کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرنوشت کرج پس از باران/ تدابیر آبکی شهر را نجات نمی‌دهد

مهر , 22 مهر 1397 ساعت 15:08

حزب الله :
خیابان‌ها و زیرگذرها در محاصره آب، تاکسی‌ها نایاب، خیابان‌ها شبیه استخر و مردم غرق در گرفتاری این سرنوشت کرج پس از باران است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، بیستم مهرماه جاری یعنی دو روز گذشته مدیریت بحران استان در پی صدور اخطاریه هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به البرز اعلام کرد طبق پیش‌بینی‌ها احتمال وقوع سیل و آب‌گرفتگی معابر شهری وجود دارد.
 
مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود احتمال بارش برف در ارتفاعات استان نیز دور از انتظار نیست.
 
وی بر لزوم آمادگی اعضای شورای هماهنگی بحران در شهرستان‌ها و همچنین شهرداری‌ها تأکید کرده بود.
 
در ادامه باید به این نکته پرداخت که عدم مدیریت آب‌های سطحی در کرج همواره با بی‌تفاوتی مسئولان مدیریت شهری همراه بوده است به‌طوری‌که طی سال‌های اخیر بارش برف و باران در کرج به آب‌گرفتگی معابر و قفل شدن شهر ختم شده و متولیان امر را غافلگیر کرده است.
 
متأسفانه باید گفت؛ طرحی که در سایه‌اش آب‌های سطحی ساماندهی شود یا هنوز ارائه نشده یا ارائه‌شده و اجرا نمی‌شود. البته همگان می‌دانند بالا آمدن آب در زیرگذرهای شهر که به‌تازگی سرپرست شهرداری کرج اذعان کرده دارای ایرادات فنی از سوی پیمانکار هستند را نمی‌توان با مسئله غافلگیری رفع‌ورجوع کرد.
 
مطالعات لازم بر روی مسیرهای تعریف‌شده عبور آب‌های سطحی توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج انجام می‌شود
از آنجاییکه معضل غیراستاندارد بودن برخی معابر و خیابان‌ها از سوی مدیریت شهری و شهرداری کرج با چاشنی کم‌توجهی همراه است با معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفتگویی ترتیب داده ایم تا در خصوص تدابیر شهرداری برای روزهای بارانی سال بیشتر بگوید.
 
حسن مدیرروستا در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز فصل سرما، بارش باران و برف که منجر به آب‌گرفتگی معابر در کلان‌شهر کرج می‌شود، گفت: نقش معاونت خدمات شهری شهرداری کرج به‌عنوان بهره‌بردار تأسیسات، ابنیه، کانال‌ها و شبکه‌های انتقال آب انجام اقدامات لازم برای رفع مشکلات است.
 
معاون خدمات شهری شهرداری کرج با تأکید بر اینکه مطالعات لازم بر روی مسیرهای تعریف‌شده عبور آب‌های سطحی توسط حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج انجام می‌شود، گفت: بر اساس این مطالعات، اقدامات اجرایی در راستای ایجاد و کنترل شبکه کانال‌ها به‌منظور هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی و آب‌های ناشی از بارندگی‌ها ایجادشده است.
 
وجود چاه‌های جذبی برای مقابله با آب‌گرفتگی
 
وی ایجاد چاه‌های جذبی را جزو زیرساخت‌هایی دانست که حوزه معاونت فنی - عمرانی برای مقابله با آب‌گرفتگی معابر شهری فراهم می‌کند و گفت: حوزه معاونت خدمات شهری از این زیرساخت‌های ایجادشده بهره‌برداری می‌کند.
 
مدیر روستا بابیان اینکه طی سه ماه اخیر معاونت خدمات شهری تمام تلاش خود را به کار بسته تا با هماهنگی معاونت فنی و عمرانی نواقص زیرساخت‌های موجود در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی را برطرف کرده یا شرایط بهتری را برای بهره‌برداری از آن ایجاد کند، گفت: بازدید از چاه‌های جذبی و کانال‌های سطح شهر انجام می‌شود همچنین استقرار نیروها، امکانات و تجهیزات در سطح مناطق مختلف شهر در دستور کار قرار داده‌شده و برای انجام عملیات مربوطه هم به پیمانکاران مجری دستورات لازم ابلاغ‌شده است.
 
