کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مریم کاظمی مطرح کرد:

حمایت‌ها از این تئاتر کافی نیست

خبرگزاری ايسنا , 29 خرداد 1396 ساعت 12:40

حزب الله :
مریم کاظمی با اشاره به اینکه تئاتر کودک در ایران در وضعیت متعادلی با تئاتر بزرگسال قرار دارد، گفت:‌ حمایت‌هایی که از این حوزه می‌شود کافی نیست و باید فکری اساسی‌تر شود.


 

 

 

به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،این بازیگر و کارگردان تئاتر که اخیرا حکم دبیری بیست‌وچهارمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را گرفته است، درباره وضعیت این حوزه تئاتری به ویژه با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، در گفت‌وگویی با ایسنا با بیان اینکه اشاره به تابستان کمی بوی اوقات فراغت می‌دهد، اظهار کرد: تابستان فصل فراغت است، فراغت از تحصیل که تنها عامل جدی زندگی کودکان و نوجوانان تلقی می‌شود و در کنارش بقیه چیزها می‌تواند اوقات فراغت آن‌ها را پر کند، ولی من نه به عنوان دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که یک پست موقتی است بلکه به عنوان یک تئاتری،  به مقوله نمایش به عنوان پر کردن ساعات بیکاری نگاه نمی‌کنم. نمایش چه برای کودک و چه برای بزرگسال یک رویداد جدی است که باید انتخاب شود.

او ادامه داد: باید برای این کار وقت گذاشته و حتی در برنامه درسی مدارس گنجانده شود. ضمن اینکه جنبه سرگرمی و تفریح آن هم نادیده گرفته نشود. آموزش دروس برای کودکان و نوجوانان نباید خالی از عنصر تفریح و خوش آمدن باشد و اختیاری و با انتخاب اتفاق بیفتد. بنابراین با این مقدمه‌ معتقدم به عنوان کسی که سال‌ها است در این زمینه کار می‌کنم و اکثر نمایش‌های کودک و نوجوان را دیده‌ام، می‌توانم بگویم به نسبت سالن‌هایی که در اختیار هست و بودجه‌ای که برای این بخش هزینه می‌شود، تئاتر کودک ما در وضعیت متعادلی با تئاتر بزرگسال‌مان قرار دارد.

کارگردان نمایش «ماه پیشونی» گفت: هرچه امکانات و اجراها گسترده‌تر باشد احتمال اینکه کارهای خوبی از آن‌ها بیرون آید بیشتر است و در محدوده تئاتر کودک ونوجوان این احتمال کمتر و تنگ‌تر است، چون گستره مناسبی ندارد و دایره آن کوچک است.  این در حالی است که اگر سه عنصر اصلی نمایش را در نظر بگیریم می‌بینیم پتانسیل خوبی در زمینه بازیگری داریم ولی نوشته و کارگردانی در این زمینه چندان رشدی نداشته است. اغلب کارها براساس شیرین‌کاری بازیگران شکل می‌گیرد و موسیقی و لباس و دکور به جذابیت‌ بیرونی یک کار نمایشی مربوط است که به آن کمک می‌کند. با این حال از آنجایی که تغییر و رشد بر اساس نیاز به وجود می‌آید به نظر می‌رسد فعلا نیازی برای آن حس نشده است.

کاظمی همچنین درباره اینکه به نظر می‌رسد بسیاری از هنرمندان حوزه تئاتر کودک و نوجوان کم کار یا کم انگیزه هستند،  بیان کرد: اینطور فکر نمی‌کنم. هنرمندان از این زمینه بسیار استقبال می‌کنند و خیلی بیشتر از نمایش های بزرگسال برای کارکردن  اشتیاق نشان می‌دهند. اگر از این دیدگاه موضوع را ببینیم که همه کسانی که در این حرفه مشغول هستند هنرمند، محسوب می‌شوند جواب داده شده است. 

این کارگردان تئاتر همچنین درباره سیاست‌گذاری‌های مدیران در این حوزه و نیز نقش و حضور انجمن تئاتر کودک خانه تئاتر که به نظر می‌رسد خبری از آن نیست یا شاید فقط یک اسم از آن باقی هست،  توضیح داد: خبرگزاری‌ها وخبرنگارهای فعال در این حوزه باید بهتر از هر کسی بدانند که چه اتفاقی در بدنه تئاتر کودک و نوجوان و تصمیم گیری‌های مدیران روی می‌دهد. مدیران تئاتری مدتهاست به سوی سلب مسئولیت از خود و زیرمجموعه خود حرکت می‌کنند. می‌خواهند پاسخگو نباشند و کسی هم از آن‌ها انتظار کمک و پول نداشته باشد ... . البته این مختص تئاتر کودک نیست، بلکه دنیای تئاتر ایران را ویروس گرفته است.

