کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وعده‌های کال مسئولان ثمر نداد؛

خودتنظیمی بازار میوه/ دستی که به چیدن نوبرانه‌های لاکچری نمی‌رسد

مهر , 20 خرداد 1397 ساعت 9:01

حزب الله :
بازار میوه این روزها حال‌وروز چندان خوبی ندارد، دست بسیاری از خانواده‌ها به چیدن نوبرانه‌های لاکچری نمی‌رسد و مسئولان هم معطل «خودتنظیمی» بازار مانده‌اند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، میوه‌ها و سبزی‌ها پس از نان و غلات مهم‌ترین گروه غذایی موردنیاز بدن انسان را تشکیل می‌دهند و مصرف روزانه ۲ تا ۴ واحد میوه اهمیت این گروه از مواد غذایی را برای تغذیه مناسب انسان می‌رساند.
 
اما گرانی میوه و قیمت‌های نجومی نوبرانه‌ها باعث شده تا بسیاری از مردم توانایی خرید میوه را در فصل بهار نداشته باشند. گیلاس‌هایی که در ابتدای عرضه به بازار باقیمت هر کیلو ۴۰ تا ۳۰ هزار تومان در مغازه‌ها و فروشگاه‌های لوکس بالای شهر و باقیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در بازار روز شهر خرم‌آباد به فروش رفتند، حکایت دست‌هایی است که به چیدن نوبرانه های لاکچری نمی‌رسد.
 
سینی‌های پر از میوه و بضاعت پایین مردمی که توان خرید میوه‌هایی ازاین‌دست را نداشتند، موضوعی بود که به‌وضوح در بازار روز شهر خرم‌آباد به چشم می‌خورد؛ حالا باگذشت ۳ هفته قیمت‌ها کمی تعدیل‌شده است و این خود حکایت‌گر خودتنظیمی بازار میوه است.
 
میوه‌هایی که در اولین برداشت از سطح باغات باقیمت‌هایی پایین از باغداران خریداری می‌شود و با سودهای چندین برابری در بازار عرضه می‌شوند خود نشان‌دهنده این است که کنترلی بر بازار وجود ندارد و بازار میوه خودبه‌خود و باگذشت زمان قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.
 
اما مسئله اینجاست که مردم برای خرید میوه‌هایی از قبیل گیلاس، یاقوتی، زردآلو، توت‌فرنگی، گوجه‌سبز و ... باید دست‌کم یک ماهی را صبر کنند تا قیمت‌ها کاهش یابد و سپس برای خرید اقدام کنند؛ موضوعی که امسال با ماه مبارک رمضان هم‌زمان شد و گرانی میوه از یک‌سو و میوه‌هایی که دیر به بازار عرضه شد از سوی دیگر، باعث شد تا چند روزی بازار از میوه‌های مرغوب خالی بماند.
 
باگذشت چندین روز، باعرضه میوه‌های بیشتر به بازار از سوی باغداران قیمت میوه‌ها با کاهش نه‌چندان چشمگیری مواجه شده است، به‌طور مثال قیمت هر کیلو گیلاس به حدود ۱۶ هزار تومان در بازار روز خرم‌آباد کاهش پیداکرده است، هرچند همین قیمت نیز برای بسیاری از خانواده‌ها زیاد است.
 
میوه‌ای مثل یاقوتی که نخستین روزهای عرضه در بازار را تجربه می‌کند باقیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان در بازار روز شهر به فروش می‌رسد و قطعاً با همان روش خودتنظیمی بازار در هفته‌های آینده کاهش قیمت پیدا خواهد کرد.
 
اما در این میان دستگاه‌های ذی‌ربط مثل جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر اعضای ستاد تنظیم بازار چه کنترلی بر بازار دارند؟ آیا این نهادها تنها تنظیم بازار شب عید را بر عهده‌دارند یا باید در تمام طول سال بر بازار عرضه میوه نظارت داشته باشند؟ چه اهرم‌های تشویقی برای باغداران اعمال می‌شود تا میوه مرغوب باقیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد و چه نظارت‌هایی بر قیمت‌گذاری میوه در بازار عرضه در سطح شهر اعمال می‌شود؟
 
هنوز برخی میوه‌ها در باغات نرسیده است
 
علیرضا احمدوندی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر پیرامون کمبود میوه در بازار لرستان و قیمت بالای میوه‌ها اظهار داشت: همیشه خلأ ای در این موقع سال در بازار وجود دارد.
 
وی بابیان اینکه ممکن بوده که شما بگوید در حال حاضر میوه پرتقال در بازار کم است یا اینکه میوه‌های جدید کم است، عنوان کرد: در حال حاضر فصل پرتقال نیست و یا اینکه میوه‌های جدید هم هنوز به بازار نیامده است.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بابیان اینکه به‌مرور زمان میوه به بازار می‌آید، گفت: در حال حاضر میوه‌هایی مانند هلو، زردآلو و ... را می‌توان در بازار تهیه کرد.
 
احمدوندی گفت: در حال حاضر میوه‌های فصل بهار در بازار وجود دارد،  گوجه‌سبز، هلو، زردآلو، خیار و ... در بازار عرضه می شود.
 
