کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نادر مشایخی:

باید روزی یک ساعت موسیقی گوش کرد

ایسنا , 24 دی 1397 ساعت 12:22

حزب الله:
نادر مشایخی از شنیدن موسیقی به عنوان نیاز بشر یاد می‌کند و تاکید می کند که باید روزی یک ساعت موسیقی گوش کرد. مهیار علیزاده هم معتقد است، وقتی هنر تبدیل به شغل برای هنرمند مولف شود، اجازه انتشار به هر اثری را می‌دهد و متاسفانه آسیب امروز جامعه ماست.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، «شب موسیقی» در پانزدهمین نشست خود، شامگاه یکشنبه (۲۳ دی ماه) با موضوع «موسیقی متعالی» از شبکه چهار سیما پخش شد و رضا مهدوی در این برنامه میزبان نادر مشایخی، رهبر ارکستر وآهنگساز و مهیار علیزاده، آهنگساز بود.
 
شنیدن موسیقی، نیاز بشری است
 
علیزاده در پاسخ یه اینکه آیا موسیقی می‌تواند غذای روح باشد؟ گفت: موسیقی با مذهب ریشه های مشترک زیادی دارند. یکی از پایگاه های شروع موسیقی مذهب است. موسیقی‌دانان بزرگ در غرب از کلیسا سفارش می‌گرفتند. در ایران هم در موسیقی نواحی، مدح بزرگان دین را داریم و می‌توانیم نتیجه بگیریم که موسیقی می‌تواند غذای روح باشد.
 
نادر مشایخی هم در پاسخ به همین سوال گفت: می‌توانم در مورد خودم بگویم موسیقی متعالی برای من موسیقی‌ای است که الهام‌بخش است. باید روزی یک ساعت موسیقی گوش کرد؛ یعنی گوش کردن به عنوان یک فعالیت. به نظر من این یک نیاز بشری است.
 
علیزاده ادامه داد: صداوسیما در کشور ما می‌تواند متولی جوشش موسیقی خوب باشد و سطح سلیقه هنری مردم را بالا بیاورد.
 
موسیقی جنبه عاطفی صدا
 
مشایخی درباره اینکه آیا هر سر و صدایی می‌تواند موسیقی باشد؟ گفت: موسیقی جنبه عاطفی صداست و این شنونده هست که تصمیم می‌گیرد چه چیزی موسیقی است و چه چیزی نیست. شنونده است که موسیقی را می‌سازد.
 
استاد مشایخی درباره اشخاصی مانند استاد کسایی گفت: کسی که به این حد می‌رسد، آدمی است که واقعیت برونی را هنگام شروع کنار می گذارد، زمان را خودش تعیین می کند و شنونده را از زمان جدا می کند و این است خلق هنر با موسیقی.
 
موزیسین کسی است که با گوشش قضاوت می کند
 
نادر مشایخی در ادامه برنامه بیان کرد: آدم ها همه در حال موزیک گوش دادن هستند ولی در واقع هیچ کس موزیک گوش نمی‌کند. حتی وقتی به شاگردانم می‌گویم باید روزی یک ساعت موزیک گوش کنی می گوید یعنی کار دیگری نکنم؟ موزیسین کسی است که با گوشش قضاوت می‌کند.
 
علیزاده در مورد ممنوع الفعالیتی مهدی یراحی گفت: من خیلی به صحت ماجرا آگاه نیستم اما پیشرفت را در او دیده‌ام و او صاحب یک شخصیت هنری مجزا نسبت به بقیه خواننده‌های پاپ شده است.
 
مشایخی در بخش دیگری از برنامه در پاسخ به اینکه «اولین بار چه عاملی باعث احساس نیاز به موسیقی در بشر شد؟»، با اشاره به تئوری های مختلف موجود، یکی از مهمترین آن‌ها را بیان کرد: موسیقی اولین متدی است که وقتی انسان ها کاری با هم انجام می دهند که نیاز به هماهنگی دارد از ریتم استفاده می کنند.
 
علیزاده کم فروغ بودن موسیقی بی کلام در ایران را به دلیل غنی بودن پیشینه ادبی ایران دانست و افزود: کلام برای مردم ایران بسیار مهم است و بنابراین موسیقی با کلام پررونق‌تر است.
 
مشایخی در رابطه با ارتباط موسیقی با ریاضیات گفت: ۱۲۰۰ سال موسیقیدانان با ریاضی کار می کردند و پیشینه‌ی بسیار قوی پشت این ارتباط است.
 
مهران مدیری و آلبومی از اشعار مولانا
 
علیزاده در مورد آلبومی که برای مهران مدیری در حال ساخت است گفت: اشعار این آلبوم از مولانا است زیرا با توجه به مخاطبان مهران مدیری که از هر گروه سنی هستند، فکر کردیم روش خوبی برای آشنا کردن مردم با مولاناست.
 
وی درباره هنرمندان مولف گفت: وقتی هنر تبدیل به شغل برای هنرمند مولف شود، اجازه انتشار به هر اثری را می دهد و متاسفانه این امر یکی از از آسیب های موسیقی امروز است. در موسیقی فیلم این مسئله را زیاد می‌بینیم. موسیقی را باید برای موسیقی نوشت و بعد راهش را به سمت مخاطب پیدا کند. موسیقی را نباید از ابتدا برای مخاطب نوشت.


کد مطلب: 187940

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/187940/باید-روزی-یک-ساعت-موسیقی-گوش

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com