او با بیان اینکه حمایت‌هایی هم درنظر گرفته شده، اما کافی نیست و باید فکر اساسی‌تری شود، افزود: نباید نقش مدیران دولتی را با یکی از انجمن‌های خانه تئاتر یکی دانست و یکسان نقد و نظر داد، با توجه به امکانات و شرایط تشکیل انجمن‌های تخصصی  زیرمجموعه خانه تئاتر باید میزان انتظارمان را تنظیم کنیم. باید دقیقا بدانیم وقتی می‌گویید جمله "از انجمن خبری نیست " یعنی چه. "به نظر می آید  فقط یک اسم از آن باقی مانده است" اشاره به چه حرکتی است که قبلا بوده ولی الان فراموش شده است.

وی خاطرنشان کرد: کانون کودک و نوجوان خانه تئاتر کماکان فعالیت خود را ادامه می‌دهد و من که تقریبا در هفته سه روز به خانه تئاتر می‌روم می‌توانم بگویم جزو فعال‌ترین انجمن‌های خانه تئاتر، زنده و پویا است.

کاظمی که این روزها  در تدارک اجرای نمایشی با نام «خسیس» است، درباره عملکرد فعلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نقش این مجموعه در حوزه تئاتر کودک به ویژه در فصل تعطیلی مدارس و نیز سالن‌های بدون استفاده آن هم گفت: کانون پرورش فکری از آنجایی که در همه زمینه‌های هنری و فرهنگی کار می‌کند، نقش بسیار پررنگی نه تنها در بخش آموزش بلکه در زمینه اوقات فراغت دارد واگر اخبار کانون پرورش فکری را دنبال کنید می‌دانید که در مورد نقاشی، کتاب، تئاتر، فیلم، نوار قصه، کلاس‌های آموزشی هنری، تریلی سیار نمایشی، نمایش‌های مدارس و خیابانی و اخیرا در زمینه مشارکت باسازمان ترافیک فعال شده است. درواقع آنقدر گسترده و پراکنده و پرکمیت کار می‌کند که کسی بی‌نصیب نماند.

کارگردان نمایش«شاهزاده خانم بد ترکیب» ادامه داد: کانون پرورش فکری هم مثل سایر ارگان‌ها بسیار سالن‌های غیرفعال و رها شده دارد که به دلیل اختلافات مدیران ارشد و نبودن متولی مشخص نمی‌توانند برای بهره‌برداری درست به توافق برسند و به ناچار ترجیح می‌دهند بلا استفاده بماند، زیرا هیچ کس آنقدر شجاع نیست که مسئولیت یک کار تاثیر گذار وطولانی و متمرکز را بپذیرد؛ همه می‌خواهند برای رئیس مستقیم‌شان خوش خدمتی کنند و اینکه گزارش خوبی در پرونده کارمندی‌شان باشد برایشان مهم‌تر از انجام کاری ماندگار است.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در پایان درباره این رویداد  هنری هم بیان کرد: فراخوان جشنواره دو هفته پیش منتشر شد و در آن اشاره کرده‌ایم که تغییر کلی و اساسی در بخش‌های مختلف جشنواره ایجاد نشده است و هدف ما انجام درست و برگزاری سالم همان بخش‌هایی است که قبلا آقای شهرام کرمی در طول سال‌ها برنامه‌ریزی کرده وسازمان داده‌اند.

وی گفت: می‌توان ناگهان چیزی اضافه کرد ولی کم کردن آنچه قبلا بوده نمی‌تواند ناگهانی و با انتخاب یک دبیر جدید صورت گیرد. سلیقه‌ای عمل کردن مصداق انتقام گرفتن یا تلافی کردن ناکامی‌ها و شکست‌های شخصی است. هیچ آجری روی هوا بند نمی شود مگر زیر آن آجر دیگری قوام یافته باشد. من آجرم را روی آجرهای قبلی می‌چینم و دیوار را کمی بالا می‌آورم تا زمینه گذاشتن پنجره یا هواکش فراهم شود.


کد مطلب: 143524

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/143524/حمایت-ها-این-تئاتر-کافی-نیست

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com