باشد بسیاری از مشکلات اینچنینی اصلا برایش پیش نمی آید. اما متاسفانه باشگاه ما دارای هیات مدیره درست و حسابی نیست و همه مسئولیت ها یک تنه بر دوش افتخاری است. کار افتخاری هم برای تمدید قرارداد شفر با رقمی معمول بسیار سخت است. به خصوص که هجمه افکار عمومی در فضای مجازی هم موجی برای انعطاف پذیری باشگاه در مواجه با پیشنهادات شفر راه افتاده است.
 
همانطور که گفتم شفر هم به خوبی می‌داند که این می‌تواند آخرین تجربه‌اش در یک تیم بزرگ باشد و شاید آخرین جایی که پول خوب گیرش بیاید. باید به کمک دلالانش این رقم را بالا ببرد. اما اگر مدیریت باشگاه زرنگ و قوی باشد باید با شفر یک قرارداد بیشتر از یکساله اما با شرایط و رقمی معقول ثبت کند.
 


کد مطلب: 166269

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/166269/قیمت-شفر-دلال-ها-بالا-بردند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com