وی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت که در حال به‌طور مثال میوه شلیل در بازار باشد چراکه هنوز این میوه در باغات رسیده نشده که به بازار عرضه شود، گفت: کمبود میوه نیز به دلیل خسارت سرمازدگی نیست، خسارت در سطح باغات استان داریم اما به حدی نیست که روی میوه‌ها تأثیر بگذارد و میزان میوه‌ها در بازار کاهش پیدا کند.
 
میوه‌هایی مانند گیلاس زیرپوشش طرح‌های ضیافت و نوروزی نیست
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در پاسخ به این سؤال که اگر کمبود میوه در بازار استان داشته باشیم آیا ذخیره‌سازی میوه در استان پیش بینی شده است؟ گفت: به‌طور حتم این امر وجود دارد، ممکن بوده استان‌های دیگر سرمازدگی نداشته باشند و از استان‌های دیگر میوه را وارد کنیم.
 
احمدوندی عنوان کرد: میوه‌های بهاری در لرستان که هنوز ذخیره‌سازی نشده و اگر میوه مازاد داشته باشیم ذخیره‌سازی می‌کنیم و در حال حاضر نیز میوه موردنیاز مردم از باغات چیده می‌شود و وارد بازار می‌شود.
 
عظیم دادگر مسئول امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما در فصل بهار فراوانی میوه‌داریم و بر اساس دستورالعمل ستاد تنظیم بازار در قالب طرح نوروزی میوه موردنیاز شامل سیب و پرتقال را در فصل زمستان ذخیره می‌کنیم و تا ۲۰ فروردین به بازار عرضه می‌کنیم.
 
هندوانه به دلیل اعتصاب کامیون داران افزایش قیمت داشت
 
وی بابیان اینکه میوه‌هایی مانند هندوانه و یا میوه‌های باری مانند گیلاس، طالبی و ... زیرپوشش طرح‌های ضیافت و نوروزی نیست، ادامه داد: قیمت‌ها مناسب بوده و مدتی بود که هندوانه گران شده بود که این امر نیز به این دلیل بود که کامیون داران اعتصاب کرده بودند و بار هندوانه از جنوب به استان وارد نمی‌شد.
 
تشویق باغداران به عرضه میوه در بازار
 
مسئول امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه حدود یک هفته تا ۱۰ روز این مشکل در استان وجود داشت، تصریح کرد: در حال حاضر این مشکل رفع شده و فکر می‌کنم قیمت این محصول نیز رو به کاهش است.
 
کاهش قیمت گوجه سبز از ۷۰ هزار تومان به ۳ هزار تومان
 
دادگر در پاسخ به این سؤال که اگر تأمین میوه‌های بهاری مانند گوجه‌سبز، گیلاس، توت‌فرنگی و ... بر عهده جهاد کشاورزی نیست پس چگونه باید در سطح بازار تأمین شوند؟ گفت: زمانی که گوجه‌سبز برای اولین بار به بازار عرضه شد قیمت آن بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان بود و در حال حاضر من در خیابان دیده‌ام که قیمت این میوه به سه هزار تومان رسیده است.
 
وی بابیان اینکه ابتدا کمبود میوه وجود دارد اما به‌مرورزمان توزیع میوه انبوه‌تر می‌شود و قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: برنامه جهاد کشاورزی تشویق باغداران به عرضه میوه به بازار است و در حال حاضر نیز قیمت میوه در بازار استان مطلوب است،  در مورد میوه زردآلو در حال حاضر قیمت هر کیلو بین ۴ تا ۶ هزار تومان است.
 
قیمت میوه در هفته‌های آینده کاهش پیدا می‌کند
 
مسئول امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تاکید بر اینکه قیمت میوه زردآلو در ابتدا ۲۰ هزار تومان بود، ادامه داد: همچنین در حال حاضر میوه گیلاس نیز در حال عرضه به بازار است و قیمت آن با توجه به فراوانی عرضه به ۴ تا پنج هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.
 
از هفته گذشته شاهد پایین آمدن قیمت میوه‌هایی مانند زردآلو و گیلاس هستیم
 
دادگر بابیان اینکه امسال به دلیل بارندگی‌ها در برداشت میوه در استان تأخیر به وجود آمد، تصریح کرد: در این راستا ما از هفته گذشته شاهد پایین آمدن قیمت میوه‌هایی مانند زردآلو و گیلاس هستیم و در هفته‌های آینده مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
 
وی بابیان اینکه باغداران خسارت داشته‌اند اما در حدی نیست که بازار را تحت شعاع قرار دهد، افزود: این خسارت‌ها به‌صورت منطقه‌ای بوده و در استان فراگیر نیست و میوه‌ها نیز در حال عرضه هستند.
 
به‌هرروی، هرساله در ابتدای فصل بهار بازار میوه با مشکلات متعددی مواجه می‌شود و گرانی میوه‌ها موضوعی جدید نیست، اما تاکنون راهکاری برای کاهش قیمت‌ها در سطح عرضه اندیشیده نشده و بازار میوه خودتنظیمی در قیمت‌ها و میزان عرضه را در پیش‌گرفته است.


کد مطلب: 170451

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/170451/خودتنظیمی-بازار-میوه-دستی-چیدن-نوبرانه-های-لاکچری-نمی-رسد

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com