کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت شبکه‌های اجتماعی از زبان جهرمی

باشگاه خبرنگاران جوان , 19 دی 1396 ساعت 14:35

حزب الله :
محمدجواد آذری جهرمی پست جدید اینستاگرام خود را به موضوع شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اختصاص داد.



 
 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود در مورد مسدود کردن شبکه های اجتماعی خارجی و مشکلات موجود بر سر راه توسعه شبکه های اجتماعی داخلی و لزوم حمایت از آن‌ها توضیحاتی را ارائه داد.
 
آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
 
"زمانی نه چندان دور، صنعت وبلاگ در ایران همگام با دنیا در حال رشد و رقابت بود و شبکه اجتماعی بومی ایرانی پا به پای نمونه‌های بین المللی رقابت می‌کرد.
 
اما امروز دیگر نامی از صنعت وبلاگ ایران به جا نمانده و شبکه اجتماعی محبوب آن زمان اعلام کرده بزودی سرویس خود را خاموش خواهد کرد.
 
در مصاف آزادی و امنیت، داخلی‌ها صحنه رقابت را به به برخی نگاه‌های تنگ نظرانه واگذار کردند و در کنارش صحبت از پروژه‌هایی با پسوند ملی آغاز شد که بیشتر آن‌ها با تصدی دولت‌ها به سرانجامی نرسید و جز ضرر اقتصادی برخی مجموعه‌ها، نامی به جا نمانده است.
 
در این میان آمار‌های سال ۹۲ خبر از آن میداد که بیش از ۲۵ درصد استفاده مردم از اینترنت با فیلترشکن است، اما با رویکرد حمایتی دولت از دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی، کم کم این سرویس‌ها در زندگی مردم نقش خود را پیدا کردند، اما در این میان ظرفیت‌های دولت تا آنجا نبود که بتواند همه موانع پیش روی شبکه‌های اجتماعی داخلی را رفع نماید.
 
بدون شک هر زمان صحبت از توسعه سرویس‌های ایرانی می‌شود، همواره به حجم ریالی حمایت دولت از این سرویس‌ها توجه می‌شود و در این میان فراموش می‌شود که سرویس‌های بومی برای توسعه علاوه بر پشتیبانی مالی، نیازمند امان نامه‌ای در حوزه‌های قضائی و امنیتی هستند که ظاهرا دولت به تنهایی قادر به ارائه چنین تضامینی نیست.
 
بالطبع در نبود شرایط مناسب برای رشد محصولات ایرانی، مردم منتظر حل مشکلات داخلی نماندند و با استفاده از سرویس‌های بین المللی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی ادامه دادند و علاوه بر رفع نیاز‌های روزمره مثل اخبار و ...، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های اقتصادی را نیز در این فضا شکوفا کردند و معیشت بخشی از مردم به این فضا گره خورد.
 
حالا در شرایطی قرار داریم که حاکمیت ما و اکثر کشور‌های دنیا امکان اعمال مقررات بر شبکه‌های اجتماعی بین المللی را ندارند و البته ساده‌ترین راه حل (!) برای غلبه بر این تهدیدات نوین بستن فضا و بدنبال آن سردادن آواز لزوم توسعه شبکه‌های داخلی، آن هم از جنس صرفا تکنولوژی و بدون توجه به سایر پارامتر‌ها از جمله حریم خصوصی و سهولت ابراز بیان مشروع است، غافل از آنکه عقب نگاه داشتن کشور از علم روز خود یک تهدید بزرگ دیگر است.
 
بعنوان عضو کوچکی از جامعه جوانان کشور یقین دارم همانگونه که رهبر معظم انقلاب بار‌ها بر کلید واژه "ما می‌توانیم" تاکید فرموده اند، نخبگان ما توان توسعه این بخش از تکنولوژی را هم دارند، مشروط بر انکه همه شرایط، تاکید میکنم همه شرایط فراهم باشد و البته این مهم به عزمی همه جانبه و زمان نیاز دارد."


کد مطلب: 159661

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/159661/آخرین-وضعیت-شبکه-های-اجتماعی-زبان-جهرمی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com