کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر آموزش و پرورش:

صدور مجوز مدارس غیر دولتی انحصاری نیست/ تنبیه بدنی خط قرمز ماست

مهر , 29 بهمن 1396 ساعت 15:24

حزب الله :
وزیر آموزش و پرورش گفت: تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است حتی تنبیه لفظی، گروهی در مورد گزارش هایی که به شخص بنده می رسد بلافاصله ورود می کنند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، نشست خبری سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، امروز با حضور نمایندگان رسانه ها برگزار شد.
 
این نشست خبری در حالی برگزار می شود که طی هفته های گذشته بیشترین توئیت و اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش پیرامون مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش که در دل خود حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی در متوسطه اول را دارد، بوده است و حواشی که پیرامون این مصوبه مطرح شده است.
 
در این نشست علی زرافشان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی، فاطمه مهاجرانی مدیر مرکز استعدادهای درخشان، مرتضی نظری مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش حضور داشتند.
 
در اجرای سند تحول بنیادین موفق نبوده ایم
 
وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این نشست درباره برنامه های آموزش و پرورش گزارشی ارائه داد و گفت: محور اصلی همه فعالیت ها در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است و بیش از ۶ سال از ابلاغ آن گذشته است و به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش برای رسیدن به سطح مطلوبی از فعالیت ها قرار گرفت.
 
وی افزود: ۳۰ درصد سند تا به حال اجرا شده که در استقرار روند سند قابل قبولی نیست و نتوانستیم در استقرار آن خوب جلو برویم و این ۳۰ درصد هم عموما شامل بخش های کیفی نمی شود.
 
وی ادامه داد: ما نامتقارنی ای را در استقرار سند مشاهده می کنیم و این آثاری در اثربخشی همان بخش اجرا شده، خواهد داشت. در فضا و امکانات و نیروی انسانی خوب کار نکردیم.
 
بطحایی در ادامه بیان کرد: ما تا قبل از پایان سال ۹۶ طرح عملیاتی کردن زیرساخت ها را طراحی کردیم. با همتی که همکارانم دارند تا قبل از سال جاری زیرساخت های لازم را فراهم و کمیته ها و کارگروه‌های زیرنظام های سند و شورای راهبردی مربوط کار خود را تا پایان سال شروع می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: همه برنامه های ما در راستای تحقق سند تحول اجرایی می شود. سه چهار برنامه ای که پیش از این وعده اش را داده بودیم  یکی شبکه ملی آموزش و پرورش است که برای تعاملات با ذی نفعان آموزش و پرورش وعده داده بودیم.  می طلبید ما لوازم ارتباطی با ذی نفعان را تقویت کنیم. خوشبختانه تلویزیون تعاملی راه اندازی شده است و به دنبال این هستیم حرفهایمان را با اولیا و معلمان که شرکای ما هستند و باید با همدیگر همسو باشیم، مطرح کنند و آنها هم گفته های خود را با ما در میان بگذارند.
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع بعدی این است که آموزش و پرورش سرمایه ارزشمندی در حوزه نیروی انسانی را دارد و از این جهت امتیاز برای ماست. یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مشغول به کار و بازنشسته داریم. این سرمایه ارزشمند را باید در تصمیم گیری ها مشارکت دهیم. امروز ابزارهایی که بتوانیم از معلم ها در تصمیم گیری استفاده کنیم کم است یک کاری که کردیم انتخاب نماینده معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان است. امیدوارم این یک تمرین برای ما باشد و ظرف یکی دو روز آینده نتیجه اش اعلام می شود و بعد ۷۰ نفر سه نفر را به صورت حضوری انتخاب می کنند.
 
وی ادامه داد: کار دیگری که در دستور رونمایی داریم. معلم ها می گفتند چرا مدیر مدرسه در دایره شناخت مدیر منطقه انتخاب می شود. سامانه ای طراحی کردیم و برای سال آینده مدارسی که به مدیر نیاز داشته باشد در سامانه معرفی می شود و همه در این سامانه که شرایطش را دارند اعلام آمادگی کنند و بعد یک تیم سه نفره مصاحبه می کند که یک نفر دانشگاهی، یک بازنشسته و یک نفر از سازمان این سه نفر را تشکیل می دهند. شاید این هم قدم بزرگی نباشد اما همه اینها مشارکت دادن معلم ها در تصمیم گیری هاست.
 
وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهار کرد: بحث ما در مصوبه حذف آزمون این است که بچه های ما در سن دبستان به مرحله ای نرسیدند که در فشار و استرس آزمون باشند و زیر بار جزوات تکمیلی و رفع مشکل باشند. خانواده ها تشویق می شوند در این مسابقه شرکت کنند.
 
وی گفت: بچه های ما با این فشار نمی‌توانند خوب کودکی کنند. ما باید مراقب کودکانی که دارای استعداد برتر هستند نیز باشیم اما غیر از آزمون باید این کار را بکنیم. نمی گویم همه تقصیرهای استرس و بی نشاطی در مدارس سر آزمون است ولی تاثیرش زیاد است. شرایط خوبی نیست که ۲۵۰ هزار نفر تحت فشار باشند و در نهایت ۱۵ هزار نفر وارد مدارس خاص شوند. 
 
پس از سخنان وزیر آموزش و پرورش اصحاب رسانه پرسش و پاسخ های خود را مطرح کردند.
 
صدور مجوز مدارس غیردولتی انحصاری نیست
 
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر حذف آزمون و اقدامات موازی برای بهبود شرایط دانش آموزان گفت: ما وقتی صحبت از نشاط در مدرسه می کنیم این امر با حذف آزمون و فضای رقابتی ایجاد نخواد شد. مانع جدی ما برنامه های درسی ما و فضای تنگ آموزشی است. نقش معلم به عنوان عامل ایجاد نشاط باید مورد توجه قرار بگیرد. اگر بخواهیم صبر کنیم همه شرایط فراهم شود تا کودکانمان نشاط را تجربه کنند حتما هیچ کاری صورت نمی گیرد. عده ای نگران فربه شدن مدارس غیر انتفاعی به دنبال این طرح هستند اما با صدور مجوز برای مدارس غیر دولتی هیچ انحصاری نیست. رجل سیاسی یا غیر سیاسی می توانند این مجوز را بگیرند. آموزش و پرورش از مشارکت همه مردم استفاده خواهد کرد.
 
بطحایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره کمبود نیروی انسانی و استقرار پایه دوازدهم در سال آینده بیان کرد: یکی از چالش های ما طی ۴ سال آینده از نظر کیفی و کمی نیروی انسانی است و در برنامه جامع نیروی انسانی تکلیفش را مشخص کردیم. ما احتمالا سهمیه جدید برگزاری آزمون تعیین شده اعلام خواهیم کرد که ۱۸ نفر پذیرش خواهیم داشت و امیدوارم در فروردین ۹۷ پذیرشش کلید بخورد.
 
بطحایی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر  مبنی بر اینکه نقدها بر مصوبه اخیر بیشتر مبتنی بر این است که زیرساخت های لازم به صورت موازی برای اجرای طرح ها مهیا نیست. به طور مثال چرا ما برای احراز صلاحیت معلمان ابتدایی که دوره حساسی است، هیچ سازمان مشخصی نداریم، گفت: این نهایت خودخواهی بنده است که هر تصمیمی می گیریم دیگران بگویند سمعا و طاعتا. هر کس ممکن است خطراتی را احساس کند و نقدها کاملا طبیعی است. توقع داریم تصمیمات به نقد گذاشته شود.
 
وی ادامه داد: ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و بگوییم تحول شروع شود اما وقتی که معلم در حد اعلا تخصص داشته باشد، تجهیزات استاندارد باشد، کتابها استاندارد باشد، معلم ها همه خلاق باشند بلکه باید از هر نقطه ای تحول را شروع کنیم. نباید کار را متوقف کنیم. 
 
نمایندگان از توضیحات بنده در مورد طرح حذف آزمون قانع شدند
 
وی درباره نظر نمایندگان موافق و مخالف این طرح نیز بیان کرد: من با بسیاری از نمایندگان در این فرصت صحبت کردم.  بعد از صحبت های بنده می گفتند این توضیحات را نشنیده بودیم. فردا صبح قرار است جلسه ای در مجلس باشد و شاید با توضیحات ما نگرانی ها رفع شود. 
 
