کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گدایی کسب و کار من است!

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج , 4 مهر 1397 ساعت 10:48

در روزگاری‌که برای درآوردن لقمه‌ای نان بخور و نمیر چاره‌ای جز جان کندن و عرق ریختن نیست، یک جا نشستن و پول درآوردن نعمتی است که نصیب گدایان این شهر شده است.


 « در این شهر غریبم»، «کیف پولم را زده‌اند، کرایه راه ندارم، به من کمک کنید»، «بچه‌م مریضه، شوهرم مرده و مستاجرم، برای رضای خدا کمک کنید»، الهی پول دوا و دکتر ندهی »، «تو را خدا یک بسته دستمال کاغذی با فال حافظ بخر."
 
این‌ها  بخشی از نیازهای متکدیانی است که هرروز درگوشه و کنار این شهر بساط خود را پهن و با سوء استفاده از احساسات و عواطف شهروندان جیب‌های خود را پرپول می‌کنند. به گفته‌ اغلب آن ها، تکدی‌گری شغل نان و آب داری است که به زحمت خاصی نیاز ندارد و همین که راه و رسم آه و ناله کردن را از بر باشی بیشتر راه را رفته ای.
 
در روزگاری‌که برای درآوردن  لقمه‌ای نان بخور و نمیر چاره‌ای جز جان کندن و عرق ریختن نیست، یک جا نشستن و پول درآوردن نعمتی است که نصیب گدایان این شهر شده. کسانی‌ که نه از نیروهای شهرداری هراسی دارند و نه دیدن ماموران پلیس نگرانشان می‌کند چون می‌دانند اگر امروز دستگیر شوند، فردا آزاد شده و کار خود را از سر می‌گیرند.
 
انگارگدایان این شهر هم می‌دانند طرح‌های ساماندهی متکدیان کرج چندان جدی نیست به همین خاطر با خیال راحت درکوچه پس کوچه‌ها جولان می‌دهند...
 
 
آمار دقیقی از تعداد متکدیان کرج نداریم  
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرج می‌گوید: به دلیل شناور بودن جمعیت متکدیان کرج نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد آن ها ارایه داد.
 
حشمت اله عزیزی با اشاره به تاثیر حضور متکدیان در شهر ادامه می‌دهد: وجود متکدیان از یک طرف باعث کاهش امنیت اجتماعی می‌شود و از سوی دیگر انگیزه و امید به زندگی را از مردم می‌گیرد، به همین دلیل طی سال‌های اخیر دستگاه‌های ذیربط به صورت جدی به موضوع ساماندهی آن ها ورود کرده‌اند.
 
وی اضافه می‌کند: در طرح‌های تعریف شده برای ساماندهی متکدیان، شهرداری وظیفه شناسایی و جمع‌آوری این افراد را به عهده دارد. به گفته عزیزی متکدیان پس از جمع آوری به مرکز ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شیخ آباد کرج منتقل شده و بعد از آن  غربالگری و دسته بندی می‌شوند.
 
 
بیشتر متکدیان‌کرج اتباع خارجی هستند
وی ادامه می‌دهد: در فرایند غربالگری، متکدیان خارجی‌که اغلب اتباع کشورهای مالزی و پاکستان هستند به مرکزی در شورآباد ورامین منتقل و پس از طی مراحل قانونی ردِ مرز می‌شوند.
 
 
متکدیان خارجی رد مرز می‌شوند
این مسئول ابراز می‌کند: پیش از این امکان ردِ مرز متکدیان زنی که مردی همراه شان نبود وجود نداشت ولی با هماهنگی و تعامل با نیروی انتظامی، دستگاه قضا و اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان این روند تغییر کرده و این افراد پس از دستگیری رد مرز می‌شوند.
 
وی با بیان این‌که تا چند ماه پیش شاهد حضور متکدیان خارجی‌ای در سطح شهر بودیم‌که با سوء استفاده از معلولیت جسمی از مردم پول می‌گرفتند، می‌گوید: خوشبختانه با جدیت برای رد مرز این افراد تعداد آن ها به میزان قابل توجهی‌ کاهش یافته و کمتر حضور آن ها در سطح شهر به چشم می آید.
 
 مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری کرج با اشاره به تعداد متکدیان جمع آوری شده در کرج ابراز می‌کند: از ابتدای سال تا پایان شهریور در مجموع 737 متکدی از معابر و خیابان‌های کرج جمع آوری شده است.
 
عزیزی توضیح می‌دهد: چون مرکز خاص نگهداری متکدیان در کرج وجود ندارد، بسیاری از این افراد چند ساعت پس از دستگیری آزاد می‌شوند و کار خود را از سر می‌گیرند و همین باعث شده طرح‌های مربوط به این حوزه آن طورکه باید و شاید نتیجه بخش نباشد.
 
 
ضرورت تعامل دستگاه‌ها در اجرای طرح‌های ساماندهی متکدیان
این مسئول ابراز اضافه می‌کند: ساماندهی متکدیان کرج موضوعی است که به تنهایی از عهده شهرداری بر نمی‌آید و در این خصوص سایر دستگاه‌هایی که با آسیب های اجتماعی درگیر هستند هم باید وارد میدان شوند و به وظیفه خود را به خوبی عمل کنند.
 
وی با تاکید بر این که نباید از اجرای طرح‌های تعریف شده در این بخش ناامید شد، می‌گوید: طرح جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر مقطعی نیست و به طور مستمر تا پایان سال ادامه خواهد داشت. امید است طبق مصوبه شورای شهر و با هماهنگی سازمان‌های مرتبط به زودی شاهد کاهش این معضل اجتماعی در شهر باشیم.


کد مطلب: 178976

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/178976/گدایی-کسب-کار

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com