کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نهاوندیان:

شرایط اقتصادی کشور ویژه است/ واردات برخی از کالاهای گروه چهارم به کشور ممنوع شد

تسنیم , 1 مرداد 1397 ساعت 14:49

حزب الله :
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: واردات برخی از کالاهای گروه چهارم که اکثراً کالاهای ساخته‌شده و مصرفی است، ممنوع اعلام‌ شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمد نهاوندیان ظهر امروز در مراسم تجلیل از صنعتگران استان با اشاره به اینکه چگونه شرایط ویژه اقتصادی را تبدیل به شرایط مساعد اقتصادی کنیم اظهار داشت: هنر تبدیل تهدید به فرصت را کسانی که به مصاف چالش‌ها می‌روند در روزهای دشوار می‌توانند از خود نشان دهند.
 
وی افزود: شرایط اقتصادی کشور ویژه است اما ما مردان وزنان ویژه در این کشور کم نداریم که بتوانند این شرایط را به یک فرصت پرواز تبدیل کنند.
 
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور عنوان کرد: سال 96 به دنبال سال‌های پیاپی نرخ منفی رشد سرمایه‌گذاری ثابت در اقتصاد ایران، شاهد نرخ مثبت رشد سرمایه‌گذاری بودیم که در 4 سال گذشته متوسط نرخ رشد اقتصادی ایران نزدیک به دو برابر متوسط نرخ رشد اقتصادی هشت سال قبل بوده است.
 
وی بیان کرد: بی‌سبب نیست که بدخواهان ایران عزم خود را جزم کرده‌اند که درحرکت مستمر رو به رشد اقتصاد ایران خللی وارد کنند اما همان کسانی که توانسته‌اند این مسیر را با انسجام و تقسیم‌کار هدفمند به اینجا برسانند قطعاً هستند و از این به بعد هم ادامه می‌دهند.
 
نهاوندیان تصریح کرد: در سیاست‌های ارزی اخیر که به مناسبت همین شرایط ویژه اتخاذشد یک نکته محوری وجود دارد و آن حمایت از صادرات و تولید ملی است؛ برای رویکرد احتیاط‌آمیز با منابع ارزی، جز تصمیمات اصلی که گرفته‌شده این است، واردات برخی از کالاهای گروه چهارم که اکثراً کالاهای ساخته‌شده و مصرفی است، ممنوع اعلام‌شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: نتیجه فوری این ممنوعیت عبارت است از حمایت و بازار مساعد برای تولیدکننده داخلی، تولیدکننده داخلی باید برسد به شرایطی که در بازار جهانی با تولیدکننده رقیب خارجی خود رقابت کند اما در شرایط خاص و در محدوده زمانی  معین اینکه از بازار داخلی به‌عنوان پرواز گاه و نقطه اوج‌گیری استفاده کند حتماً تصمیم حمایت‌گرانه‌ای برای تولیدات  داخلی است.
 
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: تصمیم دیگری که در سیاست‌های ارزی گرفته‌شده این بود که صادرکنندگان تولیدات صادراتی ما هیچ محدودیتی برایشان اعمال نمی‌شود غیر از فولاد و پتروشیمی که آن‌ها منطق خاص خود را دارند.
 
وی اظهار داشت: تنوع صادراتی ما هر جا تولیدکننده و صادرکننده ایرانی بتواند بازار گشایی کند ارزش در اختیار خودش قرار دارد که هم خودش می‌تواند استفاده کند و هم می‌تواند در اختیار واردکننده دیگر قرار بگیرد.
 
نهاوندیان افزود: سیاست دولت باز گذاشتن دست صادرکننده و حمایت از او است، این‌ها سهم‌هایی است که دولت بر عهده دارد  که فضا را برای حمایت از تولید داخلی چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی فراهم کند.
 
وی بابیان اینکه ناکام بودن سیاست‌های گذشته در  تجربه داخلی و جهانی ثابت‌شده است عنوان کرد: در رویکرد دولت‌ها، در سیاست اقتصادی در قبال بخش خصوصی کشور شاید دو رویکرد را بتوان از هم تمیز داد که یک رویکرد هدف توسعه را دنبال می‌کند اما با نگاه بدبینانه به بخش خصوصی یا او را محدود می‌کند یا رقابت می‌کند


کد مطلب: 173943

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/173943/شرایط-اقتصادی-کشور-ویژه-واردات-برخی-کالاهای-گروه-چهارم-ممنوع

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com