وی ادامه داد: عمده نگرانی این است که ما دانش آموزانی داریم که استعداد و هوش بالا دارند و مبادا با این مصوبه کاری کنیم آنها مورد بی توجهی قرار بگیرند.
در روش فعلی مقطع متوسطه اول سمپاد حذف می شود و منتقدان می گویند چه روش جایگزینی برای شناخت و پرورش استعداد درخشان وجود دارد و استاندارد هست. جواب این است که ما با برنامه هایی که داریم و برای متوسطه اول است این استعدادها هدایت می شود و سمپاد باید در متوسطه دوم با تمام توان به کار خود ادامه دهند و دانش آموزانی که از طریق طرح شهاب شناخته می شوند در متوسطه دوم مورد توجه قرار بگیرند.
 
طرح شهاب به پایه هفتم رسید
 
وزیر آموزش و پرورش درباره محقق نشدن بودجه شیر برای مدارس در سال تحصیلی جاری گفت: درآمدهای خزانه در سال ۹۶ مشکل داشت و دوستانی به من گفتند برو قرارداد را ببند تا در پایان سال تحصیلی تعهد مالی را بپردازیم اما ما نمی توانیم اینگونه خود را متعهد کنیم و وضعیت روشنی از تخصیص این اعتبار وجود ندارد. شاید امسال نتوانیم این تخصیص را داشته باشیم.
 
وی درباره طرح شهاب نیز بیان کرد: برای طرح شهاب خانم مهاجرانی جلسه ای باید بگذارند و طرح شهاب تشریح شود. طرح شهاب که از پایه چهارم شروع شده از سال دیگر به پایه هفتم می رسد. در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش آمده است که منابع اجرای طرح شهاب باید تهیه شود. کارگروه آن از هفته بعد آغاز به کار می کند.
 
در فرصت باقیمانده مرکز استعدادهای درخشان باید روش های جایگزین معتبرتری ارائه دهد
 
وی بیان کرد: در پایه دهم ما هیچ کاهشی در پذیرش نداریم و آزمون را برای پایه دهم خواهیم داشت. مگر در فرصت باقیمانده مرکز استعدادهای درخشان که امیدوارم به زودی به سازمان تبدیل شود روش های جایگزین معتبرتری ارائه دهند.
 
بطحایی درباره توجه به فضای مجازی گفت: پیام رسان ها امروز برای کل کشور در دستور کار است. بنا داریم از پیام رسان های داخلی برای دستگاه های اجرایی استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: باید به دانش آموز این داده را بدهیم که درست است که در فضای مجازی تنها هستی ولی باید مهارت حضور در این فضا را کسب کنی و برخی آسیب هایی که در این حوزه داریم به همین موضوع بر می گردد. اما این فضای مجازی در عین تهدید فرصت هم هست.
 
وی ادامه داد: از سال گذشته تجربه خوبی از استفاده فضای مجازی در تربیت نیروی انسانی داشته ایم. امیدواریم با برنامه هایی که داریم نهایت استفاده را از این فضا ببریم.
 
سهم ۴ درصدی آموزش و پرورش از موسسات کمک آموزشی خصوصی
 
وزیر آموزش و پرورش در خصوص آگاهی داشتن آموزش و پرورش از گردش مالی موسسات کمک آموزشی خصوصی که از سوی آموزش و پرورش مجوز می گیرند، گفت: ما از گردش مالی آنها خبر داریم چون تا ۴ درصد درآمد خود را باید در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند تا برای توسعه امور آموزش و پرورش مورد استفاده قرار دهیم.
 
مدارس محیط زیست دستاورد خوبی داشتند
 
وی درباره مدارس طبیعت که در حاشیه کار می کنند و اطلاعی از آنها نیست بیان کرد: من رقم دقیق ندارم اما خیلی کم هست و بر اساس تفاهمنامه با ریاست وقت سازمان محیط زیست در دولت یازدهم برنامه گسترش این مدارس را داشتیم و گزارش ها نشان می دهد دستاوردهای خوبی دارند.
 
اختصاص ردیف مستقل برای خرید خدمات سال آینده
 
وزیر آموزش و پرورش درباره معوقات پرداختی حقوق معلمان نیز گفت: در مورد خرید خدمات برای سال آینده انشالله ردیف مستقلی پیش بینی شده و پرداخت ها بهتر می شود. درباره حق التدریس ها باید بابت تاخیرها عذرخواهی کنم و ما اصلا بی تفاوت نیستیم. تخصیص حق التدریس ها را از سازمان مدیریت  گرفته و به خزانه برده‌ایم، اما بدلیل عدم وجود منابع، پول آن به ما پرداخت نشده است. هر زمان خزانه این مبلغ را بدهد، سریعا در اختیار همکارانمان قرار خواهیم داد.
 