معاون خدمات شهر شهرداری کرج توضیح داد: طی بازدید دوره‌ای از تمام مناطق ۱۰ گانه شهر کرج امکانات و تجهیزات آن‌ها از قبیل استقرار کارگران، فراهم آوری وسایل کار ازجمله چنگک، بیل، تهیه لباس کارگران، تأمین پمپ‌های آبکش و پمپ‌های کف کش بررسی می‌شود.
 
وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی هم در این میان به‌عنوان سازمان همراه و کمک‌کننده معاونت خدمات شهری همکاری لازم را با ما خواهد داشت تا در مواقع ضرورت از امکانات و تجهیزات این سازمان استفاده کنیم.
 
مدیرروستا در خصوص بارندگی روزهای گذشته در کرج با اشاره به اینکه مشکل خاصی به وجود نیامد، گفت: ضایعاتی که توسط شهروندان در معابر ریخته شده به درون کانال‌های آب هدایت می‌شود  به همین دلیل ممکن است در برخی نقاط آب‌گرفتگی‌هایی در سطح خیابان‌ها ایجادشده باشد.
 
آب‌گرفتگی‌ها ناشی از سرازیر شدن سیلاب‌های برون‌شهری است
معاونت خدمات شهری شهرداری کرج با اشاره به اینکه لایروبی کانال‌ها و انهار از سه ماه گذشته در دستور کار مناطق قرارگرفته است، عنوان کرد: به دنبال لایروبی کانال‌ها هماهنگی لازم برای مقابله با مشکلاتی ازجمله آب‌گرفتگی‌ها انجام می‌شود.
 
وی به وجود کوه در شمال و شرق کرج اشاره کرد و گفت: بسیاری از آب‌گرفتگی‌ها ناشی از سرازیر شدن سیلاب‌های برون‌شهری است به همین منظور نیازمند اقدامات لازم در حوزه آبخیزداری هستیم.
 
مدیر روستا در بخشی دیگر به انجام اقداماتی ازجمله آبگیری حاشیه خیابان‌ها اشاره کرد و افزود: این کار به همراه ایجاد سطح و  بندی در دستور کار معاونت خدمات شهری است و با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان این موارد را پیگیری خواهیم کرد.
 
معاونت خدمات شهری شهرداری کرج اضافه کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج نیز به‌عنوان سازمانی که ماشین‌آلات مربوط به آب‌گرفتگی و عملیات زمستانی را در اختیار دارد در کنار مدیریت بحران استان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اقدامات لازم را در هنگام بارش باران و برف انجام می‌دهد.
 
وی با تأکید بر اینکه مسیرهای استقرار ماشین‌آلات برای انجام عملیات‌های زمستانی مشخص‌شده است، گفت: به سازمان مدیریت پسماند ابلاغ‌شده که تجهیزات و ماشین‌آلات زمستانی خود را آماده کند. همچنین از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری درخواست کرده‌ایم تا درختانی که در روزهای برفی احتمال سقوط آن وجود دارد را شناسایی و عملیات‌هایی ازجمله شاخه زنی و جدا کردن شاخه‌های خشک انجام شود.
 
در پایان باید گفت؛ طی سال‌های اخیر بسیاری از متولیان اعلام کرده‌اند که تدابیری اندیشیده شده تا مشکلات در روزهای بارانی به حداقل برسد ولی در عمل مشکلات کم که نشده هیچ بلکه بیشتر شده است، حال باید دید باز باران شهرداری کرج و دیگر نهادهای خدمات رسان را غافلگیر می‌کند یا خیر؟


کد مطلب: 180523

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/180523/سرنوشت-کرج-باران-تدابیر-آبکی-شهر-نجات-نمی-دهد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com