کمبود امکانات در بخش فنی و حرفه ای
 
وی درباره کمبود اعتبارات بخش فنی و حرفه ای گفت: ما یکی از نگرانیهایمان این است ۳۰۰ هزار نفر در فنی حرفه ای افزایش خواهیم داشت که با کمبود امکانات رو به رو هستیم اما تامین اعتبار ما فقط از محل پیش بینی شده نیست و امیدواریم بتوانیم هم افزایش دانش آموز را در این مدارس داشته باشیم و هم کیفیت حفظ شود.
 
وی در ادامه درباره هماهنگی آموزش و پرورش با نهادهای دیگر و اعلام برخی برنامه ها از سوی این مراکز در مدارس گفت: ما بسیج و سپاه و جهاد و وزارت بهداشت در برگزاری طرح ها هماهنگ هستیم اما نهادهای عمومی غیر دولتی و مراکز و ... چنین توقعی نداشته باشند بدون هماهنگی قبلی فعالیتی را اجرا کنند.
 
هیچ ممنوعیتی برای آموزش زبان نداریم
 
بطحایی درباره موضوع ممنوعیت آموزش زبان در مدارس ابتدایی که چندی پیش مطرح شد گفت: ما هیچ ممنوعیتی برای آموزش زبان نداریم و مصوبه ای در این زمینه نداریم بلکه در آموزش رسمی آموزش و پرورش تدریس زبان انگلیسی نداریم چرا که توصیه نشده است وقتی زبان مادری کودک هنوز پرورش نیافته آموزش زبان دیگری نداشته باشیم. 
 
۴۰ درصد بودجه عمرانی تخصیص یافته
 
وی  درباره بودجه عمرانی و تخصیص آن گفت:  ۴۰ درصد از بودجه عمرانی تخصیص داده شده است که البته میزان کمی است و برای سال آینده با اوراق خزانه وپیش بینی‌های لازم امیدوارم وضعیت عمرانی بهتر از سال ۹۶ باشد.
 
وزیر آموزش و پرورش بار دیگر درباره طرح شهاب گفت: طرح شهاب اجرای موفقی داشته است. در پایه هفتم اجرا خواهیم کرد و استلزاماتش را مهیا خواهیم کرد به نحوی که دانش آموزان از حذف استعدادهای درخشان متضرر  نشوند.
 
وی ادامه داد: مسیری که برای تحول آغاز کردیم در بخش محتوایی باید با شتاب پیش برود. آنچه تصمیم گرفته و ابلاغ می شود باید اجرا شود. همه ما موظفیم با تخلف برخورد کنیم. مدارس غیر دولتی ما آنگونه که در ذهن ما هست متخلف «که سرت را بگردانی جیبت را می زنند» نیستند. ۱۰ تا مدرسه متخلف هستند و برخی‌ها از شهریه مصوب کمتر می گیرند.
 
تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است
 
بطحایی درباره تنبیه بدنی دانش آموزان که گه گداری  شاهدش هستیم، گفت: تنبیه بدنی خط قرمز آموزش و پرورش است حتی تنبیه لفظی. گزارش هایی که به شخص بنده می رسد باعث شده گروهی که تشکیل دادیم بلافاصله در این موارد ورود می کنند. اما در مقابل بگویم در جامعه ای که با یک میلیون پرسنل پیش می رود نباید جامعه فرهنگیان را با آن تخلف زیر سوال ببریم گرچه حتی یک نمونه را هم نباید شاهد باشیم. الان تعرضاتی هم از سوی دانش آموز یا ولی دانش آموز شاهد هستیم که همان حساسیت را در این موضوع داریم.
 
وی در پایان نیز بیان کرد: درباره برنامه جامع نیروی انسانی آینده کیفی و کمی در این حوزه مشخص می کند که در کدام استان کمبود داریم، چقدر نیروی حق التدریس و..  استفاده کنیم.


کد مطلب: 162857

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/162857/صدور-مجوز-مدارس-غیر-دولتی-انحصاری-نیست-تنبیه-بدنی-خط-قرمز-ماست

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com